Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 5 Νοεμβρίου 2008

ΟΣΕ:μια ανορθόδοξη πρόταση για τον Δυτικό Αξονα

Ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας προς το παρόν φαίνεται να παγώνει. Πρόκειται για μια απόφαση που απογοήτευσε τους φίλους του Σιδηροδρόμου αλλά και των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου η οποία είναι η μοναδική περιφέρεια της Ευρώπης χωρίς Σιδηροδρομική σύνδεση.
Μήπως όμως υπάρχει δικαιολογία για το -προσωρινό- πάγωμα αυτού του φιλόδοξου πλάνου; Ναι και μάλιστα πολύ σοβαρή. Τα έργα στην Ευρωπαϊκή Ένωση προωθούνται βάσει της εμπορικής τους επιτυχίας και σπανίως για την κοινωνική επέκταση τους. Η Δυτική Ελλάδα είναι από τις πλέον αραιοκατοικημένες περιφέρειες, πράγμα που πιθανότατα κάνει αντιεμπορικό και ιδιαιτέρως ζημιογόνο το τρένο. Και όπως γνωρίζουμε η λέξη "ζημιογόνο" ειδικά σε αυτή τη χρονική στιγμή στον ΟΣΕ προκαλεί ρίγος στο Υπουργείο Μεταφορών που προσπαθεί μανιωδώς να βρει λύσεις στα τραγικά οικονομικά του ΟΣΕ. Αυτό που δεν γνωρίζω είναι αν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν ένα είδος "άγονης γραμμής" όπως συμβαίνει και με τις αεροπορικές ή ναυτιλιακές συνδέσεις με απομακρυσμένα μέρη της χώρας μας. Αυτό θα απελευθέρωνε άραγε κονδύλια για την κατασκευή και την επιδότηση της γραμμής;
Ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας όμως έχει και 2 πολύ σοβαρούς αντιπάλους πλέον που σίγουρα δεν θα είναι χαρούμενοι με την κατασκευή του. Ο πρώτος είναι ο Αυτοκινητόδρομος της Ιόνιας Οδού που θα θέλει όσο το δυνατό μεγαλύτερη διέλευση αυτοκινήτων (ήδη οι μελέτες τον θέλουν ζημιογόνο δρόμο, γιαυτό άλλωστε στην Κ/Ξ δόθηκε και το χρυσοφόρο κομμάτι του δρόμου Μεταμόρφωση- Σκάρφεια). Ο δεύτερος αντίπαλος είναι ο γνωστός και μη εξαιρετέος του ΟΣΕ σε όλη την Ελλάδα. ΤΑ ΚΤΕΛ. Τα ΚΤΕΛ είναι ο βασιλιάς της περιφέρειας στις μεταφορές προς την Αθήνα και τα λοιπά αστικά κέντρα και έχουν γίνει συνείδηση στην κοινή γνώμη. Σίγουρα θα έχαναν ένα μεγάλο κομμάτι της πελατείας τους με την ανάπτυξη Σιδηροδρόμου.
Έτσι έχω φτάσει στο συμπέρασμα ότι το τρένο για να σφυρίξει στην Δυτική Ελλάδα πρέπει να περάσει ....τα σύνορα.
Και εξηγούμαι: οι οικονομικοί μετανάστες Αλβανοί στην Ελλάδα αλλά και οι Βορειοηπειρώτες ανέρχονται περίπου στο 1 εκατομμύριο και μετακινούνται πυκνά-συχνά στην Αλβανία χρησιμοποιώντας την Δυτική Ελλάδα ως διάδρομο μετακίνησης προς τη γειτονική χώρα. Επίσης στον Σιδηροδρομικό χάρτη της Ελλάδα η Αλβανία διαθέτει τρένο μέχρι τα Τίρανα.
Γιατί λοιπόν ο Δυτικός Άξονας να μην φτάσει μέχρι την Αλβανία και μάλιστα στην πρωτεύουσα της , τα Τίρανα;
Η αρχική σχεδίαση του Δυτικού Άξονα είναι από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα. Με τη συμμετοχή της γειτονικής χώρας (και φυσικά χρηματοδοτούμενος από την ΕΕ) με μία επέκταση της γραμμής από τα Ιωάννινα μέχρι τα Τίρανα μήκους 300χλμ περίπου θα άνοιγε ένα διευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό διάδρομο που θα έβαζε την Δυτική Ελλάδα στο Σιδηροδρομικό χάρτη της Ευρώπης, θα δημιουργούσε συνθήκες κερδοφορίας -ίσως- και θα δημιουργούσε χιλιάδες θέσεις εργασίες γύρω από το δίκτυο.
Ακούγεται λίγο ανορθόδοξο αλλά είμαστε στα χρόνια της διεθνοποίησης και μια τέτοια σκέψη ίσως φαντάζει προχωρημένη αλλά πιστεύω θα είχε μεγάλη εμπορική και επιβατική επιτυχία μεταξύ της Ελλάδας και της Αλβανίας όπου οι σχέσεις τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαιτέρως ανεπτυγμένος λόγω των εμπορικών δραστηριοτήτων Ελληνικών επιχειρήσεων στη χώρα αυτή αλλά και των εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών που ζουν στη χώρα μας.
Πέραν τούτου όμως ένα βασικό πρόβλημα του δικτύου είναι και η απουσία σύνδεσης από τον Δυτικό Άξονα τόσο με την Ηγουμενίτσα που λόγω και της Εγνατίας μετατρέπεται σε βασική πύλη εισόδου στην Ελλάδα αλλά και του Αστακού που είναι ένα 100% εμπορικό λιμάνι.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

ΣΩΣΤΟΣ Ο ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ!

Ανώνυμος είπε...

Πολύ καλή ιδέα. Όντως μια σιδηροδρομική γραμή μέχρι τα Τίρανα και ίσως ένας άξονας που θα αγκαλιάζει την ανδριατική και θα μας ενώνει με την Δ.Ευρώπη θα είναι ενα έργο που θα δώσει αξία στις περιοχές απο όπου θα περάσει. Αλλά κομματάκι δύσκολο το βλέπω να συνενοηθούν τόσες βαλκανικές κυβερνήσεις μεταξύ τους.

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα