Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 13 Δεκεμβρίου 2013

ΝΕΟ ΕΣΠΑ 2014-2020: Προβληματισμός από το ποσό για τις μεγάλες υποδομές

Κείμενο από το ypodomes.com
Με όχι και τόσο θεαματικά νούμερα θα υλοποιηθεί όπως φαίνεται τελικά το νέο ΕΣΠΑ 2014-2020. Οι πολύ περιορισμένοι πόροι θα προκαλέσουν το μεγαλύτερο πρόβλημα για την υλοποίηση των μεγάλων έργων της επόμενης επταετίας.

Σύμφωνα με την παρουσίαση που έγινε προχθές από τον Υπουργό Ανάπτυξης κο Χατζηδάκη για το νέο τομεακό πρόγραμμα ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΜΕΤΑΦΟΡΕΣ προβλέπονται πόροι 3,7 δις ευρώ.  

Σύμφωνα με το σχεδιάγραμμα σε αυτό περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση έργων από το ΕΣΠΑ 2007-2013 αλλά και νέες υποδομές σε σχέση με βασικές υποδομές και αναγκαία έργα για την προστασία του περιβάλλοντος εκπληρώνουν την εναρμόνιση με τους Ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Φυσικά αν κάποιος πάρει σαν απόλυτο νούμερο το 3,7 δις ευρώ είναι ένα μεγάλο χρηματικό ποσό. Αν όμως δούμε τι πρέπει να χωρέσει σε αυτό το σακούλι τότε η αρχική χαρά μετατρέπεται σε απορία:

-Ολοκλήρωση διευρωπαϊκού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου
-Μετρό Αθήνας
-Μετρό Θεσσαλονίκης
-Λιμενικά Έργα
-Έργα Αεροδρομίων
-Διαχείριση Αποβλήτων
-Φύση και βιοποικιλότητα


Σε όλες αυτές τις κατηγορίες υπάρχουν έργα με εντυπωσιακά μεγάλους προύπολογισμούς οι οποίοι είναι σχεδόν αδύνατο να πραγματοποιηθούν με αυτά τα χρήματα. Έτσι θα πρέπει να κάνουμε κάποιους πρόχειρους υπολογισμούς για να δούμε τελικά τι πρόκειται να δούμε να κατασκευάζεται τα επόμενα χρόνια.

Αν λοιπόν υποθέσουμε ότι η Κοινοτική συνδρομή σε αυτά τα έργα φτάσει στο 50% τότε το ποσό ανεβαίνει από τα 3,7 δις στα 7,4 δις ευρώ (50-50 Ελληνικοί και Κοινοτικοί Πόροι). Έτσι μπορούμε να δούμε πως:

Όσον αφορά την ολοκλήρωση του διευρωπαϊκού οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου τα πράγματα είναι πιο εύκολα καθώς δεν απομένουν τρομερές εκκρεμότητες στο βασικό δίκτυο.  Θα δούμε να ολοκληρώνονται τα έργα και να φτάνει το ηλεκτροκίνητο τρένο στην Πάτρα. Στα οδικά θα δούμε το Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα και το νότιο τμήμα του Ε65 Λαμία-(Καρπενήσι)-Ξυνιάδα. Να σημειώνουμε πως θα υπάρχουν σημαντικές εκκρεμότητες από έργα του παρόντος ΕΣΠΑ όπως το σιδηροδρομικό Τιθορέα-Δομοκός και Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος.

Τώρα για το Μετρό Αθήνας και Θεσσαλονίκης αν βάλουμε ότι μένουν ως έργα γέφυρες τα έργα επέκτασης προς Πειραιά, της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά δεν φαίνεται  να υπάρχουν πολλά περιθώρια για πολλά νέα έργα. Υποψήφια είναι η επέκταση προς Ίλιον, το πρώτο τμήμα της γραμμής 4 και η επέκταση προς Ευκαρπία. Καμία κουβέντα δεν λέχθηκε για το Τραμ.

Στα λιμενικά έργα δεν έχει γίνει σαφές ποια μεγάλα έργα θα δούμε αλλά σίγουρα θα έχουμε την ολοκλήρωση των νεών λιμένων Πάτρας, Ηγουμενίτσας και από εκεί και έπειτα όλα είναι ανοιχτά.

Σε έργα Αεροδρομίων δεν περιμένουμε σημαντικά έργα εκτός ίσως από κάποιες περιορισμένες αναβαθμίσεις.

Στη Διαχείριση Αποβλήτων θα δούμε ένα σημαντικό ποσό να κατευθύνεται μιας και η Ελλάδα βρίσκεται στα πρώτα στάδια αξιοποίησης των αποβλήτων της και σε πολλές Περιφέρειες είμαστε ακόμα σε φάση σχεδιασμού.

Ερώτημα είναι ο τομές Φύση και Βιοποικιλότητα που είναι ένας εντελώς νέος τομέας, όμως πολύ ελπιδοφόρος. Εδώ πολύ πιθανό είναι η ελληνική εφευρετικότητα να χωρέσει πολλές από τις αστικές της αναπλάσεις που πραγματικά χρειάζονται πολλές περιοχές της χώρας.

Συμπερασματικά ακόμα και με ένα προϋπολογισμό 7,4 δις ευρώ λόγω των μεγάλων εκκρεμοτήτων από το παρών ΕΣΠΑ δεν πρέπει να περιμένουμε πολλά νέα μεγάλα έργα αλλά περιορισμένες παρεμβάσεις στις βασικές υποδομές της χώρας και αυτό είναι ένα μεγάλο κόστος που πληρώνουμε λόγω της κρίσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα