Η αλλαγή στη στάση των πολιτικών σε σχέση με τη χρήση ποδηλάτων και ποδηλατοδρόμων μέσα στο αστικό περιβάλλον προχωρά και για πρώτη φορά στην μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας θα δημιουργηθεί ένα ευρύ δίκτυο ποδηλατόδρομων θα αρχίσει να δημιουργείται. Μετά την ανακοίνωση πριν λίγους μήνες για ένα ποδηλατόδρομο που θα διασχίζει το κέντρο και θα καταλήγει στην παραλία ένα άλλο δίκτυο από την Εκάλη μέχρι το Χαλάνδρι μήκους 17χλμ είναι έτοιμο να πάρει σάρκα και οστά. Η μελέτη του έγινε από την Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και υλοποιείται από κάθε δήμο ξεχωριστά και όχι από κάποια εταιρεία σε ένα ενιαίο διαγωνισμό που μάλλον θα φέρει ένα περίεργο αποτέλεσμα καθώς το σπάσιμο των εργολαβιών ανά Δήμο δεν μπορεί να μας εγγυηθεί ταυτόχρονη παράδοση των ποδηλατόδρομων και πολύ φοβάμαι ότι για τα επόμενα 2 χρόνια ο ποδηλατόδρομος θα μοιάζει περισσότερο με πάζλ παρά με ενιαίο δίκτυο. Το συνολικό κόστος όλων των εργολαβιών είναι περίπου 12εκ€.
Το βασικό δίκτυο ξεκινά από τον Δήμο Εκάλης, με μήκος 2,5 χιλιομέτρων, περνά από τη Νέα Ερυθραία με βασικό δίκτυο ενός χιλιομέτρου (εδώ υπάρχουν και 3,5 χιλιόμετρα συμπληρωματικού δικτύου πλήρως μελετημένα), ακολουθεί η Κηφισιά, όπου κάνει μια διαδρομή 5 χιλιομέτρων, συνεχίζει στα Μελίσσια με 2,5 χιλιόμετρα (προβλέπονται και 400 μέτρα συμπληρωματικού δικτύου, αλλά δεν έχει γίνει ακόμα μελέτη), διασχίζει 2,5 χιλιόμετρα στα Βριλήσσια (όπου προβλέπονται άλλα τρία χιλιόμετρα τοπικό δίκτυο) και καταλήγει στο Χαλάνδρι, όπου προβλέπονται 3,5 χιλιόμετρα βασικού δικτύου. Ολόκληρο το βασικό δίκτυο θα στρωθεί με κυβόλιθους σε κόκκινο χρώμα, έτσι ώστε να είναι εύκολη η κίνηση των ποδηλάτων και η διάκριση για πεζούς και οχήματα.
Το πιο σημαντικό σημείο του συγκεκριμένου ποδηλατόδρομου των βορείων προαστίων είναι ότι μπορεί να αποτελέσει χρηστικό δίκτυο μετακίνησης και όχι χάραξη κάποιων μικρών διαδρομών απλώς για αναψυχή, όπως γινόταν μέχρι σήμερα. Συνδέει περιοχές κατοικίας με σταθμούς μετρό ή ΗΣΑΠ, με εμπορικά ή πολιτιστικά κέντρα γειτονιών, με σχολεία και άλλους πόλους κοινωνικού ενδιαφέροντος, δίνοντας έτσι την ευκαιρία σε όποιον θέλει να αξιοποιήσει το ποδήλατό του στην καθημερινότητά του, για να κάνει μια πλήρη διαδρομή, αφήνοντας το αυτοκίνητό του.
Ένας ποδηλάτης μπορεί να αναπτύξει μια ταχύτητα περίπου 20 χλμ/ώρα σύμφωνα με τις μελέτες του ΕΜΠ και μπορεί να αντικαταστήσει τη χρήση των ΜΜΜ συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση τους, στην οικολογική συνείδηση των πολιτών και να αποτελέσει θετικό παράδειγμα για μίμηση. Επίσης η ανάπτυξη του βασικού και των συμπληρωματικών δικτύων ποδηλατοδρόμων θα συμβάλλει στη διαμόρφωση δρόμων ήπιας κυκλοφορίας. Σε αυτή την κατεύθυνση βρίσκεται και η προσπάθεια υλοποίησης των «Ζωνών 30», δηλαδή περιοχών κατοικίας όπου η μέγιστη ταχύτητα του αυτοκινήτου είναι 30 χλμ/ώρα και οι ποδηλάτες μπορούν να κινούνται με ασφάλεια χωρίς ειδικό ποδηλατόδρομο.
Η πόλη με τη μεγαλύτερη χρήση είναι η Καρδίτσα!!! Μπράβο λοιπόν στην πόλη της Θεσσαλίας όπου το 22% των καθημερινών μετακινήσεων γίνεται με ποδήλατο και μπράβο στο Δήμο που κατάφερε αυτό το σημαντικό αποτέλεσμα. Μακάρι και άλλες πόλεις να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Καρδίτσας και η χρήση του ποδηλάτου να γίνει μαζικότερη.
Το αρνητικό στη καθημερινή χρήση του ποδηλάτου είναι η απαραίτητη παρουσία επίπεδης πόλης. Σε αυτό είναι τυχερή η Καρδίτσα καθώς βοηθά η γεωγραφία της περιοχής. Πόλεις όπως η Καβάλα που επεκτείνεται σε λόφους, η Καστοριά, τα Ιωάννινα δύσκολα μπορούν να πείσουν τους κατοίκους να χρησιμοποιήσουν το ποδήλατο.
Ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα μετακίνησης τα επόμενα χρόνια είναι ο συνδυασμός της χρήσης ποδηλάτου και ΜΜΜ και ΜΣΤ καθώς ο συνδυασμός αυτός θα απάλλασσε πολλούς σταθμούς Μετρό και Προαστιακού από την υπερβολική στάθμευση και θα βοηθούσε ακόμα περισσότερο στην χρήση του ποδηλάτου. Μέχρι στιγμής δυστυχώς δεν υπάρχει ορθολογική αντιμετώπιση στη χρήση του ποδηλάτου ως τροφοδοτικό μέσο στα ΜΜΜ και οι πόλεις μας στερούνται των υπηρεσιών του.
Μήπως να το ξανασκεφτόμασταν;
ΣΥΡΙΖΑ: Παραιτήθηκε και ο Θάνος Μωραΐτης από διευθυντής της
Κοινοβουλευτικής Ομάδας
-
Την παραίτησή του από διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ
ανακοινώνει με επιστολή του πρός τον Πρόεδρο της ΚΟ Νίκο Παππά, ο βουλευτής
Θάνος...
Πριν από 1 εβδομάδα
9 σχόλια:
Αυτή πραγματικά είναι μια ευχάριστη είδηση. Κατοικώ στη Νέα Ερυθραία και χαίρομαι που επιτέλους η μελέτη θα περάσει και στην πράξη, σε έργα δηλαδή. Οι ποδηλατόδρομοι είναι ήδη μια πραγματικότητα στο εξωτερικό, ένα μέσο 100% οικολογικό και άξιο σεβασμού. Για αυτό το λόγο προτιμάται σαν μέσο μεταφοράς εκεί όπου οι ποδηλατόδρομοι είναι απαραίτητο και αναπόσπαστο στοιχείο πόλεων-δήμων που σέβονται τον "εαυτό" τους και τους κατοίκους του. Δεν γνωρίζω την χάραξη που θα ακολουθεί αλλά καιρός ήταν να απαλλαχθούμε από τα αυτοκίνητα που είναι παρκαρισμένα παντού ακόμη και πάνω στις Ελευθερίου Βενιζέλου και Κηφισίας.
Αλέξης Παπαζήσιμος
Προς επίρρωση του προηγούμενου σχολίου και ως ποδηλάτης, πιστεύω ότι οι ποδηλατόδρομοι πρέπει να γίνουν αναπόσπαστο τμήμα της όδευσης τραμ στο κέντρο της πόλης μετά από μονοδρόμηση όλων των μεγάλων λεωφόρων (π.χ. Βασ. Σοφίας με κατεύθυνση Χίλτον). Το 50% τραμ και ποδήλατο, δηλαδή η εναλλακτική οικολογική μετακίνηση (Ε.Ο.Μ.) όπως την έχω ήδη προτείνει και στο ενημερωτικό δελτίο του ΤΕΕ (τεύχος 2510) και το υπόλοιπο 50% ταξί (αποκλειστική λωρίδα προς μεριά Βουλής) και οι υπόλοιπες λωρίδες "καθαρά" ΙΧ. Λεωφορεία και τρόλεϋ καταργούνται πλήρως εντός του μικρού δακτυλίου, τρόλεϋ δε, τελείως. Στις στάσεις του τραμ ενοικίαση ποδηλάτων. Οι ποδηλατόδρομοι έτσι μπαίνουν στην καρδιά της πόλης και η ζωή γίνεται ανθρώπινη. Οι δε ποδηλάτες θα προστατεύονται από την υπόλοιπη κυκλοφορία από το τραμ. Βλέπε π.χ. παραλιακή λ. Ποσειδώνος.
Σπύρο πολύ ωραία τα λες, αλλά στην Ελλάδα η μόνη "βιομηχανία" που υπάρχει είναι αυτή των κατασκευών. Αν βγει από την κουλτούρα του Έλληνα το Ι.Χ. και αρχίσουμε να χρησιμοποιούμε ποδήλατα, ΜΜΜ κτλ, πώς θα δικαιολογούνται τα τερατώδη οδικά έργα; ΔΕΝ νοιάζονται να δώσουν λύσεις στα ουσιαστικά προβλήματα του τόπου, χρήμα τους νοιάζει να μοιράζουν.
Μία πόλη δε χρειάζεται να είναι επίπεδη για να επιτρέπει τη χρήση του ποδηλάτου, για τους εξής λόγους:
1. Τα μοντέρνα ποδήλατα διαθέτουν τουλάχιστον 21 ταχύτητες που διευκολύνουν την ανάβαση/κατάβαση.
2. Η φυσική κατάσταση κάποιου που ποδηλατεί τακτικά βελτιώνεται κατά πολύ με τον καιρό, με αποτέλεσμα να μπορεί να ανεβαίνει και ανηφόρες στην καθημερινότητά του χωρίς μεγάλη δυσκολία.
3. Υπάρχουν και τα ποδήλατα με υποβοήθηση από μπαταρία, που όμως έχουν μεγαλύτερο κόστος.
4. Στο εξωτερικό η χρήση του ποδηλάτου δεν εξαρτάται από το ανάγλυφο. Πολλές πόλεις της Ιταλίας, Ελβετίας και Αυστρίας με έντονο ανάγλυφο έχουν εντάξει το ποδήλατο στις καθημερινές μετακινήσεις των κατοίκων τους.
5. Βοηθήματα για πολύ απότομες ανηφόρες υπάρχουν, όπως ο ανελκυστήρας ποδηλάτων, βλ. http://www.youtube.com/watch?v=JtB8DX70ihM
Φρύνη, συμφωνώ απόλυτα με όσα λες, αλλά μην ξεχνάμε ότι αυτοί οι λαοί έχουν εντάξει το ποδήλατο σαν μέσο μεταφοράς εδώ και πολλά χρόνια στην καθημερινή ζωή τους. Εδώ και ποδηλατοδρόμοι να γίνουν σε μια μη- επίπεδη πόλη ή θα γίνουν πάρκινγκ για τ' αυτοκίνητα ή θα χορταριάσουν από την αχρηστία. Γι αυτό ας γίνουν πρώτα ποδηλατοδρόμοι στις 'κατάλληλες πόλεις' της χώρας, και ύστερα ακολουθούν και οι άλλες.
Ως τακτικός ποδηλάτης χαίρομαι που ακούω τέτοια νέα. Να προσθέσω την είδηση για το critical mass ride (CMR) που έγινε χθες 6/4/2009 το απόγευμα (www.podilates.gr). Είμασταν μια ομάδα περίπου 70 ποδηλατών που γυρίσαμε το κέντρο της Αθήνας σε ώρα αιχμής για να δείξουμε ότι υπάρχουμε και διεκδικούμε τον χώρο μας (=ποδηλατοδρόμους), επιβίβαση στο μετρό και τα λεωφορεία, κλπ.
Προς Τάσο
Καλά εσύ μόνο μετρό ΙΧ και Σουφλιά!
Αει παράτα μας επιτέλους!
Ναι κ. Τάσο και καλά κάνουν. Ίσως επειδή οι ποδηλάτες κάτι ξέρουν! Οι παππούδες και οι γιαγιάδες να μην κάνουν ποδήλατο, αν και απ'ότι φαίνεται μόνο οι παππούδες και οι γιαγιάδες της Ελλάδας "δεν μπορούν" σύμφωνα με τα λεγόμενά σας, στο εξωτερικό πετάνε δεν βαριούνται και δεν βρίσκουν δικαιολογίες...
Να επιτρέψετε όμως εμάς που μας αρέσει να κάνουμε ελεύθερα όπως γίνεται σε πολιτισμένες πόλεις του εξωτερικού. Τα μετρό εκεί μετατρέπουν ένα βαγόνι σε σκευοφόρο για ποδηλάτες και αναπηρικά καροτσάκια. Εδώ η Αττικό Μετρό βρίσκεται στο μεσαίωνα...και το μόνο που κοιτάει είναι μην λερωθούν οι γρανίτες των σταθμών...
Αν σέβεστε τον εαυτό σας θα πρέπει να αποδέχεστε και των άλλων την άποψη. Οι ποδηλάτες είναι μια χαρά. Ξεψαρωμένοι είναι οι οδηγοί αυτοκινήτων που παρκάρουν όπου γουστάρουν και αλωνίζουν με την άθλια συμπεριφορά τους
Αλέξης Παπαζήσιμος
Paolo pou eimetha enas laos elafrws tempelhs kai akrws synthritikos, nomizw oti an pragmatika oriotheththei/dhmiourghthei mia megalh grammh gia podhlata, tote o kosmos (nearos kai mh Kyr Taso) tha to agkaliasei.
O logos pou oi Ellhnes apo ta 45 kai meta omoiazoun me paramorfwmenes ntoulapes einai kai o tropos zwhs, mases kai xazampouzoukia to brady kai aytokinhto gia tsigara kai fafe to meshmeri...
Ke Giakoumaki, tha eprepe na douleyete sto YPEXODE h sto metaforwn kai den asteieyomai, dysthxws ta profanh kai kala sthn Ellada xarakthrizontai syxna ws grafika (oust kyr Taso).
Den mas didetai h dynatothta na kanoume podhlato, giati kindyneyei h zwh mas apo oxhmata pou den kseroun pws na symperiferthoun apenanti stous podhlates.
Dysthxws den eimai aisiodoksos oti SYNTOMA tha ginei kati me tous 3 podhlatodrous, blepw syxna sto politiko grafeio tou prwthypourgou (Lykabhto) 5-6 kourses Mercedes, 15-20 kapnizontes, kinhtolhlountes mbrabous (gia ybridika aytokinhta ouden sxolion), to noistimo einai oti oi perisoteres apo aytes tis kourses enw o prwthypourgos einai sto grafeio tou exoun thn mhxanh anoikth, gia na thermenontai oi mbraboi... me ayth thn agnoia pws na ftasoume Ke Giakoumakh sto tram kai stous podhlatodromous??
Kalo Pasxa
Δημοσίευση σχολίου