Υποδομές στην Ελλάδα

Παρασκευή 11 Απριλίου 2014

Μετρό Θεσσαλονίκης: Καθηλωμένο το έργο, αγωνία για την τύχη του

Κείμενο από το ypodomes.com
Το «καθηλωμένο» Μετρό Θεσσαλονίκης έκλεισε 8 χρόνια –άτυχης- κατασκευής. Το έργο που εξαγγέλθηκε όσο κανένα άλλο για δεκαετίες και που φάνταζε ως Μεσσίας των κυκλοφοριακών προβλημάτων της Θεσσαλονίκης, έχει μετατραπεί στο μεγαλύτερο χρονίζων πρόβλημα.

Όταν η σύμβαση κατασκευής υπογράφηκε τον Απρίλιο του 2006 από τον τέως Υπουργό ΠΕΧΩΔΕ κο Σουφλιά όλοι πανηγύριζαν που ένα τόσο μεγάλο έργο μπήκε στην πρίζα. Στην πραγματικότητα όμως αυτό που έμπαινε στην πρίζα ήταν μία ωρολογιακή βόμβα με σύστημα μικρών άλλα όχι ελεγχόμενων εκρήξεων.

Το σύστημα μελέτης-κατασκευής που επελέγη έχει χαρακτηριστεί αποτυχημένο: δεν έχει προβλέψει προβλήματα αλλά αντίθετα δημιουργεί, δεν έχει κερδίσει χρόνο αντίθετα έχει παράξει καθυστερήσεις.

Σύμφωνα με εκείνο το χρονοδιάγραμμα το έργο έπρεπε να έχει παραδοθεί στους Θεσσαλονικείς στα τέλη του Οκτωβρίου του 2012. Αυτοί που γνωρίζουν καλά από τα έργα Μετρό στην Ελλάδα είχαν προβλέψει και 2-3 χρόνια καθυστερήσεων που είναι σύνηθες φαινόμενο για έργα της έκτασης του συγκεκριμένου project. Με τις πιο λογικές προβλέψεις το έργο θα ολοκληρωνόταν το 2015 ή το 2016.

Σήμερα χρονοδιάγραμμα σαφώς δεν υπάρχει, επί της ουσίας η κοινοπραξία κατασκευής έχει σηκώσει ψηλά τα χέρια δηλώνοντας αδυναμία ενώ στο Υπουργείο Υποδομών απειλούν με την ενεργοποίηση ρήτρας αποζημίωσης. Την ίδια ώρα η κοινοπραξία έχει εγείρει απαιτήσεις που ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ όταν το 2010 το ποσό αυτό ήταν περίπου στα 120εκ.ευρώ.

Από την άλλη η πόλη αναστενάζει καθώς υπάρχουν «ανοιχτές πληγές» σε όλο το μήκος της πόλης από τα εργοτάξια που άνοιξαν αλλά είναι άγνωστο πότε θα κλείσουν, δεν βλέπουν στον ορίζοντα ολοκλήρωση και λειτουργία του έργου ενώ η επέκταση προς Καλαμαριά ακόμα και αν δεν έχει ούτε μία μέρα καθυστέρηση δεν θα έχει την βασική γραμμή για να μπορέσει να λειτουργήσει.

Αυτό το σκηνικό, έχει συνθέσει μία πραγματική ωρολογιακή βόμβα που είναι δύσκολο κάποιος να προβλέψει πότε θα σκάσει και ποιους θα τραυματίσει. Με τα σημερινά δεδομένα το 2017 φαντάζει απίθανο ως έτος λειτουργίας οπότε η ολοκλήρωση θα οδεύσει για αργότερα, εάν και εφόσον λυθούν τα σύνθετα προβλήματα που αντιμετωπίζει το έργο. Οι εργαζόμενοι σε πρόσφατη συνέντευξης τους μίλησαν για λειτουργία το 2023!

ΤΑ ΣΕΝΑΡΙΑ
Εδώ και αρκετούς μήνες κυκλοφορούν σενάρια για τμηματική λειτουργία της βασικής γραμμής με το ανατολικό τμήμα που έχει τα λιγότερα προβλήματα. Αυτό θα  εξυπηρετούσε την ομαλότητα του έργου σε πολιτικό επίπεδο για να επιδειχθεί το αποτέλεσμα μετά από πολλά χρόνια εργασιών.  Η λειτουργία της δυτικής πλευράς  με τα πολλά προβλήματα και της επέκτασης προς Καλαμαριά θα έρχονταν στην συνέχεια.

Το δεύτερο σενάριο θα ήταν η διακοπή των έργων και η επαναδημοπράτηση του, σενάριο που όμως είναι πολύ δύσκολο. Το Δημόσιο θα έπρεπε από την μία να αντιμετωπίσει τις διεκδικήσεις της κοινοπραξίας κατασκευής και το δεύτερο να κινήσει διαδικασίες δημοπράτησης με νέες μελέτες, νέα τεύχη δημοπράτησης και το κυριότερο με νέα τιμολόγηση που θα εκτόξευε το πραγματικό κόστος στον αέρα. Μην ξεχνάμε πως το έργο δημοπρατήθηκε το 2004, δηλαδή με τιμές 10 χρόνια πίσω.

Αυτό το σενάριο θα έφερνε πολλά χρόνια πίσω την ολοκλήρωση του Μετρό. Μία πιθανή εμπλοκή στην δημοπράτηση θα εξανάγκαζε σε πολύχρονες καθυστερήσεις. Τα έργα Μετρό έχουν άλλωστε ιστορικό μακροχρόνιων δημοπρατήσεων. Η επέκταση προς Πειραιά διήρκησε 3,5 χρόνια, η επέκταση προς Καλαμαριά 5 χρόνια κ.ο.κ

Το τρίτο σενάριο θα ήταν μία «βελούδινη» αλλαγή στον ανάδοχο. Μία υποκατάσταση αναδόχου με ταυτόχρονη διαιτησία για τις οικονομικές διαφορές, θα έδινε νέα δυναμική στο έργο, αποφεύγοντας τις 2 προηγούμενες λύσεις που έχουν μεγαλύτερο ρίσκο. Θα αναζωογονούσε το έργο και θα το γυρνούσε «on track».

Το Μετρό Θεσσαλονίκης έχει χαρακτηριστεί από πολλούς ως ένα σύγχρονο «γιοφύρι της Άρτας». Η λύση των προβλημάτων λόγω του μεγέθους και της πολυπλοκότητας του αντικειμένου το κάνουν ακόμα πιο «μυθικό». Το αποτέλεσμα όμως πρέπει στο τέλος να είναι το κέρδος της πόλης που ταλαιπωρείται εδώ και χρόνια χωρίς να έχει κάτι χειροπιαστό για το μεγαλύτερο έργο υποδομής που έχει γίνει ποτέ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα