Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012

Editorial: Ζητούνται απαντήσεις για τα κουρεμένα οδικά τμήματα

κείμενο από το ypodomes.com
Οι σημαντικές εξελίξεις που είχαμε τις μέρες που πέρασαν για τους 4 παγωμένους αυτοκινητόδρομους κυριολεκτικά μονοπώλησαν τον ενδιαφέρον στον χώρο των υποδομών. Με αυτό το θέμα ασχολούμαστε εδώ και 2 σχεδόν χρόνια και η σεναριολογία ήταν πραγματικά απίστευτη.

Από τον Σεπτέμβριο και μετά ήταν αντιληπτό ότι το θέμα της επανεκκίνησης των οδικών έργων στους άξονες με παραχώρηση είχε για πρώτη φορά σημαντική θέση στην ατζέντα του αρμόδιου Υπουργείου. Την ίδια στιγμή ο Πρωθυπουργός θέλοντας να δείξει την βαρύτητα με την οποία αντιμετωπίζει την κατάσταση τοποθέτησε ειδικό διαπραγματευτή.

Οι εταιρείες από την άλλη βλέποντας την εξέλιξη των διαπραγματεύσεων άρχισαν τις διαρροές προς τα έξω. Άλλωστε στην ιστορία θα μείνει η δήλωση από το «αφεντικό» της ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ πως η Κυβέρνηση σχεδιάζει την συνολική κατάργηση του Ε65.

Φήμες άρχισαν να διαδίδονται και για την Ολυμπία Οδό όταν το θέμα του πόσο θα κουρευτεί ο δρόμος γινόταν αντιληπτό πως η Πάτρα μάλλον θα ήταν ο τερματισμός του δρόμου. Επιβεβαίωση ουσιαστικά στις παραπάνω φήμες έδωσε η ανακοίνωση του Υπουργείου πριν δύο εβδομάδες με την οποία γινόταν γνωστό πως δόθηκαν 650εκ.ευρώ από την ΕΤΕπ για την κάλυψη της κρατική συμμετοχής  ΜΟΝΟ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΑΘΕ.

Αυτό ήταν και η συντριπτική επιβεβαίωση ότι το κούρεμα θα ήταν μεγάλο.  Με τις ανακοινώσεις τις προηγούμενης εβδομάδας σχετικά με την πρόθεση του ΥΠΑΝΥΠ δύο πράγματα τελικά μας αιφνιδίασαν.

Το πρώτο ήταν πως η Ιόνια Οδός θα κατασκευαστεί τελικά αυτούσια , ανακουφίζοντας όλη την Δυτική Στερεά και Ήπειρο. Κάνοντας μία πιο προσεκτική ανάλυση της απόφασης γίνεται σαφές πως η Ιόνια Οδός θα γίνει πραγματικότητα λόγω «Σουφλιά». Στην σύμβαση της Ιόνιας Οδού είχε προβλεφθεί πως από μόνος του ο δρόμος θα παρουσίαζε ζημιά.

Η πρόβλεψη αυτή είχε γίνει ενόσω η οικονομία μας ήταν ανθηρή και η κρίση ήταν ακόμα πολύ μακριά. Κόλλησαν στο τμήμα Αντίρριο-Ιωάννινα και το τμήμα από την Μεταμόρφωση Αττικής μέχρι τα Σκάρφεια, λίγο πριν τον Μαλιακό. Το τμήμα αυτό θεωρείται ως το πιο εμπορικό σε όλο το Εθνικό δίκτυο.  Με αυτόν τον τρόπο η Ιόνια εξασφάλισε την κατασκευή της.

Το δεύτερο πράγμα που μας αιφνιδίασε ήταν η καρατόμηση του νότιου τμήματος του Ε65 (Κεντρική Οδός).  Μετά τις ανακοινώσεις του Υπουργείου τρέξαμε στον χάρτη να δούμε ποιο τμήμα αναφερόταν και με έκπληξη είδαμε ότι ήταν το τμήμα που συνδέει τον ΠΑΘΕ με τον Ε65.

Η απάντηση ήταν πως η απαραίτητη κατασκευή σήραγγας στο τμήμα Λαμία-Δομοκός ήταν αυτή που τελικά έπαιξε καθοριστικό ρόλο στο κούρεμα του τμήματος. Το εύλογο ερώτημα που τέθηκε άμεσα είναι  πως θα καταφέρει ο Ε65 εμπορικά την στιγμή που δεν θα έχει πρόσβαση ούτε από τον ΠΑΘΕ ούτε από την Εγνατία.

Ακόμα πιο εντυπωσιακή ήταν η ασθενική αντίδραση από τις Περιφέρειες Στερεάς και Θεσσαλίας που δεν έβγαλαν καμία ανακοίνωση για τον δρόμο που χάνει το 50% του συνολικού του μήκους.

Βέβαια ο Κωστής Χατζηδάκης είπε πως δεν μιλάμε για κούρεμα αλλά για τμήματα που θα κατασκευαστούν 2-3 χρόνια μετά. Μετά από τι όμως; Από την ολοκλήρωση των τμημάτων που σήμερα προχωρούν; Από σήμερα που μιλάμε;  Και με ποια χρηματοδότηση; Πως θα εξασφαλιστεί αυτή;

Τα αναπάντητα ερωτήματα περιμένουμε να απαντηθούν όχι για λόγους σχολιασμού αλλά για λόγους πραγματικά που έχουν να κάνουν με το μέλλον συγκεκριμένων περιοχών της χώρας που η ανάπτυξη είναι αμφίβολο αν θα φτάσει εκεί.

Μιλάμε για την Δυτική Θεσσαλία, για τον Νομό Ηλείας και έμμεσα για την Δυτική Μακεδονία και την Νότιο-Ανατολική Πελοπόννησο. Αυτές οι περιοχές  πλήττονται από αυτές τις αποφάσεις όχι με τραγικό βαθμό αλλά χάνοντας μία μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουν σοβαρές οδικές υποδομές πάνω στις οποίες μπορούν να αναπτυχθούν εμπορικοί κλάδοι άρα  και η απασχόληση.

Το θέμα των ημερών λοιπόν δεν είναι το γιατί (δεν κατασκευάζονται τα τμήματα αυτά) αλλά το πότε (θα κατασκευαστούν). Και όσο πιο σύντομα αντιληφθούμε πως το δίκτυο αυτοκινητόδρομων που κυοφορείται στη χώρα πρέπει να είναι οικουμενικό και να περιλαμβάνει το σύνολο της ηπειρωτικής Ελλάδας τόσο πιο γρήγορα θα ληφθούν και οι σωστές αποφάσεις.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα