Συνεχίζονται με αμείωτους ρυθμούς οι εργασίες κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης και Ο πρώτος Μετροπόντικας συνεχίζει το υπόγειο ταξίδι του προς το Σταθμό Βούλγαρη και αν υπολογίζουμε περίπου 10μ. την ημέρα έτοιμης σήραγγας έχει φτάσει περίπου 350-400μέτρα ενώ βρίσκεται (πάντα υπόγεια) στη διασταύρωση της Λαγκαδά με τη Μοναστηρίου στο Βαρδάρι. Το σύνολο της διάνοιξης με σήραγγα είναι 7.700 μέτρα ενώ τα υπόλοιπα 1.900 μέτρα θα γίνουν με ανοιχτό όρυγμα. Σύντομα ολοκληρώνεται η συναρμολόγηση του δεύτερου Μετροπόντικα που θα ακολουθήσει την ίδια πορεία με τον πρώτο σε παράλληλη σήραγγα και θα είναι περίπου 3 μήνες πίσω σε σχέση με τον πρώτο. Οι μετροπόντικες θα κινούνται μεταξύ 16 και 31 μέτρων κάτω από το έδαφος.
Όσον αφορά την πρόοδο των σταθμών ολοκληρώθηκε η κατασκευή των διαφραγματικών τοίχων στο σταθμό ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ και στη διακλάδωση του Γραμμής του Μετρό προς Σταυρούπολη, ενώ σε στάδιο ολοκλήρωσης βρίσκονται οι αντίστοιχες εργασίες στο σταθμό ΣΥΝΤΡΙΒΑΝΙ και στον επίσταθμο του ΝΕΟΥ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟΥ ΣΤΑΘΜΟΥ.
Ολοκληρώθηκε η εργοταξιακή εγκατάσταση του αναδόχου στον σταθμό ΦΛΕΜΙΝΓΚ και σε εξέλιξη βρίσκονται οι απαραίτητες παρακάμψεις δικτύων κοινής ωφελείας οι οποίες είναι οι παρακάτω:
-Μετατοπίζεται νότια ο άξονας της οδού Δελφών, στο τμήμα της από τη συμβολή της με την οδό Μιαούλη μέχρι την οδό Κολοκοτρώνη. Στο συγκεκριμένο τμήμα η οδός Δελφών θα διαθέτει μία λωρίδα κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση.
-Διακόπτεται η κυκλοφορία όλων των οχημάτων στο τμήμα της οδού Μακεδονίας, από τη συμβολή της με την οδό Δελφών μέχρι την οδό Β. Χιρς.
-Διακόπτεται η κυκλοφορία όλων των οχημάτων στο τμήμα της οδού Αλ. Φλέμιγκ, από τη συμβολή της με την οδό Δελφών μέχρι τη συμβολή της με την οδό Μακεδονίας.
-Μονοδρομείται το τμήμα της οδού Μακεδονίας, από τη συμβολή της με την οδό Αλ. Φλέμιγκ μέχρι την οδό Β. Χιρς, με κατεύθυνση κυκλοφορίας προς την οδό Β. Χιρς.
-Μονοδρομείται το τμήμα της οδού Β. Χιρς, από τη συμβολή της με την οδό Μακεδονίας μέχρι την οδό Γαριβάλδη, με κατεύθυνση κυκλοφορίας προς την οδό Γαριβάλδη. Για το λόγο αυτό απαγορεύεται η δεξιά στροφή από τις οδούς Λασιθίου και Γαμβέτα, και η αριστερή στροφή από την οδό Δεληγιώργη, προς την οδό Β. Χιρς.
-Αντιδρομείται το τμήμα της οδού Γαριβάλδη, από τη συμβολή της με την οδό Β. Χιρς μέχρι την οδό Ξενοφώντος, με κατεύθυνση κυκλοφορίας προς την οδό Ξενοφώντος. Για το λόγο αυτό απαγορεύεται η δεξιά στροφή από την οδό Γαριβάλδη προς την οδό Ξενοφώντος.
-Απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων σε αμφότερες τις πλευρές της οδού 26ης Οκτωβρίου, στο τμήμα της από την οδό Μακεδονίας μέχρι την οδό Δελφών.
Οι παραπάνω κυκλοφοριακές ρυθμίσεις αναμένεται ότι θα διαρκέσουν 18 μήνες.
Όπως γίνεται αντιληπτό υπάρχουν ακόμα εργοτάξια σε σταθμούς τα οποία δεν έχουν ανοίξει (Αναλήψεως, Πατρικίου, Βούλγαρη και Νέα Ελβετία) και προφανώς πλέον γίνεται αντιληπτό ότι το αρχικό χρονοδιάγραμμά για τα τέλη του 2012 θα καθυστερήσει για τουλάχιστον 1 χρόνο διάστημα που ίσως είναι δικαιολογημένο για το μέγεθος την πολυπλοκότητα και την καινοτομία του(καθώς είναι το πρώτο έργο Μετρό στην πόλη). Ελπίζουμε όμως να μην υπάρξουν και άλλες καθυστερήσεις και οι πολίτες της Θεσσαλονίκης να μην αναγκαστούν να περιμένουν μεγάλο χρονικό διάστημα μέχρι να δουν το έργο να γίνεται πραγματικότητα.
Το αμαξοστάσιο του Μετρό θα βρίσκεται στην Πυλαία, μετά τον τελευταίο σταθμό του Μετρό στην Νέα Ελβετία όπου θα καταλαμβάνει χώρο 50.000 τετρ. μέτρων.
Το επόμενο διάστημα σύμφωνα με δημοσιεύματα αναμένεται επίσκεψη του Υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κου Σουφλιά προκείμενου να ελέγξει την πρόοδο των μετροποντίκων και να ανακοινώσει τη δημοπράτηση της πρώτης επέκτασης από το Σταθμό Πατρικίου στην Καλαμαριά μήκους 5χλμ κμ 5 Σταθμούς.
ΣΥΡΙΖΑ: Παραιτήθηκε και ο Θάνος Μωραΐτης από διευθυντής της
Κοινοβουλευτικής Ομάδας
-
Την παραίτησή του από διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ
ανακοινώνει με επιστολή του πρός τον Πρόεδρο της ΚΟ Νίκο Παππά, ο βουλευτής
Θάνος...
Πριν από 1 εβδομάδα
21 σχόλια:
Απορώ στη Θεσσαλονίκη, μια πόλη που γνωρίζω καλά και έχω ζήσει παλιά, γιατί δεν έγινε ένα ολοκληρωμένο δίκτυο τραμ, να αποσυμφορηθεί από τα ΙΧ. Ατή η γραμμή μετρό, χώρια το πανάκριβη, δεν πρόκειται να λύσει κανένα κυκλοφοριακό πρόβλημα όταν θα είναι έτοιμη. Σε μερικά χρόνια δηλαδή. Ελπίζω η επόμενη κυβέρνηση να προγραμματίσει για την συμπρωτεύουσα και ένα ολοκληρωμένο δίκτυο τραμ. Το τραμ είναι η λύση για το κυκλοφοριακό και όχι οι τρύπες. Ετσι κι αλλιώς, λόγω της κρίσης, οι έμποροι ΙΧ έχουν αναδουλειές...διαρκείας.
Το τραμ χρειάζεται ευρύχωρο χώρο και στο πυκνοδομημένο κέντρο της πόλης νομίζω δύσκολα θα βοηθούσε αποτελεσματικά. Χρειάζεται δικό του αποκλειστικό χώρο κίνησης και στο κέντρο της Θεσσαλονίκης λίγοι δρόμοι είναι αρκετά φαρδιοί ώστε αφαιρώντας δύο λωρίδες για το τραμ, να επιτρέπουν εξίσου αποτελεσματική κίνηση τραμ και αυτοκινήτων. Αντίθετα το να βάλεις το τραμ να κινείται μεταξύ των αυτοκινήτων θα έχει ως αποτέλεσμα να μένει κολλημένο στην κίνηση ακριβώς όπως γίνεται και με τα λεωφορεία τώρα. Μοναδική διαδρομή που θα μπορούσα να σκεφτώ για το τραμ για τον κέντρο θα ήταν από το Λιμάνι μέσω της Λ. Νίκης (με τη προϋπόθεση να δοθεί αποκλειστικά για το τραμ, και στα ανατολικά χρησιμοποιώντας την Λ. Μ. Αλεξάνδρου μου είναι αρκετά πλατιά.
Γενικά δεν θεωρώ πως το τραμ δεν χρειάζεται αλλά δεν το θεωρώ και αντάξιο αντικαταστάτη πλέον του μετρό. Αν υπήρχαν από πολλά χρόνια οι υποδομές του τραμ, ίσως ναι. Για την σημερινή κατάσταση και σίγουρα για τις μελλοντικές μόνο το μετρό θεωρώ πιο αποτελεσματικό. Το οποίο φυσικά δεν είναι το μετρό με την μία γραμμή που φτιάχνεται τώρα. Αυτό είναι μεν μια αποσυμφόρηση αλλά η ουσία είναι να προεκταθεί και εκτός κέντρου. Ή εναλλακτικά το τραμ θα μπορούσε επίσης να αναλάβει την κίνηση από τις πιο αραιοκατοικημένες εξωτερικές περιοχές της πόλης προς τις εσωτερικές όπου θα είναι δυνατή μετεπιβίβαση στο μετρό.
k. Βορέα γιατί δεν χωράει τραμ + ποδηλατόδρομος και ΙΧ σε ποσοστό 50%-50% π.χ. σε μονής κατεύθυνσης εναλλάξ Εγνατία, Τσιμισκή και Αγ. Δημητρίου; Το τραμ όταν λειτουργεί σωστά, είναι γρήγορο και σε συνδυασμό με νέα κυκλοφοριακή μελέτη που θα περιλαμβάνει και την απομάκρυσνση των λεωφορείων από το κέντρο μια χαρά χωράει! Χώρια που με το τραμ ουδείς τολμάει να παρκάρει παρανόμως στην άκρη του δρόμου μπλοκάροντας έτσι την κυκλοφορία, πράγμα που συμβαίνει τώρα.
Για το Μετρό των 9 χλμ του κ. Σουφλιά θα ξοδευτούν πάνω από 2 δις ευρώ και απορώ -επειδή γνωρίζω την πόλη- ποιούς θα εξυπηρετεί και κυρίως πότε; Η συμπρωτεύουσα έχει άμεσης αντιμετώπισης σοβαρότατο κυκλοφοριακό πρόβλημα και πολύ δυσμενούς ρύπανσης. Με το Μετρό πάλι το ίδιο μπάχαλο θα συμβαίνει στους δρόμους αφού δεν περιορίζεται καθόλου ο χώρος του ΙΧ και αυτό αυγατίζει κάθε χρόνο στους ίδιους δρόμους. Μόνη αξιόπιστη λύση για μια εναλλακτική οικολογική μετακίνηση στην πόλη είναι το τραμ. Δηλαδή με ένα σωστό τραμ θα σας πείραζε αν φτάνατε από Σιδηροδρομικό Σταθμό στο Πανεπιστήμιο σε 20 λεπτά αντί για 10 που θα κάνετε με το Μετρό; Τα 10 λεπτά επιπλέον μας μάραναν ή το γεγονός ότι με τα 2 δισ ευρώ φτιαχνόντουσαν 100 χλμ τραμ αντί τα 9 μιας μεγάλης τρύπας, να εξυπηρετηθεί ολόκληρη η πόλη από τη Μίκρα έως τη βιομηχανική ζώνη; Οσο για τις επεκτάσεις, ζήσε Μάη μου! Πόσα χρόνια ακόμη οι Θεσσαλονικείς θα περιμένετε Μετρό και επεκτάσεις του γεμίζοντας τους πνεύμονές σας διοξείδιο του άνθρακα και οξείδια του αζώτου; Τα αυτιά σας δε με αφόρητη ηχορύπανση;
Νομίζω το βλέπεις Κ. Ανώνυμε λίγο πολύ ρομαντικά το θέμα του τραμ. Σίγουρα θα ήταν πιο όμορφο και πιο φτηνό μέσο. Ίσως αν επιζούσε από τον καιρό που ήταν πραγματικότητα θα ήταν διαφορετικά τα πράγματα σήμερα, αλλά τώρα δεν είναι τόσο εύκολο να ξανά μπει στην πόλη στον βαθμό ώστε να γίνει το βασικό μέσο. Η πόλη παρά είναι μεγάλη για να βασιστεί αποκλειστικά μόνο στο τραμ.
Όπως ξανά είπα το τραμ χρειάζεται κατά το πλείστον, για να είναι αποτελεσματικό, τον δικό του χώρο, με την λιγότερη δυνατόν επαφή με την υπόλοιπη κυκλοφορία. Για την οδό Εγνατία που ανέφερες, αν πάρει την θέση των λεωφορείων εκεί που είναι τώρα οι λεωφορειόδρομοι θα είναι δύσκολο να μην παρενοχλείται από την υπόλοιπη κυκλοφορία λόγω των πάρα πολλών διασταυρώσεων. Δεν θα είχε καμία διαφορά με την κατάσταση των λεωφορείων που υπάρχουν σήμερα.
Για να αποφευχθεί αυτό θα μπορούσε το τραμ να κινείται στην μέση της Εγνατίας μέσα σε δική του ράμπα, αλλά αυτό θα απαιτούσε πάλι στα σημεία των στάσεων οι δυο λωρίδες που απομένουν για τα αυτοκίνητα να μειώνονται σε 1, που σε ένα τόσο κεντρικό δρόμο θα δημιουργούσε πάλι προβλήματα.
Επιπλέον η Εγνατία όπως και οι παρόμοιοι κεντρικοί άξονες της πόλης δεν εξυπηρετούν μόνο την εσωτερική κίνηση του κέντρου, αλλά αποτελούν τις μοναδικές διόδους από τα δυτικά προς τα Ανατολικά και αντίστροφα. Η περιφερική είναι ήδη υπερφορτωμένη και δεν αρκεί να αποσυμφορήσει το κέντρο. Είτε με μετρό, είτε με τραμ, αυτά τα οχήματα θα συνεχίσουν να κινούνται στους συγκεκριμένους δρόμους. Το μετρό όμως έχει το πλεονέκτημα πως είναι ανεξάρτητο αυτής της κίνησης.
Το τραμ είναι κατάλληλο για αρκετά μεγάλες αποστάσεις και όχι ιδιαίτερα κοντινές στάσεις. Στο ίδιο παράδειγμα της Εγνατίας αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα να μην σταματάει σε όλες από τις υπάρχουσες στάσεις των λεωφορείων. Αναγκαστικά μόνο και από αυτό αλλά και επειδή το τραμ δεν είναι ούτε τόσο ευκίνητο ούτε παντού πηγαίνει, θα ήταν αναγκαία ακόμη τα λεωφορεία στο κέντρο για να το συμπληρώνουν. Εξάλλου, δεν νομίζω να υπάρχει κάποια πόλη στον κόσμο που να βασίζεται αποκλειστικά και μόνο σε τραμ, χωρίς λεωφορεία.
Στον αντίποδα το μετρό σίγουρα από τον Σταθμό ως την Νέα Ελβετία στην πρώτη φάση του θα εξυπηρετεί αναλογικά λίγο μέρος του πληθυσμού της πόλης. Αλλά κάπου θα έπρεπε να αρχίσει. Δεν νομίζω να είναι τόσο εύκολο, και δη στην Ελλάδα να ξεκινούσε ταυτόχρονα κατασκευή ολοκληρωμένου δικτύου. Ακόμη και έτσι θα αποτελεί όμως ένα σταθερό μέσω που θα είναι ανεξάρτητο από την κυκλοφορία στους δρόμους και αξιόπιστο. Είναι ακριβότερο από το τραμ; Ναι, σίγουρα. Θα ήταν όμως το τραμ η καλύτερη λύση; Μπορεί ναι, αλλά μπορεί και όχι. Στην τελική εφόσον το μετρό έχει ήδη αρχίσει, γιατί να χάνουμε τα λόγια μας σε υποθέσεις του τι θα μπορούσε να ήταν καλύτερα και να μην κάνουμε προτάσεις για το τι μπορεί να γίνει πάνω σε αυτά που άρχισαν ήδη;
Δεν είμαι εχθρός του τραμ, και ούτε νομίζω πως δεν χρειάζεται στην πόλη. Αυτό που θέλω να πω είναι πως για το κέντρο της πόλης ίσως να μην ήταν η καλύτερη λύση. Αλλά η χρήση του πχ από τα όρια του μετρό προς τα έξω της πόλης, όπου έτσι και αλλιώς υπάρχει περισσότερος χώρος για να λειτουργήσει σωστά, και είναι φτηνότερο από προεκτάσεις του μετρό, με βρίσκει παντελώς σύμφωνο.
ΑΠΟΛΥΤΑ ΣΩΣΤΟΣ Ο Κ.ΒΟΡΕΑΣ.
Ακόμα και άχρηστο να ήταν το μετρό, που σίγουρα δε θα είναι, το δικαιούται η πόλη και οι κάτοικοί της μετά από όλα αυτά τα χρόνια που τους ακούγαμε να πιπιλάνε την ίδια καραμέλα με το όνομα "Μετρό Θεσσαλονίκης"! Δεν το λέω με σκοπό να αναδείξω το γνωστό θέμα Αθήνα vs. Θεσσαλονίκη (αν και όταν φίλοι Αθηναίοι προβάλλουν το οικονομικό θέμα με βάζουν στον πειρασμο!) αλλά απλά για να πω, ότι δεν μπορούν να κοροϊδεύουν 1εκ. πολίτες αυτής της χώρας έτσι ανεύθυνα. Πάντως, το τραμ θα μπορούσε να λειτουργήσει γρήγορα κινούμενο και στις ίδιες λωρίδες με τα αυτοκίνητα, όπως στο Άμστερνταμ, όπου οι δρόμοι είναι ακόμα πιο στενοί! Κακά τα ψέματα, το πρόβλημα έχει να κάνει με τη συμπεριφορά των οδηγών και του πολίτη γενικά απέναντι στην πόλη και στους συμπολίτες. Όσα έργα και να γίνουν, χωρίς αγωγή αστικής συμπεριφοράς δε θα γίνει κανένα βήμα προς τα εμπρός!
Το τραμ θα μπορούσε κάλλιστα να λειτουργήσει με μονό loop Εγνατία-Τσιμισκή ως βασική γραμμή από Σ.Σ. Πανεπιστήμια, οι αποστάσεις είναι μικρές έτσι κι αλλιώς σχετικά με την Αθήνα, με ποδηλατόδρομο δίπλα. Πόσες λωρίδες θα έπιανε; Μία και μισή! Και οι στάσεις του θα οδηγούσαν και σε διαπλάτυνση των πεζοδρομίων μεταξύ άλλων. Ωστόσο, όταν υπάρχουν προκαταλήψεις αστείες και γελοίες σ' αυτή τη χώρα, τι να πει κανείς. Η Θεσσαλονίκη μέχρι τα μέσα του '50 ήταν κούκλα όπως η Αθήνα και μετά, χάρη στον "μεγάλο" ηγέτη έγινε κι αυτή πανούκλα! Δεν είπε κανείς να μην ξοδευτούν λεφτά και για τη Θεσσαλονίκη. Ωστόσο, αυτό το ελάχιστο Μετρό είναι σπατάλη, τη στιγμή που με τα ίδια χρήματα θα εξυπηρετείτο ολόκληρη η πόλη με τραμ και τροφοδότες αυτού -όπου χρειαζόταν- τα λεωφορεία.
Οι ιδιομορφίες της Θεσσαλονίκης, πράγματι, μας κάνουν να αναρωτιόμαστε αν χρειάζεται η πόλη το μετρό. Και όταν λέω ιδιομορφίες εννοώ το μακρόστενο σχήμα της και τη σχετική ανεξαρτησία δυτικών και ανατολικών προαστίων με το κεντρο-λαιμό στη μέση. Το μέγεθός της είναι οριακό για την ανάπτυξη μετρό. Οι αστικές της συγκοινωνίες (τα λεωφορεία) προ μετρό Αθήνας ήταν οι σχετικά καλύτερες στην Ελλάδα. Σε τετοιες αποστάσεις και σε τέτοια μορφή και μέγεθος θα μπορούσε κανείς να φανταστεί ότι το τραμ θα μπορούσε να εξυπηρετήσει καλύτερα από το μετρό και ίσως έχει δίκιο (γιατι ακτινικά γύρω από κάποιους κεντρικούς σταθμούς του μετρο υπάρχει πχ το άλσος του Πανεπιστημίου και όχι πυκνή δόμηση). Όμως ας κοιτάξουμε και λίγο τη Θεσσαλονίκη σε 30 χρόνια, μια πρωτεύουσα της ευρύτερης περιοχής και λιμανι, με αεροδρόμιο με αυξημένη κίνηση και πληθυσμό.
Νομίζω ότι το μετρό στην Θεσσαλονίκη φτιάχνεται και για πολιτικούς λόγους, δεν παύει όμως να είναι ένα έργο πνοής για την πόλη. Παρόλα αυτά με καθαρά λογικά κριτήρια νομίζω ότι η Αθήνα χρειάζεται την επέκταση προς Πειραιά, τη γραμμή 4 και τις επεκτάσεις προς Πετρούπολη και πέραν αυτής πολύ περισσότερο από ότι η Θεσσαλονίκη μια γραμμή μετρό στον παρόντα χρόνο. Ποιος πολιτικός θα το πει όμως αυτό;
Μάνος Μανδαλάκης
Η Θεσσαλονίκη δεν είναι καθόλου μικρή για μετρό. Αναφέρω ενδεικτικά μερικές άλλες πόλεις:
Νυρεμβέργη: πληθ: 800.000, μετρό: 35 χλμ
Τουλούζ: πληθ: 750.000, μετρό: 27,5 χλμ
Και το παγκόσμιο ρεκόρ:
Λοζάνη: πληθ: 250.000, μετρό: 8 χλμ
Το μακρόστενο σχήμα της Θεσσαλονίκης βοηθάει γιατί μπορεί να βολευτεί με μία μόνο γραμμή με διακλαδώσεις. Μάλιστα με τις τόσες πολυκατοικίες της είναι πολύ πιο πυκνοκατοικημένη πόλη από αυτές που αναφέρω, άρα το μετρό θα πιάσει τόπο. Ο προβληματισμός μου είναι ότι θα είναι ανεπαρκές. Έπρεπε να έχουν προβλεφθεί τρένα των 6 βαγονιών με οδηγό όπως στην Αθήνα και όχι αυτά τα αυτόματα τρενάκια που θα γεμίζουν στο κεντρικό τμήμα.
Όταν το μετρό φτάσει στο αεροδρόμιο η Θεσσαλονίκη θα ενταχθεί πλέον στις ανεπτυγμένες πόλεις. Δεν κρύβω ότι βασικό κριτήριο για να επισκεφτώ κάποια ξένη πόλη είναι να υπάρχει σύνδεση με μέσο σταθερής τροχιάς (μετρό, προαστιακός ή άλλου είδους τρένο) ανάμεσα στο αεροδρόμιο και την πόλη. Φυσικά το τραμ είναι άχρηστο για τέτοιου είδους σύνδεση.
Βέβαια θα μπορούσε να κατασκευαστεί δίκτυο τραμ συμπληρωματικό προς το μετρό. Όμως οι περιοχές που δεν καλύπτονται από μετρό είναι οι πάνω συνοικίες. Για να φτάσει εκεί το τραμ με τόσες ανηφόρες θα αγκομαχούσε φοβερά. Άρα το καλύτερο είναι να καταλήξουμε στην αναδιάρθρωση των λεωφορειακών γραμμών για να τροφοδοτούν το μετρό, με ενιαίο εισιτήριο φυσικά.
Μια γραμμή τραμ loop Εγνατία-Τσιμισκή δεν βοηθάει ιδιαίτερα την πόλη. Το να βάλεις να κινηθεί έτσι απλά στο πιο πυκνοδομημένο και πληγμένο από κίνηση κέντρο της πόλης είναι το ό,τι χειρότερο.
Στην τελική τι παραπάνω προσφέρει αυτό από τα ήδη υπάρχοντα λεωφορεία; Επιμένω να μην βλέπουμε το τραμ μόνο με ρομαντισμό, επειδή είναι ένα ωραίο μέσο. Χρειάζεται περισσότερο ρεαλισμός. Όσοι προτείνουν το τραμ ως βασικό μέσω το περιγράφουν να κινείται αντί των λεωφορείων σήμερα.
Η πόλη δεν χρειάζεται κάτι παρόμοιο όπως τα λεωφορεία, χρειάζεται κάτι εναλλακτικό. Και ακόμη και το τραμ να είχε γίνει βασικό μέσο, πάλι για να ήταν αξιόπιστο και αποτελεσματικό στο κέντρο της πόλης θα έπρεπε υποχρεωτικά να κινείται υπόγεια. Όπως γίνεται στην Κολωνία και Φρανκφούρτη.
Κάτι τέτοιο όμως για την Θεσσαλονίκη λόγω της έλλειψης μια υπάρχουσας υποδομής τραμ, δεν θα ήταν ιδιαίτερα φτηνότερο ή λιγότερο δύσκολο και χρονοβόρο από την κατασκευή μετρό. Δεν έχει να κάνει με θέμα πρεστίζ το μετρό ή όχι, μέσα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης ήταν και είναι απαραίτητο να υπάρχει υπόγεια συγκοινωνία. Οτιδήποτε άλλο θα ήταν μακροπρόθεσμα και ίσως και βραχυπρόθεσμα δώρο-άδωρον.
Θέλω και εγώ τραμ στην πόλη, αλλά όχι μόνο επειδή είναι ωραίο. Θέλω τραμ που να είναι εκτός από ωραίο και αποτελεσματικό. Και όπως ξανά είπα, αφού αποφασίστηκε και ξεκίνησε το μετρό ήδη, γιατί τρωγόμαστε τώρα για το τραμ; Και αυτοί που θέλουν το τραμ γιατί δεν προτείνουν κάτι που θα μπορούσε πλέον να γίνει; Regiotram κανείς;
Θα παρέμβω στα σχόλια σας και θα πω τα εξης:Ειναι ντροπη να συζητάμε για συγκριση Αθήνα- Θεσσαλονίκη. Η κάθε πόλη έχει τις ανάγκες τις. Η Αθήνα έχει μείνει πολύ σε ανάπτυξη μέσων σταθερής τροχιάς αλλά και η Θεσσαλονίκη θα έπρεπε να έχει ένα υποτυπώδες έστω δίκτυο ΜΣΤ εδώ και 20 χρόνια πριν φτάσουμε στα σημερινά χάλια. Δεν είναι δυνατόν πόλη 1 εκ. ανθρώπων να μην έχει τουλάχιστον 50χλμ δίκτυο Μετρό.
Η Αθήνα θα έπρεπε να έχει πάνω απο 150χλμ Μετρό για να μιλάμε για κάλυψη της πόλης.
Το φταίξιμο είναι σε όσους πέρασαν και δεν έκαναν ΤΙΠΟΤΑ. Τι έγινε στις δεκαετίες 50-60-70-80 όταν όλες οι μεγάλες Ευρωπαικές πόλεις έχτιζαν το δίκτυο τους; Κάναμε σχέδια επι χάρτου και ευχολόγια. Τωρα τρέχουμε και δεν φτάνουμε.
Ας αφήσουμε λοιπόν την αντιπαλότητα της πλάκας και να γίνουμε αυτή η γενιά που φτιάχνει για έχουμε εμείς και οι επόμενες γενιές Ελλήνων κάτι καλύτερο απο αυτό που παραλάβαμε εμείς.
Πάντως για να μην παρεξηγηθώ, δεν μίλησα για ανταγωνισμό ανάμεσα στις 2 πόλεις! Ο κύριος Καραγιάννης επισημαίνει σωστά ότι οι συγκρίσεις αυτές είναι άσκοπες και παράλογες. Είπα απλά ότι οι εκφράσεις του τύπου "δεν έχουμε λεφτά για σας (ενώ έχουμε για να διοργανώνουμε Eurovision contest κλπ.)" είναι προκλητικές! Και δεν λέω ότι τις λέει κάποιος/-α εδώ μέσα, όμως έχουν ακουστεί πολλάκις. Εξάλλου, αναφέρομαι επίσης στην πολιτική ρητορεία των τελευταίων 20 ετών η οποία καλλιέργησε προσδοκίες για ένα έργο "πνοής" όπως χαρακτηριζόταν για τη "συμπρωτεύουσα" (χωρίς βέβαια η Θεσσαλονίκη να έχει ανάγκη αυτόν τον άθλιο τίτλο-λες και το Λος Άντζελες δεν αναπτύχθηκε αν και ήταν δεύτερη πόλη επειδή δεν είχε αυτόν τον τίτλο!). Όπως και να έχει, το μετρό ξεκίνησε και πρέπει να τελιώσει. Και τέρμα η γκρίνια από όλες τις πλευρές. Όσο για νέες προτάσεις, καλοδεχούμενες απ' όπου κι αν προέρχονται. Η πόλη μας υπήρξε άλλωστε πάντα κοιτίδα πρωτοπορίας και νέων ιδεών. Γιατί όχι και στον τομέα των μεταφορών!
Εγώ ένα πράγμα δεν καταλαβαίνω. Γιατί στο κέντρο της πόλης να κινούνται ΙΧ, φορτηγά και λεωφορεία; Μετρό, τραμ, πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι. Αυτό σημαίνει ποιότητα ζωής! Για ευρωπαϊκές πόλεις τουλάχιστον. Για τα ΙΧ υπάρχουν οι περιφερειακοί. Γιατί τόση βρώμα στο κέντρο; Οι πόλεις ανήκουν στους πολίτες και όχι στα μηχανοκίνητα τέρατα και στους εποχούμενους, που θέλουν μόνο υπόγειες λύσεις για να μένουν μετά οι δρόμοι βορά στα ΙΧ. Αυτό το σενάριο μεταξύ άλλων είναι αδιέξοδο. Ο μόνος τρόπος αποσυμφόρησης των δρόμων είναι ο συνδυασμός των μέσων σταθερής τροχιάς και όχι μόνο το Μετρό. 8 χρόνια στην Αθήνα το Μετρό ποιό κυκλοφοριακό πρόβλημα έλυσε; Καθάρισε η ατμόσφαιρα από τη βρώμα μήπως όταν όλοι οι φονικοί ρύποι παραμένουν πολύ περισσότερο χρόνο από τον μέγιστο επιτρεπτό, πάνω από τα όρια επιφυλακής; Μετρό μόνο του είναι δώρον άδωρο.
Ποιο κυκλοφοριακό πρόβλημα έλυσε το μετρό; Εγώ για να πάω από το σπίτι μου στην Άνω Γλυφάδα μέχρι το κέντρο της Αθήνας πριν από το 2000 ήθελα πάνω από 1 ώρα με το λεωφορείο. Πολλές φορές αναγκαζόμουν και έπαιρνα ταξί. Τώρα για να πάω στο κέντρο πηγαίνω με ΙΧ μέχρι τον Άγιο Δημήτριο (15 λεπτά ως μισή ώρα ανάλογα με την κίνηση) και μπαίνω στο μετρό που κάνει 10 λεπτά μέχρι το κέντρο. Τους ταξιτζήδες βέβαια τους έχω αποχαιρετήσει. Με την επέκταση στο Ελληνικό του χρόνου θα κερδίσω 5-10 λεπτά ακόμα, ανάλογα με την ώρα.
Όσοι μπαίνουν με το αυτοκίνητο στο κέντρο τα θέλουν και τα παθαίνουν. Η μεγαλύτερη βλακεία που λέγεται είναι ότι επειδή οι άλλοι μποτιλιάρονται, εμείς που χρησιμοποιούμε το μετρό έπρεπε να το είχαμε στερηθεί. Αν θέλουμε να περιορίσουμε την κίνηση των αυτοκινήτων στο πι και φι, η λύση είναι μία: βενζίνη στα 2 ευρώ το λίτρο.
Εγώ απάντηση δεν πήρα, ούτε πρόκειται. Κάθε μέρα από ψηλά στον Υμηττό αντικρύζω ένα μαύρο σύννεφο να καλύπτει την Αθήνα. Οι δρόμοι είναι κορεσμένοι, οι ρύποι στο φουλ και το Μετρό λειτουργεί. Ε και; Το προσδόκιμο ζωής μειώνεται.
Ακόμη, παρέλειψες να αναφέρεις τη Ζυρίχη. Την πόλη με την κορυφαία ποιότητα ζωής στον κόσμο κατά έγκυρους διεθνείς οργανισμούς. Αυτή η πόλη έχει μόνο τραμ και οι Ελβετοί ρυθμίζουν τα έτσι κι αλλιώς ακριβέστατα ρολόγια τους με βάση το χρόνο άφιξης του τραμ στις στάσεις. Μιλάμε για πολιτισμό κι όχι για τρύπες!
Στη Ζυρίχη των 500.000 κατοίκων έχω διανυκτερεύσει αρκετά ώστε να μελετήσω το σύστημά της. Εκτός από τραμ έχει και προαστιακό σιδηρόδρομο που κινείται υπόγεια στο κεντρικό μέρος της πόλης, αλλά και το τραμ έχει υπόγειο τμήμα με 3 σταθμούς. Θα ήταν υπερβολή να κατασκευαστεί μετρό σε μια πόλη με τόσο μικρό κέντρο και αραιοκατοικημένα προάστια.
Όσο για τη ρύπανση της Αθήνας, κανείς δεν τολμάει να θίξει τα ντιζελοκίνητα που προκαλούν το μεγαλύτερο πρόβλημα. Οι επαγγελματίες αυτοί είναι άγριοι και θα γίνει χαμός αν τους υποχρεώσει το υπουργείο να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για φίλτρα.
Ε τότε, να πάρουμε μοιρολατρικά τα πράγματα και να παραδεχτούμε στον εαυτό μας και στα παιδιά μας ότι ορθώς έπραξαν η ΕΡΕ και η 21η και έκαναν τις πόλεις από κούκλες πανούκλες χωρίς κανέναν απολύτως σχεδιασμό. Διότι σ' αυτές τις δύο περιόδους της σύγχρονης ιστορίας της καταστράφηκε κυρίως -κατά τη γνώμη μου- περιβαλλοντικά η Ελλάδα. Εργολάβοι, ΚΤΕΛ, νταλίκες, ταξί και λίγο Μετρό, οι θεοί μας! Μάτια Ελλήνων, που οι ίριδες αντανακλούν μόνιμα τσιμεντοκολώνες...
Το μετρό στη Θεσσαλονίκη είναι απαραίτητο - ας μην συγκρίνουμε αριθμούς (πχ. έχει 1,000,000 κατοίκους, άρα δεν χρειάζεται) αλλά ας δούμε πόσο πυκνά έχει χτιστεί, πόσο έντονο είναι το κυκλοφοριακό και η κατασκευή μετρό θα είναι δικαιολογημένη. Αλλά στη Θεσσαλονίκη τα προβλήματα είναι πιο μικρά και οι λύσεις εφικτές ακόμα, σε αντίθεση με την Αθήνα (που μένω και ξέρω καλά) και την χαώδη ανάπτυξη της πόλης. Στη Θεσσαλονίκη μπορούν να συνδυαστούν λύσεις όπως το μετρό με τραμ στις γειτονιές, λεωφορεία εκεί που δεν πάει τραμ, ποδήλατα στην παραλία και θαλάσσια συγκοινωνία για μεγαλύτερες αποστάσεις κατά μήκος της παραλίας. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί όλοι μιλάμε για λύση του κυκλοφοριακού και κανείς δεν καταδέχεται να πάρει ένα λεωφορείο. Να περπατήσει! Η πόλη περπατιέται ακόμα. Ας κλείσει μέρος του κέντρου για τα αυτοκίνητα (πχ. λ. Νίκης), ας φαρδύνουν τα πεζοδρόμια να γίνει ανθρώπινη η πόλη (πχ. Τσιμισκή). Και μη μου πείτε που θα πάνε τα αυτοκίνητα... Έχει αποδειχτεί πως όσα περισσότεροι δρόμοι κατασκευαστούν, τόσο περισσότερα αυτοκίνητα θα κινούνται. Ο σκοπός θα έπρεπε να είναι ο περιορισμός της χρήσης του ΙΧ
αυτην την στιγμη η κατασταση στο κυκλοφοριακο συγκρινομενη με την αθηνα ειναι τρισχειροτερη στην θεσσαλονικη.το μετρο ειναι απιστευτα αναγκαιο στην πολη.ομως ενα μετρο με μια γραμμη ειναι απλα σχεδον αχρηστο.απαιτειται συνδεση με αεροδρομιο με δυτικες συνοικιες με βορειες και ανατολικες συνοικιες(αν και προς αεροδρομιο λογικα θα περναει και προς καλαμαρια)...τοτε προφανως θα ανακουφιστει η πολη ενω θα γινει παραγοντας αναπτυξης της.απαιτειται παραλληλα και δημιουργια χωρων σταθμευσης.ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΕΙΣΟΔΟΥ ΤΑΧΙ ΣΤΟΝ λεωφορειοδρομο!μονο λεωφορειο εχει η πολη ως μαζικη μεταφορα και μπαινουν ταξι στην λωριδα επειδη καποιοι πολιτικοι φοβηθηκαν το πολιτικο κοστος απο τους εκβιασμους των τυαξιτζηδων.ποιο πολιτικο κοστος?χιλιοι ταξιτζηδες μπροστα σε 1 μυριο κατοικους?ειμαστυε σοβαροι?
τελος η υποθαλασσια δεν πρεπει να γινει.απ την σιγμη που απαγορευει την δημιουργια αλλων μεσων μαζικης μεταφορας πλην μετρο και προαστιακου ενω ταυτοχρονα αλωνιζει τους δρομους ετσι ουτως ωστε να επιβαλλει την εισοδο των αυτοκινητων σε αυτην και μαλιστα με ΧΑΡΑΤΣΙ ε θα ειναι τραγικο αν ποτε πραγματοποιηθει αυτο το εργο.εργο για εργολαβους και πλουσιους ξεκαθαρα.αντ αυτου πλοια για την συνδεση ανατολης δυσης!
επιπλεον πρεπει το παρκο της ΔΕΘ να παει στην δυση και να δημιουργει χωρος πρασινου εκει.αυτα ειναι τα βασικα εργα για την πολη κατα την γνωμη μου σε συνδυασμο με καλυτερη και μεγαλυτερη εξωτερικη περιφερειακη η οποια τωρα ειναι σκοτωστρα και καλυτερο και μεγαλο δρομο για χαλκιδικη οπου καθε καλοκαιρι γινεται της μουρλης
κατι ακομα.σε ολη την ευρωπη εχει τρενα αστραπη.εμεις θεωρουμε τα σημερινα δικα μας γρηγορα και μαλιστα τα δινουμε και κατι ονοματα χαρακτηριστικα.που θα παει αυτη η βιολα?
Κάτι που πρέπει να ληφθεί υπ'όψην περα από τυχόν έργα επεκτάσεις κτλ είναι η ποιότητα των υπάρχοντων συγκοινωνιών, έστω και των λεωφορείων. Για ποιό λόγο να πάρει ένας κάτοικος πχ του Αγίου Στεφάνου Αττικής το λεωφορείο τη στιγμή που δεν τηρούνται τα δρομολόγια και δεν υπάρχει κανένας έλεγχος γι'αυτό; Για να πας Κηφησια θες τουλάχιστον 1 ωρα (με την αναμονή) ενω με τον ΟΣΕ+Μετρό φτανεις κέντρο σε μισή ωρα. Η σύγκριση των λεωφορείων της Αθήνας και της Θεσσαλονικης, μόνο μελαγχολία μπορεί να προκαλέσει. Αυτο ίσως εξηγεί τον κορεσμό των δρόμων της Αθήνας, αφού το μετρό δεν μπορει να βρίσκεται παντού.
Δημοσίευση σχολίου