Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 17 Δεκεμβρίου 2013

Επείγουσα ανάγκη η θωράκιση των υλοποιούμενων έργων

Κείμενο από το ypodomes.com
Ένα βήμα μπρος, δύο βήματα πίσω για το πολύπαθο Τραμ της Αθήνας. Αν και σε 4 εβδομάδες κλείνουμε ένα έτος από την υπογραφή της σύμβασης κατασκευής τα κυρίως έργα δεν έχουμε δει να ξεκινούν. Όλα αυτά ενώ το αρχικό χρονοδιάγραμμα του έργου μιλά για ολοκλήρωση τον Φεβρουάριο του 2015, δηλαδή σε 14 μήνες από σήμερα.

Το πρόβλημα εντοπίζεται στην καθυστέρηση έγκρισης των μελετών εφαρμογής, που είναι απαραίτητες για να ενεργοποιηθεί 100% το έργο. Αυτού του είδους την καθυστέρηση την βλέπουμε σε κάθε έργο σχεδόν και είναι λίγες οι περιπτώσεις έργων που ξεκινούν και ολοκληρώνονται στην ώρα τους χωρίς να δημιουργούνται προβλήματα από το «τέρας» της ελληνικής γραφειοκρατίας.

Σε ένα άλλο έργο χρειάστηκαν 14 μήνες για να εγκριθούν διάφορες μελέτες ή να εγκριθεί χώρος για την απορρόφηση υλικών (μιλάμε για την παράκαμψη Λαμίας). Τώρα το έργο έχει πάρει πάνω του μία καθυστέρηση ανάλογη της καθυστέρηση των εγκρίσεων.

Αυτό όμως μεταφράζεται εκτός από καθυστέρηση στην εκτέλεση των έργων σε απαιτήσεις των εργολάβων για αποζημιώσεις λόγω της καθυστέρησης και τις περισσότερες φορές συνδυάζεται και με μεγάλη αύξηση του κόστους κατασκευής του έργου.

Προβλήματα όμως δεν συναντούμε στην προπαρασκευαστική περίοδο των έργων αλλά και κατά την υλοποίηση τους. Ανάλογα με τις ανάγκες και τις συνθήκες ένα έργο μπορεί να καθυστερήσει για μικροκομματικούς, μικροπολιτικούς ή ακόμα και για προσωπικούς λόγους.

Στο Μετρό Θεσσαλονίκης αφού το έργο έχουν καθυστερήσει ιδιοκτήτες ακινήτων, η ανάδοχος εταιρεία με τα οικονομικά της προβλήματα, ο …Μητροπολίτης της πόλης γιατί ήθελε μεγαλύτερη οικονομική αποζημίωση για να παραχωρήσει ακίνητο για το έργο, τώρα είναι η σειρά του Δήμου που θέλει να προστατεύσει τα αρχαία που βρέθηκαν στο σταθμό ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ παγώνοντας το έργο στο συγκεκριμένο σημείο.

Αυτά τα παραδείγματα είναι λίγα μεταξύ αμέτρητων για το πόσο ανυπεράσπιστα είναι τα έργα από οτιδήποτε προκύψει. Ίσως τώρα είναι ώριμες οι συνθήκες για να γίνουν μεγάλες αλλαγές και όταν βλέπουμε έργα να δημοπρατούνται να είμαστε σίγουροι ότι είναι θωρακισμένα από οποιονδήποτε θελήσει να παρέμβει προκαλώντας ζημιά στο έργο και το κοινωνικό σύνολο.

Αυτό ίσως πρέπει να το αναζητήσουμε σε άλλες χώρες με πιο προηγμένους τρόπους διαχείρισης έργων και να δούμε πως έδρασαν και πως τελικά προστάτευσαν τα έργα και τους πολίτες από καιροσκοπικές και άλλες επιδιώξεις. Είναι μία κατάσταση αναγκαία που θα φέρει τεράστιες αλλαγές στο πως αντιμετωπίζεται ένα έργο, από τον ανάδοχο μέχρι τον Δήμαρχο της περιοχής, από τον υπάλληλο της υπηρεσίας μελετών μέχρι την ομάδα πολιτών που για ιδιοσυμφέρον για επιχειρήσουν να προσβάλλουν το έργο.

Αυτό απαιτεί την συμμετοχή τόσο του σημαντικότερου φορέα έργων (του Υπουργείου Υποδομών) των Περιφερειών και των Δημόσιων κατασκευαστικών εταιρειών. Αν τελικά το δούμε ποτέ  θα μιλάμε για μία πραγματική επανάσταση στην παραγωγή και διαχείριση έργων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα