Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2009

Κεντρική Οδός Ε-65: συνεχίζονται οι καθυστερήσεις...


ΘΕΩΡΙΑ
Ο Ε65 ή αλλιώς Κεντρική Οδός είναι ένας εντελώς νέος υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος με αρχή την Λαμία (όπου συναντά την Νέα Οδό) και τέλος τα Γρεβενά (όπου συναντά την Εγνατία Οδό). Είναι μήκους 175χλμ κόστους 1,6δις €. Η διατομή μου είναι με 2 λωρίδες + ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Πρόκειται για ένα κάθετο οδικό άξονα που δημιουργεί μεγάλες ελπίδες ανάτασης της οικονομίας κυρίως της περιοχής της Δυτικής Θεσσαλίας που σήμερα έχει ένα εθνικό δρόμο μέτριας διατομής χωρίς ασφάλεια και χρειάζεται να κάνεις πολλές και επικίνδυνες στροφές από τη Λαμία μέχρι το Δομοκό προκειμένου να προσεγγίσεις πόλεις όπως η Καρδίτσα και τα Τρίκαλα ενώ η διέλευση από την Καλαμπάκα στα Γρεβενά είναι ένας άθλος της τετρακίνησης...
Εκτός άλλων ο Νομός Γρεβενών και η περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας μετατρέπονται σε σημαντικό οδικό κόμβο αναβαθμίζοντας περιοχή ολόκληρη. Σε συνάρτηση με την Ιόνια Οδό, τον Αυτοκινητόδρομό Αιγαίου και την Εγνατία με τις κάθετες της δημιουργείται ένα σημαντικότατο οδικό πλέγμα στην Ηπειρωτική Ελλάδα που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη όλως των περιοχών που διέρχονται αυτοί οι οδικοί άξονες.
ΠΡΑΞΗ
Αυτά είναι φυσικά η θεωρία. Στην πράξη τα υπό κατασκευή έργα καρκινοβατούν μέχρι τώρα και τα εργοτάξια δυστυχώς έχουν αναπτυχθεί μόνο κατά 30% ύστερα σχεδόν από 2 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα λέγεται εξεύρεση αδρανών υλικών καθώς η γεωγραφία του τοπίου δε βοηθά καθόλου με τους υπεύθυνους να ψάχνουν εναγωνίως για υποψήφια λατομεία. Η εύρεση λατομείων είναι κρίσιμου μεγέθους πρόβλημα αφού μπορεί να ανεβάσει κατακόρυφα το κόστος κατασκευής με ότι αυτό συνεπάγεται για τις τσέπες μας...
Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι οι απαλλοτριώσεις καθώς οι προτεινόμενες αποζημιώσεις χαρακτηρίζονται φτωχές απο του δικαιούχους αγροτεμαχίων σε περιοχές που περνά ο άξονας (1.000€/στρέμμα για μη καλλιεργήσιμα χωράφια και 2.000€/στρεμμα για καλλιεργήσιμα) και φυσικά ζητούν πολλαπλάσια χρήματα. Αυτό φυσικά δημιουργεί έξτρα καθυστερήσεις μέχρι την τελική απαλλοτρίωση τους. Οι περιοχές που θίγονται άμεσα είναι τα ΔΔ Οξύνειας, Ξηροκάμπου, Αγίου Δημητρίου, Αγναντιάς, Χασίων, Καλαμπάκας, Βασιλικής, Θεόπετρας, Σαρακίνας. Οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων δεν έχουν πρόβλημα απέναντι στην κατασκευή του έργου αλλά ζητούν δίκαιες αποζημιώσεις για τις εκτάσεις τους που θα «θυσιαστούν» και οι οποίες για πολλούς είναι και το μοναδικό τους εισόδημά.
Επίσης έχει προκύψει ζήτημα ως γνωστόν αλλαγής χάραξης τόσο στον Θεσσαλικό Kάμπο όσο και στον ορεινό όγκο. Είναι ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί ιδιαίτερα τις τοπικές αφού κάποιες θα ευεργετηθούν από τη διέλευση και άλλες θα μείνουν εκτός με αποτέλεσμα στο βαθμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης των Νομών και των Δήμων που διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος να γίνεται χαμός για το που θα περάσει ενώ και η Κοινοπραξία προσπαθεί νά βρεί όσο το δυνατόν καλύτερες λύσεις για να προχωρήσει το έργο.
ΕΡΓΑ
Στα τρία έχει κοπεί η εργολαβία καθώς. Από το Μακρυχώρι προς τη Φθιώτιδα το κατασκευάζει η εταιρία «Tέρνα» η οποία έχει εγκαταστήσει και το εργοτάξιό στην Ανάβρα. Από το Μακρυχώρι μέχρι τα Τρίκαλα, καθώς και ένα μικρό κομμάτι στο νομό Τρικάλων το κατασκευάζει η ισπανική εταιρία «Φεροβιάλ», ενώ από τα Τρίκαλα μέχρι την Παναγία θα το κατασκευάσει η επίσης ισπανική «Dragados».
Η σήραγγα Δομοκού έχει ξεκινήσει εδώ και 1 χρόνο χωρίς να υπάρχει κάποιο νεώτερο για την πρόοδο κατασκευής της. Στον κάμπο της Θεσσαλίας πριν λίγους μήνες ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες στον Νομό Καρδίτσας, με την εγκατάσταση του εργοταξίου στην περιοχή της Ανάβρας, ενώ πριν λίγες μέρες ξεκίνησε η λειτουργία του εργοταξίου στο Δ.Δ. Παλαιόπυργου του Δήμου Παλαιοκάστρου στο Νομό Τρικάλων.
Ωστόσο στο ορεινό τμήμα και της σύνδεσης με την Εγνατία ακόμα όλα είναι σκοτεινά και καθώς απαιτούνται πολύ σοβαρά τεχνικά έργα τίθεται θέμα μεγάλων -πλέον- καθυστερήσεων.
Με τα σημερινά δεδομένα είναι σχεδόν αδύνατη η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για παράδοση το 2013 του συνόλου του έργου με πιο πιθανό σενάριο το έργο να παραδοθεί τμηματικά και ...κολοβό. Δηλαδή τα πεδινά τμήματα από το Δομοκό και τη Θεσσαλική Πεδιάδα μέχρι και την Καλαμπάκα να παραδίδονται κανονικά και τα 2 άκρα στην Πίνδο και στον Όθρυ να παραδίδονται πολύ αργότερα.

4 σχόλια:

τρενομανής είπε...

Η κεντρική οδός Ε65 προχωρά, παρά τα πολλά προβλήματα, ενώ τόσο ο κάθετος σιδ/κος άξονας όσο και η σιδ/κη Εγνατία έχουν εγαταλειφθεί στην τύχη τους. Κατά τη γνώμη μου το Υπ. Υποδομών θα πρέπει να ψηφίσει Σ/Ν, το οποίο να προβλέπει ότι όταν υλοποιείται οδικός άξονας κλειστού τύπου, που να συνδέει δύο ή και περισσότερους νομούς, δεν δύναται να αρχίσει η κατασκευή του, εάν ταυτόχρονα με τον οδικό άξονα δεν υπάρχει ή δεν κατασκευάζεται αντίστοιχος σύχρονος τηλεδιοικούμενος και ηλεκτροκίνητος σιδ/κος άξονας μονής τουλάχιστον γραμμής, που να συνδέει, όχι κατά ανάγκη παράλληλα με αυτόν του οδικού άξονα, τους ίδιους νομούς. Δηλαδή δεν γίνεται να κατασκευαστεί λ.χ. κάποιο τμήμα της Εγνατία οδού όπως Θεσ/κη - Κοζάνη (που είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος που συνδέει πάνω από δυο νομούς) χωρίς να υπάρχει ή να κατασκευαστεί σύγχρονη, τηλεδιοικούμενη και ηλεκτροκίνητη μονή σιδ/κη γραμμή που να συνδέει το Ν. Θεσσαλονίκης με το Ν. Κοζάνης (υπάρχει σιδ/κη γραμμή αλλά χρειάζεται τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση!). Κατά αυτόν τον τρόπο θα είχαμε την οδική Εγνατία να υλοποιείται, αλλά και την σιδ/κη Εγνατία να ολοκληρώνεται, τον ΠΑΘΕ να γίνεται, αλλά και τον σιδ/κο ΠΑΘΕ να κατασκευάζεται. Τώρα κάποιοι θα πουν που θα βρεθούν τόσα κεφάλαια. Αν τα έργα υλοποιούνται στο κανονικό τους κόστος και όχι λ.χ. 6 φορές περισσότερο από τα ίδιας τάξης μεγέθους αντίστοιχα οδικά έργα στην Ισπανία, τότε θα βρεθούν και τα αναγκαία χρήματα για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των σιδ/κων υποδομών...

Ανώνυμος είπε...

Κεγώ θα ήθελα να γίνουν τα τρένα που αναφέρεις , αλλά δυστυχώς με τόσες απώλειες από τροχαία , οι αυτοκινητόδρομοι είναι προτεραιότητα . Επίσης δεν χρειάζεται και παντού η ηλεκτροκίνηση , ιδιαίτερα σε μικρές αποστάσεις και σε μικρούς πληθυσμούς ΄. Και στην ευρώπη δεν ειναι παντού ηλεκτρικά τα τρένα

DESIRO EMU είπε...

Αυτο που θα ευχαριστησει περισσοτερο τους κατοικους και θα δωσει ψηφουλινια ειναι ο αυτοκινητοδρομος... Ο κ.Ρεππας το εχει καταλαβει αυτο και στις 4 συνεντευξεις του αφιερωσε ολοσελιδα σε οδικα εργα και 2 αραδες για ΟΣΕ και Μετρο Αθηνας & Θεσσαλονικης...
Φιλε τρενομανη, μην κουραζεσαι,ας το παρουμε αποφαση ολοι οτι το τρενο στο Ελλαδισταν δεν θα αναπτυχθει ποτε, θα μεινει μεσα στη βρωμα και την παρακμη ενω οι αυτοκινητοδρομοι θα σπιναρουν με τα σουπερ αμαξακια...

Ασχημο μα αληθινο!...

Οσο για τα οδικα ατυχηματα, αυτα γινονται γιατι οι μεταφορικες εταιρειες επιμενουν στις νταλικες αντι να διαλεξουν τον σιδηροδρομο και φισκαρουν καθε μερα τις εθνικες οδους...
Τα υπολοιπα ατυχηματα ειναι συναρτηση της μαγκιας και της αδιαφοριας του νεοΕλληνα στο βασιλειο του, τον δρομο και το αυτοκινητο...
Αλλωστε, το πιο επικινδυνο σημειο (Κακια Σκαλα) φτιαχτηκε και εσωσε πολλες ζωες...
Αλλα οταν βλεπεις μερικους ακατανομαστους μοτοσυκλετιστες να τρεχουν στην Αττικη Οδο με 300 και σε αντιθετο ρευμα και λενε "ή θα πεθανουμε ολοι εκεινη τη στιγμη ή κανενας" και η Αστυνομια απλα τους κοιταει και βαζει στοιχηματα ποιος θα φτασει πρωτος ή ποιος θα τρεξει τα περισσοτερα χλμ,...νομιζω πως τα ατυχηματα θα συνεχισουν να συμβαινουν!

τρενομανής είπε...

Μια σύντομη απάντηση στον αγαπητό "ανώνυμο" φίλο "9:35 μμ": Όταν κατασκευάζει μια χώρα ένα συγκοινωνιακό έργο το κατασκευάζει με προοπτική κάποιων δεκαετιών και όχι με το μοντέλο ανάπτυξης της δεκαετίας του '50. Οι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι δεν αναφέρονται σε μια τοπικής σημασίας σύνδεση, αλλά παίζουν έναν εθνικό για να μην γράψω και διεθνή ρόλο στις μετακινήσεις (Εγνατία, παθε, Ιόνια Οδός κ.ο.κ.). Σαν τέτοια έργα ΚΑΙ οι σιδηρόδρομοι πρέπει να έχουν αναφορά στο μέλλον και όχι στο παρελθόν. Τηλεδιοίκηση, ηλεκτροκίνηση είναι εκ των ουκ άνευ. Θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται ΚΑΙ η διπλή γραμμή, αλλά επειδή είμαστε 100 χρόνια πίσω από την εποχή μας και οι εξελίξεις και ο χρόνος μας πιέζουν αφόρητα θα ήταν προτιμότερο να σχεδιαστεί ως 2ο βήμα παράλληλα με βελτίωση στην χάραξη. Όσο για τα τροχαία θα ήταν σημαντικά λιγότερα εάν υπήρχαν καλυτερες σιδηροδρομικές υποδομές που θα εξασφάλιζαν (με ηλεκτροκίνηση φυσικά) ταχείες και πιο αξιόπιστες μετακινήσεις προσώπων και εμπορευμάτων. Τέλος και κάτι για τον αγαπητό Desiro EMU: δε θα σταματήσω να υπαρασπίζομαι τις σιδ/κες υποδομές έστω και αν καταντήσω γραφικός... Είναι όπως τα γράφεις, πλην όμως ο Θεός είναι μεγάλος...

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα