Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 6 Δεκεμβρίου 2013

Δρόμοι και Διόδια: Εκεί που σταματά η λογική και αρχίζει ..η πληρωμή

κείμενο από το ypodomes.com
Με αφορμή την όλη ιστορία που έχει δημιουργηθεί γύρω από τους αυτοκινητόδρομους θα ήθελα να εκφράσω την γνώμη αλλά και την απορία μου. Σε μία εποχή που είναι γενικώς παραδεκτό ότι το πετρέλαιο και η βενζίνη είναι ιδιαίτερα ακριβά για την μετακίνηση, την στιγμή που το μισό εργατικό δυναμικό της χώρας είναι σε κατάσταση ανεργίας και ανέχειας, την ίδια στιγμή που η φοροκαταιγίδα όσο πάει και μεγαλώνει είχαμε την έμπνευση να ανακοινώσουμε ότι τα διόδια των εθνικών μας δρόμων όχι μόνο δεν μειώνονται αλλά αντίθετα αυξάνονται και μάλιστα σε μερικές περιπτώσεις δραματικά.

Σαν άνθρωπος που ασχολείται εδώ και αρκετά χρόνια με τα έργα και τις ανάγκες τους, συζητώντας ατελείωτες ώρες με ανθρώπους που ασχολούνται έμπρακτα αλλά και έχοντας επίγνωση της σημερινής κατάστασης, έχω πραγματικά εκπλαγεί από τον τρόπο με τον οποίο εξελίχθηκε το θέμα των διοδίων.

Ας το θέσω λίγο πιο απλά. Σε μία πτωχευμένη χώρα με συμπτώματα κατακερματισμού και 1,5 εκατομμύριο ανέργους δεν βάζεις διόδια στο υψηλότερο δυνατό σημείο με την άνω τελεία πως θα υπάγονται σε τιμαριθμική αναπροσαρμογή, δηλαδή όσο αυξάνεται ο πληθωρισμός θα αυξάνονται και οι τιμές των διοδίων.

Σήμερα το κόστος Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα με διόδια είναι κοντά στα 60 ευρώ. Αυτό το νούμερο δεν είναι τελικό γιατί δεν έχει λειτουργήσει ένας ακόμα σταθμός διοδίων στο βόρειο τμήμα του Μαλιακού Κόλπου ενώ δεν έχουν τελειώσει και τα έργα στα Τέμπη για να δούμε τις τελικές τιμές διοδίων. Έτσι περιμένουμε να δούμε τους δρόμους να γεμίζουν;;;

Εκτός βέβαια αν θέλουμε στα επόμενα χρόνια να βλέπουμε άδειους εθνικούς δρόμους και να χαιρόμαστε που έχουμε επιτέλους ασφαλείς οδικούς άξονες. Με τις συνθήκες που διαμορφώνονται σήμερα, δηλαδή με μισθούς Ανατολικής Ευρώπης και τιμές διοδίων Δυτικής Ευρώπης δεν υπάρχει περίπτωση να δούμε να αυξάνεται η κυκλοφορία τους.

Νομίζω ότι έχει γίνει ένα λάθος και αυτό είναι πως δεν υπάρχει μέριμνα για το σήμερα. Κατά την ταπεινή μου γνώμη θα έπρεπε να υπάρχει γενναία συντονισμένη μείωση σε όλους τους αυτοκινητόδρομους της τάξεως του 30-50% από σήμερα και για τα επόμενα 5 χρόνια με μία χρονική ρήτρα για την επαναφορά των τιμών στα επίπεδα που ορίζεται από τις συμβάσεις και όταν η εθνική οικονομία θα είναι σε καλύτερα επίπεδα.

Μπορεί σε απόλυτους αριθμούς τα χρήματα που θα λάμβαναν ανά ι.χ να έπεφταν από τα 60 στα 30 ευρώ για το Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Αθήνα αλλά η ημερήσια αύξηση των ι.χ θα ήταν τέτοια που θα απέφερε ίσως και μεγαλύτερη κέρδη από την σημερινή κατάσταση αλλά θα λειτουργούσε και γενικότερα το σύστημα της μετακίνησης (κατανάλωση καυσίμων, μεγαλύτερη εσωτερική κινητικότητα, τόνωση του εσωτερικού τουρισμού, μεγαλύτερη κατανάλωση κλπ).

Αυτό κατά την άποψη μου θα οδηγούσε σε αύξηση της μετακίνησης σε πολύ μεγάλο βαθμό. Αντί για αυτό ανακοινώθηκε ότι θα δίνουν κίνητρα στους συχνούς χρήστες. Τι εστί συχνός χρήστης σε ένα εθνικό δρόμο; Δεν μιλάμε για την Αττική Οδό που οι συχνοί χρήστες μπορεί να είναι πολλές δεκάδες χιλιάδες καθημερινά.  Η απόλυτη αβλεψία.

Εγώ, συμφωνώ απόλυτα πως ο χρήστης πρέπει να αποπληρώνει τον δρόμο που χρησιμοποιεί καθώς είναι πιο δίκαιο να μην κατανέμεται το βάρος σε όλους τους πολίτες για δρόμους που δεν χρησιμοποιούν. Αλλά πρέπει να υπάρχουν κάποια όρια. Έτσι δεν είναι;

Φυσικά υπάρχει και η μέθοδος του να βάψουμε το μαύρο άσπρο και να χαιρόμαστε για αυτό που καταφέραμε να κάνουμε. Μέχρι που η πραγματικότητα θα αρχίσει να το γκριζάρει…

Καλό Σαββατοκύριακο σε όλους

Νίκος Καραγιάννης
n.karagiannis@ypodomes.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα