Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 25 Μαρτίου 2009

Σχόλιο: Οι Υποδομές που θα γίνουν αρκούν;

Εδώ και αρκετά χρόνια οι γενιές οι δικές μας και μιλώ για τις ηλικίες 20 και πάνω γινόμαστε μάρτυρες μιας πολύ μεγάλης προσπάθειας που γίνεται από το 1990 και μετά. Μεταπολεμικά έγινε η πρώτη μεγάλη επιχείρηση της χώρας να αποκτήσει μοντέρνες υποδομές με αποτέλεσμα πολλές περιοχές να βγουν από την απομόνωση που είχαν μέχρι τότε. Το σχέδιο ήταν και το πιο μικρό χωριό να αποκτήσει δρόμο και πρόσβαση στις νέες τότε Εθνικές Οδούς. Τότε που το αυτοκίνητο ήταν είδος πολυτέλειας και οι μετακινήσεις συνήθως γίνονταν μαζικά. Και ενώ το οδικό πλάνο πήγε πολύ καλά για τις συνθήκες της εποχής ο σιδηρόδρομος έμεινε πίσω στις προτεραιότητες μαζί με τα υπόλοιπα μέσα σταθερής τροχιάς μιας και το αυτοκίνητο φάνταζε το μέσον του μέλλοντος, όπου ο καθένας θα μπορούσε να έχει το δικό του μέσο και να μετακινείται χωρίς την εξάρτηση από τις ράγες. Έτσι ο σιδηρόδρομος ουσιαστικά από την δεκαετία του 50` εγκαταλείφθηκε στην τύχη του, το Τραμ ξηλωνόταν ως εμπόδιο από τις πόλεις που είχαν δίκτυο και η λύση του πετρελαιοκίνητου λεωφορείου φαινόταν πιο ελκυστική ειδικά στην Αθήνα όπου μπορούσε να φτάσει σε όλα τα απομακρυσμένα και αναπτυσσόμενα τότε προάστια νότια, δυτικά και βόρεια του κέντρου της πόλης. Και ενώ από την δεκαετία του 60 μόνο ο ηλεκτρικός επεκτάθηκε μέχρι τα Βόρεια Προάστια της πόλης η Ευρώπη ανακάλυπτε τις βλαβερές συνέπειες της υπερβολικής χρήσης του ιχ και στράφηκε και πάλι στα ΜΣΤ. Το αποτέλεσμα φάνηκε σχετικά γρήγορα καθώς αναπτύσσονταν πολύ γρήγορα αστικά, προαστιακά και υπεραστικά (σιδηρόδρομος) δίκτυα σταθερής τροχιάς. Οι Εθνικές Οδοί μετατράπηκαν σε αυτοκινητόδρομοι και τα αεροδρόμια και τα λιμάνια απέκτησαν μεγάλη σημασία για την μαζική μεταφορά επιβατών και προϊόντων και έγιναν σημείο αναφοράς.
Στην Ελλάδα πάλι συνεχίσαμε απέχοντας από την συγκοινωνιακή επανάσταση που γίνονταν στη Δυτική Ευρώπη και για τα επόμενα 20 χρόνια μείναμε παρατηρητές. Από την δεκαετία του 70 η Ευρώπη (ακόμα και η ανατολική) έκανε ηλεκτροκίνητο το δίκτυο των σιδηροδρόμων φτάνοντας σε πολύ μεγάλες αποστάσεις σε μικρό χρόνο όταν η Αθήνα χρειάζονταν 4,5 για την Πάτρα (215χλμ) και 7 ώρες για τη Θεσσαλονίκη (500χλμ) και η μόνη επένδυση στα μεταφορικά ήταν τα ΚΤΕΛ.
Την δεκαετία του 80` η ΕΟΚ αποφασίζει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα ανάπτυξης που αφορούσε κυρίως την πρόοδο και την μετεξέλιξη των αγροτικών χωρών (και οικονομιών) βγάζοντας το Α` Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης το οποίο ενώ έδινε τεράστια κεφάλαια για την ανάπτυξη των κρατών-μελών, Στην Ελλάδα πέρασε σχεδόν απαρατήρητο. Όταν οι πολιτικοί της εποχής κατάλαβαν τι εργαλείο ανάπτυξης χάθηκε τότε άρχισαν να σχεδιάζουν πάνω στα επόμενα ΚΠΣ τον πολυπόθητο εκσυγχρονισμό της χώρας που πλέον απείχε ένα σύμπαν από τις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε.
Ετσι έχουμε φτάσει στο 1990 και οι πρώτες δειλές κινήσεις αρχίζουν να παίρνουν σάρκα και οστά. Σχεδιάζονται οι πρώτοι αυτοκινητόδρομοι, τα μέσα σταθερής τροχιάς γίνονται και πάλι της μόδας, σχεδιάζονται εκ νέου λιμάνια, αεροδρόμια και με το Β και Γ ΚΠΣ γίνεται μια πραγματική επανάσταση.
Και δεν μιλώ κομματικά. Η χώρα αυτή προσπαθεί τα τελευταία 15-20 χρόνια να καλύψει το χαμένο έδαφος 30 ετών όπου μας έφεραν στις τελευταίες θέσεις της οικονομικής ευμάρειας καθώς και ιστορικά να το δούμε, όταν οι υποδομές μιας χώρας είναι επαρκείς τότε ανθίζει το εμπόριο, οι μεταφορές, ο τουρισμός (είδος της εποχής μας) ενώ το οικονομικό επίπεδο γίνεται καλύτερο και ο κόσμος ευημερεί.
Σήμερα λοιπόν σύμφωνα με τη δική μου λογική αν περιμένουμε μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας θα φτάσουμε σε επίπεδο υποδομών (ή αν θέλετε να είμαστε πολύ πιο κοντά) τις υπόλοιπες ανεπτυγμένες οικονομικά χώρες της Ε.Ε.
Αλλά το μεγαλύτερο λάθος είναι να επαναλάβουμε τον εφησυχασμό του παρελθόντος που μας έφερε τόσο πίσω. Οι πολιτικοί μας και οι πολιτικές μας τώρα και στο μέλλον πρέπει να σχεδιάζουν τις επόμενες κινήσεις ανάπτυξης των υποδομών.
Τα σύγχρονα θέματα πλέον δεν είναι τόσο οι μετακινήσεις αφού θα λυθούν πολλά από τα σημερινά προβλήματα όσο το πρόβλημα της υπερθέρμανσης του πλανήτη, οι νέες μορφές πράσινης ενέργειας, η ανεπάρκεια του νερού, το τέλος της εποχής του πετρελαίου, η υπεραστικοποίηση των πόλεων κλπ. Συγκοινωνιακά μάλλον θα μας απασχολήσει η ταχύτητα στις μετακινήσεις.
Θα πρέπει κατά την ταπεινή μου γνώμη να αρχίζουμε να σκεφτόμαστε μαζί με τους πρωτοπόρους και όχι σαν τους ακόλουθους που βλέπουν και απλώς επαναλαμβάνουν. Αυτή η χώρα έχει βγάλει λαμπρά μυαλά που έχουν αφήσει εποχή. Σίγουρα υπάρχουν επιστήμονες που μπορούν να αφήσουν το στίγμα τους. Το μόνο σίγουρο είναι πως αν τους εμπιστευτούμε κερδισμένοι θα βγούμε.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΑΓΑΠΗΤΕ ΝΙΚΟ, ΣΕ ΘΕΛΟΥΜΕ ΓΙΑ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ!

Νίκος Καραγιάννης είπε...

Χε,χε! Μη λες τέτοια γιατι έρχεται και Πρωταπριλιά!

Ανώνυμος είπε...

ΠΑΝΤΩΣ, ΟΛΟΙ ΣΑΣ ΕΥΧΑΡΙΣΤΟΥΜΕ ΠΟΛΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΤΟΠΙΣΤΙΚΗ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΣΑΣ. ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΘΑ ΗΘΕΛΑ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΚΑΙ ΕΝΑ ΤΜΗΜΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑΣ ΣΑΣ ΠΟΥ ΝΑ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΤΙΣ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΕΣ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΚΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ 1989-2006, Π.Χ. ΤΟ ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ, ΤΗΝ ΓΕΦΥΡΑ ΡΙΟΥ-ΑΝΤΙΡΙΟΥ, ΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟ, ΤΗΝ ΖΕΥΞΗ ΤΗΣ ΠΡΕΒΕΖΑΣ ΚΛΠ.

Νίκος Καραγιάννης είπε...

Εχεις απόλυτο δίκιο. Το επόμενο διάστημα θα μπουν αναρτήσεις -αφιερώματα στα έργα που τελείωσαν πριν του Ολυμπιακούς Αγώνες και της δεκαετίας του 1990.

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα