Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή, 13 Ιουλίου 2012

Αυτοκινητόδρομοι: πάγωμα έργων και μείωση εσόδων από διόδια για τις 4 μεγάλες συμβάσεις παραχώρησης

κείμενο από το ypodomes.com Με ζημιές έκλεισαν, το 2011, όλοι οι μεγάλοι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας. Σε μια χρονιά, με εξαίρεση τον «Μορέα», που είχαν ανασταλεί οι εργασίες κατασκευής, οι αυτοκινητόδρομοι είδαν τα έσοδά τους να συρρικνώνονται, εξαιτίας της μειωμένης διέλευσης οχημάτων. Πλέον, δυο λύσεις υπάρχουν: Ή καταγγέλλονται οι συμβάσεις και επαναπροκηρύσσονται τα έργα ή τροποποιούνται βασικοί όροι των δανείων και του φυσικού αντικειμένου. Στελέχη της J&P Άβαξ, όσο και της Ελλάκτωρ εξέφρασαν, στις ετήσιες τακτικές γενικές συνελεύσεις, μερική αισιοδοξία για την κατάληξη των διαπραγματεύσεων με τις τράπεζες Την παρούσα περίοδο αναμένονται να εναταθούν οι διαπραγματεύσεις Δημοσίου – κατασκευαστών – τραπεζών, έπειτα από τις συνεχείς παραινέσεις για εξεύρεση λύσης, τόσο από πλευράς της «Ομάδας Δράσης», όσο και της ΕΕ. «Βουτιά» στις πωλήσεις από τα διόδια Η χρηματοδοτική συμβολή των διοδίων, στην κατασκευή των 5 σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων της χώρας (Νέα Οδός, Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας) ανέρχεται στα 2,3 δισ., αποτελώντας ουσιαστικά το «οξυγόνο» των συμβάσεων παραχώρησης. Από την έναρξη των συμβάσεων παραχώρησης και ως και τον Αύγουστο του 2011, οι πέντε αυτοκινητόδρομοι είχαν συνολικά έσοδα από διόδια άνω των 800 εκατ. ευρώ. Οι μεγάλες διαφορές οφείλονται στη διαφορετική έναρξη των συμβάσεων παραχώρησης, αλλά και στον αριθμό των σταθμών διοδίων. Ως τα τέλη του 2010, οπότε και υπάρχει πληθώρα στατιστικών στοιχείων, οι χρήστες των αυτοκινητοδρόμων, μέσω των διοδίων, είχαν καταβάλλει 557 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, τα ιδία κεφάλαια που είχαν εκταμιεύσει οι παραχωρησιούχοι έφταναν μόλις τα 235 εκατ. ευρω (δεν περιλαμβάνονται τα δευτερογενή δάνεια). Από την πλευρά τους, οι τράπεζες είχαν εκταμιεύσει μέσω της χρηματοδοτικής τους συμβολής και των κύριων δανείων περί το 1 δις. και το Δημόσιο με την ΕΕ 984 εκατ. Ωστόσο, το 2011 οι κυριότεροι αυτοκινητόδρομοι, όπως η «Νέα Οδός» (Αντίρριο – Ιωάννινα, Αθήνα – Μαλιακός, Σχηματάρι – Χαλκίδα), η «Ολυμπία Οδός» (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα) και ο «Μορέας» (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, Λεύκτρο – Σπάρτη) είχαν πτώση εσόδων και ζημιογόνο αποτέλεσμα. Η «Νέα Οδός» είδε τα έσοδά της να μειώνονται στα 65,9 εκατ. από 74,6 εκατ. το 2010, η «Ολυμπία Οδός» στα 68,2 εκατ. από 74,9 εκατ. και ο «Μορέας» στα 155,9 εκατ. από 282,9 εκατ. Αντίθετα, αυξήσεις στα έσοδα σημειώθηκαν στον αυτοκινητόδρομο «Αιγαίου» και «Κεντρικής Ελλάδας», εξαιτίας της λειτουργίας νέων σταθμών διοδίων και της αναπροσαρμογής τους. Υπενθυμίζεται ότι, τα συνολικά έσοδα Δημοσίου και ιδιωτών από τους 5 οδικούς άξονες, σε βάθος 30ετίας, έχουν προϋπολογιστεί στα 60 δις. ευρώ. Η πρόβλεψη των εσόδων έγινε το 2007, λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές συνθήκες της περιόδου, οι οποίες έχουν διαψευσθεί. Η δραματική μείωση του κυκλοφοριακού όγκου σε επίπεδα του 20-30% και η άνοδος της βενζίνης αποτελούν τις κύριες αιτίες για τη συρρίκνωση των οικονομικών μεγεθών των εταιρειών παραχώρησης. Το κίνημα «Δεν Πληρώνω» έχει ξεφουσκώσει, καθώς αυτοί που δεν πληρώνουν πλέον διόδια ανέρχονται στο 1,5%. Σύμφωνα με τις παραδοχές του 2007, τα έσοδα του Δημοσίου από τις 30ετείς συμβάσεις παραχώρησης θα προσέγγιζαν τα 20 δις., ενώ των παραχωρησιούχων τα 40 δις. Αναζητείται ο επιμερισμός του κόστους κινδύνου Σε όλες τις συμβάσεις οι ξένες τράπεζες ανέρχονται σε αριθμό μεταξύ 6-14 και οι ελληνικές μεταξύ 6-11. Η μεγαλύτερη έκθεση ξένης τράπεζας (σε ποσοστό) είναι στον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου» με 10,38% και ελληνικής, πάλι στον ίδιο αυτοκινητόδρομο, σε ποσοστό 13,8%. Οι τράπεζες ανέστειλαν εδώ και 1,5 χρόνο τη χρηματοδότηση, θεωρώντας τα έργα μη βιώσιμα (μείωση κυκλοφοριακού όγκου), σε συνδυασμό με το γεγονός ότι τα αρχικά επιτόκια, που είχαν προσφέρει στους κατασκευαστές, ήταν πλέον ασύμφορα γι΄ αυτές. Η άρση του αδιεξόδου φαίνεται να εκπορεύεται από την αποδέσμευση εγγυήσεων 1 δις. ευρώ από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ. Το ποσό αυτό θα δοθεί στην ΕΤΕπ, η οποία με τη σειρά της θα παράσχει στις ξένες (κυρίως) τράπεζες τη δυνατότητα αποχώρησης από τα έργα. Η υποκατάσταση ορισμένων τραπεζών από την ΕΤΕπ θα αλλάξει το άσχημο κλίμα μεταξύ τραπεζών, παραχωρησιούχων και Δημοσίου, επιτρέποντας την σταθερή επανακαταβολή των δανείων, άρα και την ομαλή εξέλιξη των έργων. Αυτό που συζητείται είναι ένα μέσο καταμερισμού των κινδύνων, με βάση το «ισπανικό μοντέλο». «Καρκινοβατούν» τα έργα, πολύ πίσω η «Ολυμπία Οδός» Συνολικά, κατασκευάζονται 720 χλμ. νέων αυτοκινητοδρόμων και αναβαθμίζονται 530 χλμ. υφιστάμενων οδών. Επιπλέον, το Δημόσιο παραδίδει στους παραχωρησιούχους για κατασκευή και λειτουργία νέα τμήματα αυτοκινητοδρόμων μήκους 166 χλμ. Το κόστος κατασκευής των οδικών αξόνων κυμαίνεται σημαντικά, ανάλογα με τη γεωγραφία της περιοχής. Ενδεικτικό είναι το μέσο κόστος κατασκευής της Εγνατίας Οδού που έφτασε τα 8,5 εκατ. ανά χιλιόμετρο. Στα πεδινά τμήματα έφτανε τα 5,95 εκατ., ενώ στα ορεινά ως και τα 24,6 εκατ. Το μέσο κόστος κατασκευής του οδικού άξονα ΠΑΘΕ ήταν 7,9 εκατ., της Ιόνιας Οδού 6,6 εκατ. και του τμήματος Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα στα 7 εκατ. το χιλιόμετρο. Για την «Ολυμπία Οδό» (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα), στελέχη της J&P Άβαξ επισήμαναν, στη γενική συνέλευση, ότι η πρόοδος των έργων ανέρχεται στο 29%, χαρακτηρίζοντας την ως τη πιο δύσκολη εργολαβία. Για τον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου» (Μαλιακός – Κλειδί, περιλαμβάνει τις σήραγγες των Τεμπών) ανέφεραν ότι η πρόοδος των έργων φτάνει το 64%. Για τον «Μορέα» (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα, Λεύκτρο – Σπάρτη) υπογράμμισαν ότι το έργο έχει φτάσει στο 76%, έχοντας εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, επομένως η αποπεράτωση θεωρείται δεδομένη. Το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα θα παραδοθεί εντός των προσεχών μηνών, με αποτέλεσμα η διαδρομή Αθήνα – Καλαμάτα να διαρκεί μισή ώρα νωρίτερα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα