Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 24 Νοεμβρίου 2008

Υποδομές στην Ελλάδα: Ευρώπη ή ψωροκώσταινα

Η Ελλάδα είναι μια χώρα των Βαλκανίων που έχει ξεχωρίσει από τις υπόλοιπες γειτονικές της χώρες. Λόγω της πολύχρονης παρουσίας της στην Ευρωπαϊκή Ένωση έχει καταφέρει να είναι leader χώρα στην Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Γεωγραφικά είναι μια δύσκολη χώρα η οποία διαθέτει πολλές οροσειρές και δύσκολα γεωγραφικά ανάγλυφα. Επίσης η αναλογία κατοίκων ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο είναι αρκετά χαμηλό σε σχέση με πολλές χώρες της Ευρώπης. Αυτό κάνει δύσκολες τις επενδύσεις σε υποδομές καθώς εμπορικά τουλάχιστον υπάρχει ρίσκο.
Το ρίσκο αυτό βέβαια δεν μπορεί να είναι δικαιολογία για μειωμένες επενδύσεις σε υποδομές καθώς υπάρχει και η κοινωνική επέκταση των επενδύσεων.
Η αλήθεια είναι ότι η Ελλάδα τα τελευταία 20 χρόνια είναι η χαϊδεμένη χώρα της Ευρώπης αφού στα ταμεία της εισρέουν άφθονα τα κοινοτικά κονδύλια. Εισρέουν προκειμένου η χώρα μας να πλησιάσει τον Μ.Ο της υπόλοιπης Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από την στιγμή που ξεκίνησε το Α` ΚΠΣ έχουν περάσει πάνω από 22 χρόνια (1986), όταν αυτή η χώρα είχε υποδομές αναπτυσσόμενης και όχι ανεπτυγμένης χώρας.
Τι έχουμε καταφέρει αυτά τα 22 χρόνια;
Για να το διαπιστώσουμε θα πρέπει να ανατρέξουμε σε εκείνη την χρονιά να δούμε πως ήταν αυτή η χώρα σε υποδομές. Δυστυχώς εκεί θα ανακαλύψουμε πολλά ΔΕΝ.
-Δεν υπήρχαν αυτοκινητόδρομοι. Το μόνο που υπήρχε ήταν Εθνικές Οδοί από τις αρχές τις δεκαετίας του 60` ξεπερασμένοι και επικίνδυνοι.
-Δεν υπήρχε κεντρικό διπλό σιδηροδρομικό δίκτυο πόσο μάλλον ηλεκτροκινούμενο. Το δίκτυο ήταν περίπου 100 ετών από εποχής Τρικούπη μονό, πετρελαιοκίνητο και χωρίς να καλύπτει όλα τα (Ηπειρωτικά φυσικά) γεωγραφικά διαμερίσματα της χώρας.
-Δεν υπήρχε φυσικά προαστιακό δίκτυο. (Τι είναι τούτο;)
-Δεν υπήρχε αστικός αυτοκινητόδρομος. Μόνο σχεδιασμός για το απώτερο μέλλον
-Δεν υπήρχαν λιμάνια σύγχρονα. (Με εξαίρεση τα λιμάνια Πειραιά και Θεσσαλονίκης που είχαν κάποιες σχετικές υποδομές τα υπόλοιπα ήταν σε αισχρή κατάσταση)
-Δεν υπήρχαν αεροδρόμια σύγχρονα. (Σε ένα ταξίδι μου από Νέα Υόρκη στην Αθήνα επειδή έβρεχε τα ταβάνια έσταζαν σε πολλά σημεία- θέλετε και άλλο σχόλιο;-)
-Δεν υπήρχε ικανοποιητικό δίκτυο Μετρό στην πρωτεύουσα και καθόλου στην Θεσσαλονίκη. Μόνο στην Αθήνα μόνο ο Ηλεκτρικός με σταθμούς βρομερούς και τρισάθλιους.
-Δεν υπήρχε καθόλου δίκτυο μέσων σταθερής τροχιάς στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη.
-Δεν υπήρχε καν ικανοποιητικό δίκτυο Λεωφορείων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και σε όλες τις μεγάλες ή μικρές Ελληνικές πόλεις. Τρόλεϊ και λεωφορεία ανατολικής έμπνευσης και καθημερινής σαρδελοποίησης.
-Δεν υπήρχε καμία περιβαλλοντική πολιτική απέναντι σε ανανεώσιμες μορφές ενέργειας. Μόνο πετρέλαιο και οικιακοί ηλιακοί θερμοσίφωνες (χε-χε)
-Η αστική υποδομή ήταν άθλια. Εξωραϊσμός πόλεων και χωριών μηδενικός.
-Αθλητικές υποδομές βασισμένες σε γήπεδα χτισμένα από το 1920 και το 1930. Φωτεινή εξαίρεση το Ολυμπιακό Στάδιο χτισμένο το 1982 και το Σ.Ε.Φ το 1985.
Μιλάμε λοιπόν για μία χώρα η οποία έμοιαζε πιο πολύ με τριτοκοσμική χώρα παρά με Δυτική σύγχρονη (έστω για κείνη την εποχή) χώρα,
2008. Τι άλλαξε σήμερα από τότε;
-Υπάρχουν αυτοκινητόδρομοι πάνω από 1.200χλμ. Σχεδόν έτοιμος όλος ο δρόμος Αθήνα -Θεσσαλονίκη εκτός από τμήματα περίπου 50χλμ (450χλμ έτοιμα). Εγνατία έτοιμη σχεδόν όλη εκτός από 80 περίπου χλμ (590χλμ έτοιμα). Αυτοκινητόδρομος από Ελευσίνα- Κόρινθος - Τρίπολη (195χλμ). Κάθετοι άξονες Εγνατίας περίπου 100χλμ έτοιμα. Σύνολο 1.235χλμ αυτοκινητόδρομου. Υπό κατασκευή: 50χλμ στον Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 50 χλμ στην Εγνατία, 200χλμ στους κάθετους της Εγνατίας. 300χλμ στον Κόρινθο-Πάτρα-Πύργος- Καλαμάτα.190 χλμ από Αντίρριο- Γιάννενα. 180χλμ στον Λαμία-Καρδίτσα-Τρίκαλα-Γρεβενά. 90χλμ από Τρίπολη-Καλαμάτα και άλλα 45χλμ από Λεύκτρο-Σπάρτη. Πολλοί επαρχιακοί δρόμοι εξακολουθούν όμως να είναι σε επικίνδυνη για τα αυτοκίνητα κατάσταση. Επίσης ο ΒΟΑΚ υπάρχει μόνο στα χαρτιά. Πολύ λίγα από τα χιλιόμετρα του είναι αυτοκινητόδρομος.
-Υπάρχει διπλό σιδηροδρομικό ηλεκτροκινούμενο δίκτυο από Εύζωνοι- Θεσσαλονίκη-Λάρισα και πολύ σύντομα Δομοκό. Επίσης σύντομα από Αθήνα έως Τιθορέα. Διπλό σιδ.δικ. από Αθήνα μέχρι Κιάτο και υπό κατασκευή την ηλεκτροκίνηση. Υπό κατασκευή τα τμήματα Τιθορέα-Λιανοκλάδι-Δομοκός και Κιάτο- Πάτρα. Αναβαθμίστηκε σχεδόν όλο το περιφερειακό δίκτυο της χώρας που εξακολουθεί όμως να είναι πετρελαιοκίνητο. Η Ήπειρος μάλλον θα περιμένει πολύ ακόμα για να δει ράγες..
-2 Γραμμές Προαστιακού στην Αθήνα σε α. Αεροδρόμιο και β. Κιάτο. Στη Θεσσαλονίκη προαστιακός μέχρι τη Λάρισα (στην υποδομή του ΟΣΕ). Υπό κατασκευή γραμμή για Χαλκίδα
-Αττική Οδός από Ελευσίνα μέχρι Αεροδρόμιο και Περιφερειακή Υμηττού και Περιφερειακή Θεσσαλονίκης.
-Πειραιάς , Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηγουμενίτσα, Ηράκλειο σύγχρονα. Αναβάθμιση πολλών περιφερειακών λιμανιών. Πολλά περιφερειακά εξακολουθούν να είναι σε αισχρή κατάσταση.
-Βενιζέλος -απο τα κορυφαία του κόσμου-. Πλήρη αναβάθμιση του Μακεδονία. Αναβάθμιση σημαντική σε όλα τα μεγάλα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Το Ελληνικό καταργήθηκε (ευτυχώς).
-2 νέες γραμμές από Περιστέρι σε Άγιο Δημήτριο και από Αιγάλεω σε Αεροδρόμιο. Επεκτάσεις σε Περιστέρι (Ανθούπολη), Χαϊδάρι, Ελληνικό σχέδια για επέκταση σε Πειραιά, Άγιο Στέφανο και μια νέα 4η Γραμμή. Υπό κατασκευή η πρώτη γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, σχέδια για επέκταση στην Καλαμαριά και τη Σταυρούπολη
-Δίκτυο Μετρό, Τραμ, Προαστιακού στην Αθήνα τίποτα ακόμα στη Θεσσαλονίκη. Σχέδια για επέκταση του Τραμ στον Πειραιά και ανάπτυξη του σε Πάτρα, Γιάννενα και Βόλο.
-Νέα λεωφορεία (πολλά από αυτά φυσικού αερίου), Νέα τρόλεϊ. Καλύτερο δίκτυο. Λεωφορειολωρίδες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
-Μικρές δειλές κινήσεις σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας (αιολική, φωτοβολταική). Ουσιαστικά τώρα ξεκινά η προσπάθεια.
-Η αστική υποδομή είναι πολύ καλύτερη αλλά ακόμα χρειάζεται προσπάθεια. Το κέντρο Αθήνας και Θεσσαλονίκης πλέον θυμίζει Ευρώπη. Σχεδιασμός για ποδηλατοδρόμους. Πολλές πόλεις πλέον είναι εξωραϊσμένες αλλά η Ελληνική επαρχία εξακολουθεί να είναι ακατάστατη. Πολλά χωριά και ειδικά παραδοσιακά έχουν αναπαλαιωθεί και ο αγροτουρισμός και ο οικοτουρισμός έχουν μπει στη ζωή μας. Οι τουριστικές υποδομές είναι σε νηπιακό στάδιο και ευτυχώς που υπάρχει η φυσική ομορφιά πολλών περιοχών.
-Οι αθλητικές υποδομές της χώρας είναι πλέον από τις καλύτερες της Ευρώπης κυρίως λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004. Και στα γήπεδα ποδοσφαίρου (τα ιδιωτικά) έχουμε πολλά τα οποία ανακαινίστηκαν ριζικά ενώ υπό κατασκευή είναι το γήπεδο του ΠΑΟ στο Βοτανικό.

Το συμπέρασμα είναι ότι έχουν γίνει πολλά, μένουν όμως πολλά και για τη συνέχεια. Πλέον ο πήχης έχει ανέβει και είμαστε πιο απαιτητικοί. Όχι γιατί είμαστε καλομαθημένοι ούτε γιατί γινόμαστε υπερβολικοί. Απλά είναι η φυσική συνέχεια όλων των προηγούμενων.
Τα πολλά βασικά έργα έγιναν ή γίνονται. Νομίζω ότι είναι ο καιρός σαν χώρα να κάνουμε την υπέρβαση για να είναι η ψωροκώσταινα αστείο από το παρελθόν και όχι εφιάλτης του μέλλοντος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα