Η Εγνατία Οδός, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της χώρας μας μήκους 670χλμ ολοκληρώνεται το επόμενο διάστημα με τα τελευταία χιλιόμετρα να παραδίδονται στους οδηγούς που θα ενώνουν το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με την Θεσσαλονίκη και τους Κήπους Έβρου. Το ενδιαφέρον από εδώ και μπρος στρέφεται στους εξίσου σημαντικούς κάθετους άξονες οι οποίοι θα ολοκληρώσουν το δίκτυο της Εγνατίας (ας το ονομάσουμε Εγνάτιο Οδικό Δίκτυο) και θα αναβαθμίσουν όλη τη Βόρεια Ελλάδα η οποία από αιώνια αδικημένη σε υποδομές θα μετατραπεί σε ατμομηχανή της Ελληνικής Οικονομίας για την επόμενη δεκαετία. Η σημασία τους μπορεί να αναλυθεί σε ατελείωτες σελίδες αλλά ας περιοριστούμε στα βασικά όπως η ταχύτατη σύνδεση σε όλα τα γειτονικά κράτη (Αλβανία, ΠΓΔΜ, Βουλγαρία, Τουρκία) και φυσική πύλη εισόδου προς την υπόλοιπη Ευρώπη. Πολλές πόλεις που βρίσκονταν σε φυσική απομόνωση λόγω της Γεωγραφίας της περιοχής πλέον θα γίνουν ισχυρά περιφερειακά κέντρα με φιλοδοξία τον τερματισμό της αιμορραγίας των νέων ανθρώπων προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
Τι γίνεται με την ολοκλήρωση των κάθετων αξόνων της Εγνατίας;
1. Στη Δυτική Μακεδονία ο κάθετος άξονας Σιάτιστας - Κρυσταλλοπηγής θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι, με την παράδοση των τελευταίων οκτώ χιλιομέτρων, βγάζοντας από την απομόνωση την ιστορική πόλη της Καστοριάς που πλέον θα είναι κατά 2 ώρες γρηγορότερα στην Θεσσαλονίκη και διορθώνοντας τον απαράδεκτο δρόμο προς την Αλβανία.
2. Ο κάθετος άξονας Σέρρες - Προμαχώνας προχωρά ταχύτατα και αναμένεται να ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο μέρος του σχεδόν ταυτόχρονα με την ολοκλήρωση του βασικού άξονα μέχρι το καλοκαίρι που περιμένουμε
3. Ο κάθετος άξονας Κομοτηνής - Νυμφαίας - Ελληνοβουλγαρικά σύνορα είναι υπό κατασκευή και θα ολοκληρωθεί στο τέλος του 2010 και η απόσταση από τα σύνορα στην Κομοτηνή θα διαρκεί περίπου 15 λεπτά.
4. Σε έναν άλλο σημαντικό κάθετο άξονα εκπονούνται οι οριστικές μελέτες προκειμένου τους επόμενους 12 μήνες να αρχίσει η δημοπράτηση του δρόμου αυτού και μέχρι το 2013 να ολοκληρωθεί. Παράλληλα προχωρά η αναβάθμιση του δρόμου προς την Ξάνθη και η μελέτη για το έργο της περιφερειακής οδού γύρω από την πόλη της Ξάνθης.
Αυτά είναι τα καλά νέα. Τα άσχημα νέα για τους οδηγούς που αλωνίζουν ελεύθεροι οι καλές μέρες τελειώνουν καθώς εντός του 2009 αρχίζει η πληρωμή για τη χρήση του δρόμου. Αμέσως μετά την ολοκλήρωση του δρόμου ένας -ένας οι σταθμοί διοδίων θα αρχίσουν να εισπράττουν το αντίτιμο το οποίο θα κυμαίνεται προφανώς στα επίπεδα άλλων αυτοκινητόδρομων.
Όμως μαζί με τα διόδια έρχονται και οι πρώτοι Σταθμοί Εξυπηρέτησης Αυτοκινήτων (ΣΕΑ) οι οποίοι θα προσφέρουν στάθμευση, φαγητό και διασκέδαση προκειμένου ο δρόμος να έχει πλήρη κάλυψη και εμπορική επιτυχία. Συνολικά θα λειτουργήσουν 16 ΣΕΑ σε πρώτη φάση χωρίς να αποκλείεται η προσθήκη και άλλων αν αυτό κριθεί αναγκαίο.
Όλα αυτά είναι λογικά μιλώντας για σύγχρονο αυτοκινητόδρομο αλλά σε σχέση με τους υπόλοιπους υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομους δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα για προσωπικό ασφαλείας του αυτοκινητόδρομου που θα παρέχει υπηρεσίες σε οδηγούς που θα έχουν την ανάγκη του (τροχαία, τραυματισμοί, βλάβες, νοσοκομειακή υποστήριξη κλπ).
9 σχόλια:
ΑΝ ΘΥΜΑΜΑΙ Ο Κ. ΣΟΥΦΛΙΑΣ ΥΠΟΣΧΟΝΤΑΝ ΕΠΑΝΕΙΛΗΜΜΕΝΑ ΟΤΙ Η ΕΓΝΑΤΙΑ ΘΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΤΟ 2008. ΕΛΠΙΖΩ ΝΑ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ ΤΟ 2009. ΕΙΔΟΜΕΝ...
H Εγνατία είναι σπουδαίο έργο και κρίμα που δεν προβλέφθηκε από τον Λαλιώτη και η σιδηροδρομική Εγνατία όπως και η σιδηροδρομική γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου. Καλό να φτιαχτούν και ΣΕΑ και εννοείται φωτισμός σε όλο της το μήκος και όχι μόνο στις σήραγγες. Ισως ο πρώτος ολοκληρωμένος οδικός άξονας που θα παραδοθεί ως τις...ευρωεκλογές. Ο κ. Σουφλιάς συνδυάζει πάντα το τερπνόν μετά του ωφελίμου.
O theos na pairnei xronia po vouligarakides, giakoumatous, loberdous, liapides, kastanides, kai loipous kai loipes axrhstous kai anhleous kai na ta dinei se anthrwpous pou den kanalizoun kai doulevoun stathera kai apodotika opws o Kos Souflias.
Συμφωνώ με τον προλαλήσαντα αλλά ο κ Σουφλιάς παρότι γενικά κινείται στη σωστή κατεύθυνση είναι κάπως αργός. Προφανώς έχει να παλέψει με τους διάφορους άσχετους.
Για την Εγνατία τα αισθήματά μου είναι ανάμεικτα. Από τη μία είναι ένα εντυπωσιακό έργο λόγω των πολλών σηράγγων και γεφυρών που διαθέτει. Από την άλλη όμως κάθε οδικό έργο είναι ένα καρφάκι στο φέρετρο του κλίματος της γης. Έπειτα δεν συνδέει πολυπληθείς ελληνικές πόλεις. Αν τα Ιωάννινα είχαν πληθυσμό 1.000.000 και η Ξάνθη 500.000 θα δικαιολογούσα τη δαπάνη των 7 δις ευρώ. Τώρα όμως μάλλον αποσκοπεί στην εξυπηρέτηση των Τούρκων φορτηγατζήδων παρά στην ανάπτυξη της Ελλάδας. Γι' αυτό και η Ευρωπαϊκή Ένωση δέχτηκε να την εντάξει στα διευρωπαϊκά δίκτυα.
Ακόμα πιο ασύμφορη θα ήταν η κατασκευή σιδηροδρόμου μέσω της Πίνδου. Αρκετά ελλείμματα έχει ο ΟΣΕ, ας μην του προσθέσουμε κι άλλα.
Η Εγνατία είναι ένας δρομάκος εκεί που δεν υπήρχε τίποτα και η Θεσσαλονίκη πλησιάζει το εκατομμύριο. Το κόστος έχει ανέβει λόγω του αναγλύφου. Το πρόβλημα για μένα είναι ότι οι οδηγοί χρυσοπληρώνουν με τα υπέρογκα διόδια κάθε βηματάκι τους σε δρόμους απλά αποδεκτούς (δηλαδή για να μην πληρώνουν διόδια θα πρέπει να ρισκάρουν τη ζωή τους κινούμενοι σε δρόμους απαράδεκτους πχ μέσω Κατάρας). Και τώρα ανακοινώνονται και άλλα διόδια! Ας μπει έστω καταληκτική ημερομηνία σε αυτά.
Ο σιδηρόδρομος Πίνδου δεν είναι πρώτης προτεραιότητας αλλά ας μην ξεχνάμε ότι η Αλβανία έχει μεγάλες πιθανότητες να κάνει το οικονομικό άλμα μετα από κάποια χρόνια και μια σύνδεση (σε μια χώρα που σήμερα δεν έχει σιδηροδρομική σύνδεση με καμία χώρα) ίσως είναι εύστοχη.
Μάνος Μανδαλάκης
Εγώ σαν υπέρμαχος των ΜΜΜ και δει των σταθερής τροχιάς νομίζω πως η Σιδηροδρομική Εγνατία και ο Σιδηρόδρομος Δυτικής Ελλάδας με σιδηροδρομικό πορθμείο Ρίου Αντιρρίου είναι ένα απαραίτητο έργο και θα το προτειμούσα εν συγκρίση με ένα νέο δρόμο. Δεν λέω καλή και η Εγνατία αλλά δεν είναι δυνατόν μεγάλο τμήμα της Ελλάδας να είναι χωρίς σιδηροδρομική υποδομή.
Αλέξης Παπαζήσιμος
Συμφωνώ με τον προλαλήσαντα. Δυστυχώς η χώρα μας δεν έχει σιδηροδρομική υποδομή της προκοπής, απαράδεκτο για ευρωπαϊκή -υποτίθεται- χώρα. Είμαι υπέρ του τρένου γενικά και του τραμ στις πόλεις. Και τούτο επειδή πιστεύω ότι πρέπει να υπάρχουν και ασφαλείς δρόμοι για να μεταβεί κάποιος με το ΙΧ του μια εκδρομή στη φύση, ειδικά άμα έχει οικογένεια. Στον αυτοκινητόδρομο με 100 χλμ/ώρα, η κατανάλωση είναι πολύ χαμηλή και η ρύπανση ασήμαντη συγκριτικά με το κέντρο της πόλης, όπου δυστυχώς πολλοί νεοέλληνες χρησιμοποιούν το ΙΧ τους λόγω έλλειψης αξιόπιστης συγκοινωνίας.
Οσο για τον ΟΣΕ, εδώ που τον κατάντησαν όλοι τους πιστεύω ότι νέα σιδηροδρομικά έργα πρέπει να γίνουν τώρα και όχι σε μερικές δεκαετίες μέσω ΣΔΙΤ. Μια δελεαστική πρόταση και για τα ΚΤΕΛ να μπουν στο παιχνίδι του σιδηροδρόμου. Προκειμένου η Ελλάδα να αποκτήσει επιτέλους τρένο της προκοπής ας γίνει κι αυτό. Θυμάμαι με νοσταλγία πάντα το γαλλικό TGV. Τρένο πύραυλο! Λυών-Παρίσι 500 χλμ σε λιγότερο από 2 ώρες! Με καφέ σε μπαρ λουξ να νοιώθεις στον Παράδεισο και το τοπίο παραδίπλα να εξαφανίζεται με ταχύτητα σφαίρας...
Υ.Γ. Κάπου διάβασα σε προηγούμενο σχόλιο ότι ο κ. Σουφλιάς αργεί επειδή δεν έχει άξιους συνεργάτες. Μην τα φορτώνουμε τώρα όλα στους άλλους. Το μειοδοτικό σύστημα ανάθεσης δεν το έφτιαξαν οι συνεργάτες του μόνο. Θυμίζω στους φίλους του Μετρό ότι εξαιτίας του συστήματος αυτού, η επέκταση στον Πειραιά επαναπροκηρύχθηκε μετά από 2.5 ολόκληρα χρόνια και έχει ο Θεός! Οι πόλεις μας ωστόσο υποφέρουν από έλλειψη γρήγορων λύσεων. Δεν έχουμε καιρό. Η ρύπανση μας σκοτώνει. Αν είχε διατηρηθεί η δυναμική των Ο.Α. η Αθήνα σήμερα θα είχε ολοκληρωμένες γραμμές 2 και 3 του Μετρό και 50 χλμ τραμ που τα έχει επίσης ανάγκη. Κι εμείς δεν έχουμε δύο ζωές ή περισσότερες για το...περίμενε και βλέπουμε.
ΔΥΟ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΘΕΛΩ ΝΑ ΒΑΛΩ. ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΕΊΝΑΙ ΟΤΙ ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ ΜΑΣ ΕΠΡΗΞΑΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΠΟΥ ΟΛΟ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΚΑΙ ΑΤΕΛΕΙΩΤΗ ΕΙΝΑΙ (ΠΑΡΑΠΕΜΠΩ ΣΤΙΣ ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΣΟΥΦΛΙΑ ΤΙΣ 13/1/2009)ΚΑΙ ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΟ ΕΊΝΑΙ ΤΑ ΕΡΓΑΤΙΚΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ Ή ΜΑΛΛΟΝ ΔΟΛΟΦΟΝΙΕΣ ΕΡΓΑΤΩΝ ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΟΥΝ ΣΤΑ ΕΡΓΟΤΑΞΙΑ, ΟΠΩΣ ΚΑΙ Η ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ, ΑΦΟΥ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΠΕΡΝΑΕΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΕΥΑΙΣΘΗΤΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΚΑΙ ΤΟΠΟΥΣ ΤΗΣ ΑΚΟΥΔΑΣ. ΑΛΛΑ ΤΩΡΑ ΠΟΙΟΣ ΑΣΧΟΛΕΙΤΑΙ ΜΕ ΤΕΤΟΙΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ; ΠΡΟΕΧΟΥΝ ΤΑ ΕΣΟΔΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΟΔΙΑ!
Δημοσίευση σχολίου