ΘΕΩΡΙΑΟ Ε65 ή αλλιώς Κεντρική Οδός είναι ένας εντελώς νέος υπό κατασκευή αυτοκινητόδρομος με αρχή την Λαμία (όπου συναντά την Νέα Οδό) και τέλος τα Γρεβενά (όπου συναντά την Εγνατία Οδό). Είναι μήκους 175χλμ κόστους 1,6δις €. Η διατομή μου είναι με 2 λωρίδες + ΛΕΑ ανά κατεύθυνση. Πρόκειται για ένα κάθετο οδικό άξονα που δημιουργεί μεγάλες ελπίδες ανάτασης της οικονομίας κυρίως της περιοχής της Δυτικής Θεσσαλίας που σήμερα έχει ένα εθνικό δρόμο μέτριας διατομής χωρίς ασφάλεια και χρειάζεται να κάνεις πολλές και επικίνδυνες στροφές από τη Λαμία μέχρι το Δομοκό προκειμένου να προσεγγίσεις πόλεις όπως η Καρδίτσα και τα Τρίκαλα ενώ η διέλευση από την Καλαμπάκα στα Γρεβενά είναι ένας άθλος της τετρακίνησης...
Εκτός άλλων ο Νομός Γρεβενών και η περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας μετατρέπονται σε σημαντικό οδικό κόμβο αναβαθμίζοντας περιοχή ολόκληρη. Σε συνάρτηση με την Ιόνια Οδό, τον Αυτοκινητόδρομό Αιγαίου και την Εγνατία με τις κάθετες της δημιουργείται ένα σημαντικότατο οδικό πλέγμα στην Ηπειρωτική Ελλάδα που θα βοηθήσει στην ανάπτυξη όλως των περιοχών που διέρχονται αυτοί οι οδικοί άξονες.
ΠΡΑΞΗ
Αυτά είναι φυσικά η θεωρία. Στην πράξη τα υπό κατασκευή έργα καρκινοβατούν μέχρι τώρα και τα εργοτάξια δυστυχώς έχουν αναπτυχθεί μόνο κατά 30% ύστερα σχεδόν από 2 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης. Το μεγαλύτερο πρόβλημα λέγεται εξεύρεση αδρανών υλικών καθώς η γεωγραφία του τοπίου δε βοηθά καθόλου με τους υπεύθυνους να ψάχνουν εναγωνίως για υποψήφια λατομεία. Η εύρεση λατομείων είναι κρίσιμου μεγέθους πρόβλημα αφού μπορεί να ανεβάσει κατακόρυφα το κόστος κατασκευής με ότι αυτό συνεπάγεται για τις τσέπες μας...
Ένα δεύτερο πρόβλημα είναι οι απαλλοτριώσεις καθώς οι προτεινόμενες αποζημιώσεις χαρακτηρίζονται φτωχές απο του δικαιούχους αγροτεμαχίων σε περιοχές που περνά ο άξονας (1.000€/στρέμμα για μη καλλιεργήσιμα χωράφια και 2.000€/στρεμμα για καλλιεργήσιμα) και φυσικά ζητούν πολλαπλάσια χρήματα. Αυτό φυσικά δημιουργεί έξτρα καθυστερήσεις μέχρι την τελική απαλλοτρίωση τους. Οι περιοχές που θίγονται άμεσα είναι τα ΔΔ Οξύνειας, Ξηροκάμπου, Αγίου Δημητρίου, Αγναντιάς, Χασίων, Καλαμπάκας, Βασιλικής, Θεόπετρας, Σαρακίνας. Οι ιδιοκτήτες των εκτάσεων δεν έχουν πρόβλημα απέναντι στην κατασκευή του έργου αλλά ζητούν δίκαιες αποζημιώσεις για τις εκτάσεις τους που θα «θυσιαστούν» και οι οποίες για πολλούς είναι και το μοναδικό τους εισόδημά.
Επίσης έχει προκύψει ζήτημα ως γνωστόν αλλαγής χάραξης τόσο στον Θεσσαλικό Kάμπο όσο και στον ορεινό όγκο. Είναι ένα ζήτημα το οποίο απασχολεί ιδιαίτερα τις τοπικές αφού κάποιες θα ευεργετηθούν από τη διέλευση και άλλες θα μείνουν εκτός με αποτέλεσμα στο βαθμό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης των Νομών και των Δήμων που διέρχεται ο αυτοκινητόδρομος να γίνεται χαμός για το που θα περάσει ενώ και η Κοινοπραξία προσπαθεί νά βρεί όσο το δυνατόν καλύτερες λύσεις για να προχωρήσει το έργο.
ΕΡΓΑ
Στα τρία έχει κοπεί η εργολαβία καθώς. Από το Μακρυχώρι προς τη Φθιώτιδα το κατασκευάζει η εταιρία «Tέρνα» η οποία έχει εγκαταστήσει και το εργοτάξιό στην Ανάβρα. Από το Μακρυχώρι μέχρι τα Τρίκαλα, καθώς και ένα μικρό κομμάτι στο νομό Τρικάλων το κατασκευάζει η ισπανική εταιρία «Φεροβιάλ», ενώ από τα Τρίκαλα μέχρι την Παναγία θα το κατασκευάσει η επίσης ισπανική «Dragados».
Η σήραγγα Δομοκού έχει ξεκινήσει εδώ και 1 χρόνο χωρίς να υπάρχει κάποιο νεώτερο για την πρόοδο κατασκευής της. Στον κάμπο της Θεσσαλίας πριν λίγους μήνες ξεκίνησαν οι πρώτες εργασίες στον Νομό Καρδίτσας, με την εγκατάσταση του εργοταξίου στην περιοχή της Ανάβρας, ενώ πριν λίγες μέρες ξεκίνησε η λειτουργία του εργοταξίου στο Δ.Δ. Παλαιόπυργου του Δήμου Παλαιοκάστρου στο Νομό Τρικάλων.
Ωστόσο στο ορεινό τμήμα και της σύνδεσης με την Εγνατία ακόμα όλα είναι σκοτεινά και καθώς απαιτούνται πολύ σοβαρά τεχνικά έργα τίθεται θέμα μεγάλων -πλέον- καθυστερήσεων.
Με τα σημερινά δεδομένα είναι σχεδόν αδύνατη η τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για παράδοση το 2013 του συνόλου του έργου με πιο πιθανό σενάριο το έργο να παραδοθεί τμηματικά και ...κολοβό. Δηλαδή τα πεδινά τμήματα από το Δομοκό και τη Θεσσαλική Πεδιάδα μέχρι και την Καλαμπάκα να παραδίδονται κανονικά και τα 2 άκρα στην Πίνδο και στον Όθρυ να παραδίδονται πολύ αργότερα.
4 σχόλια:
Η κεντρική οδός Ε65 προχωρά, παρά τα πολλά προβλήματα, ενώ τόσο ο κάθετος σιδ/κος άξονας όσο και η σιδ/κη Εγνατία έχουν εγαταλειφθεί στην τύχη τους. Κατά τη γνώμη μου το Υπ. Υποδομών θα πρέπει να ψηφίσει Σ/Ν, το οποίο να προβλέπει ότι όταν υλοποιείται οδικός άξονας κλειστού τύπου, που να συνδέει δύο ή και περισσότερους νομούς, δεν δύναται να αρχίσει η κατασκευή του, εάν ταυτόχρονα με τον οδικό άξονα δεν υπάρχει ή δεν κατασκευάζεται αντίστοιχος σύχρονος τηλεδιοικούμενος και ηλεκτροκίνητος σιδ/κος άξονας μονής τουλάχιστον γραμμής, που να συνδέει, όχι κατά ανάγκη παράλληλα με αυτόν του οδικού άξονα, τους ίδιους νομούς. Δηλαδή δεν γίνεται να κατασκευαστεί λ.χ. κάποιο τμήμα της Εγνατία οδού όπως Θεσ/κη - Κοζάνη (που είναι κλειστός αυτοκινητόδρομος που συνδέει πάνω από δυο νομούς) χωρίς να υπάρχει ή να κατασκευαστεί σύγχρονη, τηλεδιοικούμενη και ηλεκτροκίνητη μονή σιδ/κη γραμμή που να συνδέει το Ν. Θεσσαλονίκης με το Ν. Κοζάνης (υπάρχει σιδ/κη γραμμή αλλά χρειάζεται τηλεδιοίκηση και ηλεκτροκίνηση!). Κατά αυτόν τον τρόπο θα είχαμε την οδική Εγνατία να υλοποιείται, αλλά και την σιδ/κη Εγνατία να ολοκληρώνεται, τον ΠΑΘΕ να γίνεται, αλλά και τον σιδ/κο ΠΑΘΕ να κατασκευάζεται. Τώρα κάποιοι θα πουν που θα βρεθούν τόσα κεφάλαια. Αν τα έργα υλοποιούνται στο κανονικό τους κόστος και όχι λ.χ. 6 φορές περισσότερο από τα ίδιας τάξης μεγέθους αντίστοιχα οδικά έργα στην Ισπανία, τότε θα βρεθούν και τα αναγκαία χρήματα για τον εκσυγχρονισμό και την επέκταση των σιδ/κων υποδομών...
Κεγώ θα ήθελα να γίνουν τα τρένα που αναφέρεις , αλλά δυστυχώς με τόσες απώλειες από τροχαία , οι αυτοκινητόδρομοι είναι προτεραιότητα . Επίσης δεν χρειάζεται και παντού η ηλεκτροκίνηση , ιδιαίτερα σε μικρές αποστάσεις και σε μικρούς πληθυσμούς ΄. Και στην ευρώπη δεν ειναι παντού ηλεκτρικά τα τρένα
Αυτο που θα ευχαριστησει περισσοτερο τους κατοικους και θα δωσει ψηφουλινια ειναι ο αυτοκινητοδρομος... Ο κ.Ρεππας το εχει καταλαβει αυτο και στις 4 συνεντευξεις του αφιερωσε ολοσελιδα σε οδικα εργα και 2 αραδες για ΟΣΕ και Μετρο Αθηνας & Θεσσαλονικης...
Φιλε τρενομανη, μην κουραζεσαι,ας το παρουμε αποφαση ολοι οτι το τρενο στο Ελλαδισταν δεν θα αναπτυχθει ποτε, θα μεινει μεσα στη βρωμα και την παρακμη ενω οι αυτοκινητοδρομοι θα σπιναρουν με τα σουπερ αμαξακια...
Ασχημο μα αληθινο!...
Οσο για τα οδικα ατυχηματα, αυτα γινονται γιατι οι μεταφορικες εταιρειες επιμενουν στις νταλικες αντι να διαλεξουν τον σιδηροδρομο και φισκαρουν καθε μερα τις εθνικες οδους...
Τα υπολοιπα ατυχηματα ειναι συναρτηση της μαγκιας και της αδιαφοριας του νεοΕλληνα στο βασιλειο του, τον δρομο και το αυτοκινητο...
Αλλωστε, το πιο επικινδυνο σημειο (Κακια Σκαλα) φτιαχτηκε και εσωσε πολλες ζωες...
Αλλα οταν βλεπεις μερικους ακατανομαστους μοτοσυκλετιστες να τρεχουν στην Αττικη Οδο με 300 και σε αντιθετο ρευμα και λενε "ή θα πεθανουμε ολοι εκεινη τη στιγμη ή κανενας" και η Αστυνομια απλα τους κοιταει και βαζει στοιχηματα ποιος θα φτασει πρωτος ή ποιος θα τρεξει τα περισσοτερα χλμ,...νομιζω πως τα ατυχηματα θα συνεχισουν να συμβαινουν!
Μια σύντομη απάντηση στον αγαπητό "ανώνυμο" φίλο "9:35 μμ": Όταν κατασκευάζει μια χώρα ένα συγκοινωνιακό έργο το κατασκευάζει με προοπτική κάποιων δεκαετιών και όχι με το μοντέλο ανάπτυξης της δεκαετίας του '50. Οι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι δεν αναφέρονται σε μια τοπικής σημασίας σύνδεση, αλλά παίζουν έναν εθνικό για να μην γράψω και διεθνή ρόλο στις μετακινήσεις (Εγνατία, παθε, Ιόνια Οδός κ.ο.κ.). Σαν τέτοια έργα ΚΑΙ οι σιδηρόδρομοι πρέπει να έχουν αναφορά στο μέλλον και όχι στο παρελθόν. Τηλεδιοίκηση, ηλεκτροκίνηση είναι εκ των ουκ άνευ. Θα έπρεπε να συμπεριλαμβάνεται ΚΑΙ η διπλή γραμμή, αλλά επειδή είμαστε 100 χρόνια πίσω από την εποχή μας και οι εξελίξεις και ο χρόνος μας πιέζουν αφόρητα θα ήταν προτιμότερο να σχεδιαστεί ως 2ο βήμα παράλληλα με βελτίωση στην χάραξη. Όσο για τα τροχαία θα ήταν σημαντικά λιγότερα εάν υπήρχαν καλυτερες σιδηροδρομικές υποδομές που θα εξασφάλιζαν (με ηλεκτροκίνηση φυσικά) ταχείες και πιο αξιόπιστες μετακινήσεις προσώπων και εμπορευμάτων. Τέλος και κάτι για τον αγαπητό Desiro EMU: δε θα σταματήσω να υπαρασπίζομαι τις σιδ/κες υποδομές έστω και αν καταντήσω γραφικός... Είναι όπως τα γράφεις, πλην όμως ο Θεός είναι μεγάλος...
Δημοσίευση σχολίου