Υποδομές στην Ελλάδα

Σάββατο 21 Ιουνίου 2008

Άποψη: Πόσους Σταθμούς Μετρό χρειάζεται η Άθήνα;

Η Αθήνα είναι η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας και των Βαλκανίων. Ζούν και εργάζονται περίπου 4,5 εκατομύρια άνθρωποι. Αν προσθέσουμε τους τουρίστες καθώς και τους επισκέπτες της πόλης τότε ο αριθμός αυτός ανεβαίνει σημαντικα.
Μέχρι το 2000 η Αθήνα είχε μια σχεδόν εξ` ολοκλήρου επιφανειακή γραμμή μετρό που ένωνε τον Πειραιά με το Κέντρο της Αθήνας (Ομόνοια) και τη Κηφισιά με 23 Σταθμούς. Το 2000 άνοιξαν 2 νέες υπόγειες γραμμές Μετρό με συνολικά 19 Σταθμούς και ανταπόκριση τόσο μεταξύ τους όσο και με τη γραμμή του Ηλεκτρικού. Συνολικά λοιπόν είχαμε 42 Σταθμούς. Τέσσερα χρόνια μετά, το 2004 και λόγω των Ολυμπιακών άνοιξαν άλλοι 7 Σταθμοι (Νερατζιότισσα, Μοναστηράκι(2003), Χαλάνδρι, Δουκ. Πλακεντίας, Αεροδρόμιο, Αγιος Αντώνιος, Αγιος Δημήτριος). Σύνολο 49 Σταθμοί. Το 2006 κ το 2007 η Γραμμή 3 μεγάλωσε αρκετά και προστέθηκαν 6 Σταθμοί (Αιγάλεω, Ελαιώνας, Κεραμεικός-2007-,και Παιανία, Πάλλήνη, Κορωπί-2006). Σύνολο 55 Σταθμοι.
Επίσης αυτή τη στιγμή κατασκευάζονται 6 Σταθμοί στη Γραμμή 2 με παράδοση το 2009, 3 Σταθμοί στη γραμμή 3, και έχουν δημοπρατηθεί 6 Σταθμοί πάλι στη γραμμή 3. Συνολικά μέχρι το 2014 θα λειτουργούν 70 Σταθμοί.
Αν υπολογίσουμε και τις μελέτες για νεά γραμμή Μετρό με 20 Σταθμούς καθως και επεκτάσεις της γραμμής 1 με 6+1 Σταθμούς φτάνουμε 97 Σταθμούς αλλά περίπου το 2016 ή το 2018!
Ακόμα όμως και με αυτές τις επεκτάσεις οι οποίες με προοπτική να ολοκληρωθού το 2018μένουν αρκετές περιοχές στην Αθήνα χωρίς Μετρό. Ποιες είναι οι περιοχές αυτές: Κουκάκι, Συγγρού απο το Ιντερκοντινένταλ και νότια, Γλυφάδα, Βούλα, Βριλήσια, Μελίσσια, Γέρακας, Πατησίων, Λιοσίων, Λ.Αθηνών, Κερατσίνι, Νίκαια, Π. Φάληρο, Καμίνια, Ιλιον, Πετρούπολη,Καματερό, Άνω Λιόσια, όλες οι παραλιακές περιοχές απο τις Τζιτζιφιές μέχρι τη Βουλιαγμένη, Νέα Σμύρνη, Καλαμάκι, Αγιοι Ανάργυροι κ.α
Από όλες αυτές τις περιοχές που αναφέραμε μονο Πετρούπολη κ Ιλιον μπαίνουν προς το παρόν στο σχεδιασμό για επόμενες επεκτάσεις.
Για να καλύψουμε μια πόλη σαν την Αθήνα με τις ανάγκες που έχει λόγω έλλειψης δρόμων, κακού σχεδιασμού, ρυμοτόμησης και ανεξέλεγκτης δόμησης μήπως θα έπρεπε τα έργα του Μετρό να τρέχουν με πολλαπλάσιες ταχύτητες;
Ευρωπαικές πόλεις με πληθυσμό σαν αυτό της Αθήνας όπως η Μαδρίτη έχει πάνω απο 200 Σταθμούς και κάθε χρόνο προσθέτει αρκετά χιλιόμετρα στο δίκτυο της. Ακόμα όμως και άλλες μικρότερες έχουν πολύ καλύτερο δίκτυο όπως οι Βρυξέλλες ή η Βιέννη.
Μήπως η Αθήνα χρειάζεται ένα τέτοιο μεγαλόπνοο σχέδιο έτσι ώστε οι πολίτες επιτέλους να πειστούν να εγκαταλείψουν τα αυτοκίνητα και να μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς;
Για να γίνει αυτό πρέπει να γίνει σχεδιασμός γενικότερος και το πλέγμα το Μετρο σε συνδυασμό με το Τραμ και τον Προαστιακό να καλύπτει όλη την πόλη με ταχύτητα και άνεση. Πάρκινγκ να υπάρχουν σε όλους τους σταθμούς και φυσικά να επιτρέπεται η μεταφορά ποδηλάτων μέσα στο Μετρό. Το ποδήλατο στην περαιτέρω μείωση των αυτοκινήτων είτε αυτά είναι σε κίνηση είτε παρκαρισμένα.
Εν πάσει περιπτώση θέλω να καταλήξω λέγοντας ότι ο ευρύτερος σχεδιασμός για την επόμενη δεκαετία πρέπει να είναι ευέλικτος και να επιτρέψει στις περισσότερες περιοχές της μητροπολιτικής περιοχής να ενταχθούν στο δίκτυο Μετρό και να βοηθήσουν τα Υπουργεία και η τοπικη Αυτοδιοίκηση στην γρήγορη και ομαλή πρόσβαση στους σταθμούς Μετρό.
Τώρα που η νέα ΜΑΜ (Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό) επικαιροποιείται είναι καιρός να παρθούν σημαντικές αποφάσεις που μπορεί να έχουν οικονομικό κόστος αλλά μακροπρόσθεσμα το κόστος αυτό θα επιστραφεί απο την ομαλότερη λειτουργία της πόλης και των πολιτών της.

4 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

χρειάζονται τουλάχιστον άλλες 2 γραμμές μετρό στην Αθήνα. Και κάτι αλλο, ας κοιτάξουν να φτιάξουν μετρό και σε κάποιες μεγάλες επαρχιακές πόλεις. π.χ. Πάτρα (είναι απαραίτητο), Λάρισα (απαραίτητο) και Ηράκλειο (επίσης απαραίτητο) και σε σχέση και με τις λεωφορειακές γραμμές θα είναι πολύ χρησιμο.

Ανώνυμος είπε...

Δεν νομίζω ότι χρειάζονται μετρό αυτές οι πόλεις.. Ίσα ίσα με ένα τραμ θα ήταν πολύ καλά βολεμένες. Εδώ ακομά και στη Θεσσαλονίκη που είναι 5πλάσια ακόμα γίνεται συζήτηση αν χρειαζόταν μετρό ή tram-train..

Όσο για την Αθήνα, νομίζω πως η γραμμή 4 είναι απαραίτητη, και ίσως μια ακόμα που να ενώνει περιοχές που δεν έχουν μετρό. Πάντως και εδώ πιστεύω είναι επιβεβλημένη η επέκταση του τραμ, γιατί το μετρό είναι αρκετά ακριβό και πάντα πιο χρονοβόρο και περίπλοκο να κατασευαστεί..

Ανώνυμος είπε...

το θέμα είναι οτι δεν φτιάχνουν ούτε τραμ σε αυτές τις πόλεις.

athens_80 είπε...

oi eparxiakes polis xriazode tram

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα