H Υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης, ένα έργο ορόσημο σχεδόν 30 ετών για τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης κατά πάσα πιθανότητα ακυρώνεται.
Τρία χρόνια σχεδόν μετά την κατακύρωση του διαγωνισμού στην κ/ξ Θερμαική Οδός τα πολλά προβλήματα από τις ελλειμματικές μελέτες και απανωτές ενστάσεις στο έργο αυτό το έφερε στην τελική σημερινή του μορφή. Ήδη η κ/ξ απέλυσε σχεδόν το σύνολο του προσωπικού της.
Αν και τίποτα επίσημο ακόμα δεν έχει ανακοινωθεί βρίθουν τα δημοσιεύματα στα ΜΜΕ για την επικείμενη ακύρωση του έργου με τη σημερινή του μορφή.
Οι τράπεζες που είχαν αναλάβει την χρηματοδότηση του έργου είχαν θέσει ως τελική ημερομηνία για την έναρξη των εργασιών την 31 Μαΐου 2009. Έκτοτε δεν έγινε τίποτα και ενώ οι τράπεζες περίμεναν κινήσεις μετά τις Ευρωεκλογές δεν έγινε τίποτε.
Και η κ/ξ και οι τράπεζες αναμένεται να ζητήσουν τις ανάλογες αποζημιώσεις για τη μη εκκίνηση του έργου ενώ το σημαντικότερο όλων είναι ότι και το προσωπικό που είχε προσληφθεί έμεινε χωρίς δουλειά σε μια πολύ άσχημη οικονομική συγκυρία.
Τα όργανα είχαν ξεκινήσει από πέρσι με την εισήγηση του ΚΑΣ (Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο) που με την απόφαση του αύξησε δραματικά το κόστος κατασκευής και κάνοντας πολλούς να αναρωτούνται αν πλέον το έργο αυτό είναι βιώσιμο.
Λόγω της απόφασης τους ΚΑΣ έπρεπε να χρησιμοποιηθεί μετροπόντικας και η υποθαλάσσια να βρίσκεται 25 μέτρα κάτω από τον πυθμένα της θάλασσας και όχι στα 15 μέτρα, που προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός. Επίσης, έπρεπε να γίνει εκ νέου μελέτη περιβαλλοντικών επιπτώσεων και όλες οι μελέτες που αναφέρονταν στους όρους.
Τα νέα δεδομένα, εκτός του ότι δημιούργησαν σημαντική καθυστέρηση στο έργο, προσέθεσαν επιπλέον κόστος της τάξης των 150 εκατ. ευρώ. Μετά την απόφαση αυτή, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ απευθύνθηκε με ερώτημα στα αρμόδια όργανα της Ε.Ε. εάν μπορούσε να γίνουν τροποποιήσεις στο έργο με την υπογραφείσα σύμβαση ή εάν έπρεπε να ακυρωθεί ο διαγωνισμός και να επαναληφθεί η δημοπράτηση. Σύμφωνα με το υπουργείο, η Ε.Ε. έδωσε το πράσινο φως για συνέχιση του έργου με την ίδια σύμβαση. ΄
Τελικά όλα τα παραπάνω καθώς και οι αντιδράσεις πολιτών και φορέων της πόλης καθώς και το πολύ υψηλό κόστος οδηγούν στην ακύρωση του έργου.
ΙΣΤΟΡΙΑ
Εδώ και 26 χρόνια ξεκίνησε η ιστορία της Υποθαλάσσιας αλλά με τη σημερινή της μορφή το έργο άρχισε να παίρνει σάρκα και οστά το 2001 εγκρίθηκε και η μελέτη ενώ η τελική χρηματοοικονομική μελέτη υπεβλήθη τον Απρίλιο του 2002. Εντός του ίδιου χρόνου δημοσιεύτηκε η προκήρυξή του.
Τον Σεπτέμβριο του 2004, έγινε πρόσκληση ενδιαφέροντος για τη δεύτερη φάση του έργου. Τον Ιούνιο του 2005 αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος η κοινοπραξία “Θερμαϊκή Οδός”, η οποία αποτελείται από τις Ελληνική Τεχνοδομική ΤΕΒ, Άκτωρ και Θεμελιοδομή. Αφού εξετάστηκαν από τα αρμόδια εγχώρια και ευρωπαϊκά όργανα όλες οι ενστάσεις, αναδείχτηκε ανάδοχος η “Θερμαϊκή Οδός” και στις 31 Οκτωβρίου 2006 υπογράφηκε η σχετική σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ΥΠΕΧΩΔΕ και του αναδόχου. Η σύμβαση κυρώθηκε από τη Βουλή τον Ιανουάριο του 2007 και τον Μάρτιο του ίδιου έτους επρόκειτο να αρχίσει το έργο, με προϋπολογισμό 472 εκατ. ευρώ και ολοκλήρωση 48 μήνες μετά την έναρξή του.
ΟΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ
Με τον διαγωνισμό συγκροτήθηκε και κίνηση πολιτών με την επωνυμία “Πολίτες κατά της υποθαλάσσιας”, η οποία ζήτησε την ακύρωση του έργου. Στις 31 Οκτωβρίου 2006 συζητήθηκε στο δημοτικό συμβούλιο το θέμα της διενέργειας δημοψηφίσματος για τη θέση των πολιτών απέναντι στην κατασκευή της υποθαλάσσιας, αλλά η σχετική πρόταση δεν συγκέντρωσε τις απαιτούμενες ψήφους, για να εγκριθεί. Οι “Πολίτες κατά της υποθαλάσσιας” προσέφυγαν στο ΣτΕ, ζητώντας ακύρωση του έργου. Η τελευταία προσφυγή τους εκδικάζεται τον Οκτώβριο του 2009.
Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ
Ο Δήμος Θεσσαλονίκης παραμένει υπέρ της κατασκευής του έργου και αναμένεται να αντιδράσει έντονα στην επίσημη ανακοίνωση του Υπουργείου, ενώ αντιθέτως οι εναντιωμένοι στο έργο αυτό αισθάνονται δικαιωμένοι και χαρούμενοι.
Εγω θα έλεγα ότι υπάρχει δίκιο και από τις 2 πλευρές , όμως θα έπρεπε να βρεθεί μια χρυσή τομή σε αυτό το πολύ σημαντικό έργο που είχε φανεί ότι θα έπαιρνε το σωστό δρόμο και θα μεγάλωνε σε μήκος προκειμένου να ολοκληρώσει το δακτύλιο της πόλης.
Πάνω από όλα όμως θα βοηθούσε με τη σωστή κατασκευή του στο κυκλοφοριακό της πόλης αλλά μην ξεχνάμε και τη συμβολή της στην απασχόληση κατά τη διάρκεια της κατασκευής αλλά και μετά σε δεκάδες ειδικότητες..
XIOYMOΡ
Τα υποθαλάσσια έργα γενικά στην Ελλάδα δεν προχωρούν. Την ίδια (αναμενόμενη) τύχη με την Υποθαλάσσια αρτηρία Θεσσαλονίκης είχε προ δεκαετίας και η υποθαλάσσια ζεύξη του Μαλλιακού έργο που θα μειώνει την απόσταση Αθήνα- Θεσσαλονίκη κατά 70χλμ ενώ το μόνο υποθαλάσσιο έργο που έχουμε είναι η Υποθαλάσσια Αρτηρία Άκτιο-Πρέβεζας...
ΣΥΡΙΖΑ: Παραιτήθηκε και ο Θάνος Μωραΐτης από διευθυντής της
Κοινοβουλευτικής Ομάδας
-
Την παραίτησή του από διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ
ανακοινώνει με επιστολή του πρός τον Πρόεδρο της ΚΟ Νίκο Παππά, ο βουλευτής
Θάνος...
Πριν από 1 εβδομάδα
17 σχόλια:
Γι' αυτό το έργο δεν πρόκειται να κλάψω αν ακυρωθεί. Ενθαρρύνει απαράδεκτα τη χρήση του ΙΧ μέσα στο πολεοδομικό συγκρότημα της Θεσσαλονίκης, ενώ η σωστή αρχή είναι: αυτοκινητόδρομοι έξω από την πόλη και μέσα μαζικής μεταφοράς μέσα στην πόλη.
Αυτά τα χρήματα πρέπει να δοθούν για δεύτερη γραμμή μετρό που να περνάει κατά προτίμηση κάτω από την Τσιμισκή.
Ή τα χρηματα αυτα (κ πολυ λιγοτερα) να διατεθουν για την δημιουργια θαλλασιας συγκοινωνιας στον θερμαικο που θα διευκολυνει σημαντικα τις μετακινήσεις στη πολη....
Θα συμφωνήσω και εγώ με το προηγούμενο φίλο,ότι με τα λεφτά αυτά ή και λιγότερα μπορεί να γίνει η θαλάσσια αστική συγκοινωνία που θα ενώνει το κέντρο της Θεσσαλονίκης με τα ανατολικά προάστια σε συνδυασμό και με την επέκταση του μετρό μέχρι το 2015 πρός Καλαμαριά και μελλοντικά πρός Αεροδρόμιο,μειώνοντας την χρήση του αυτοκινήτου αρκεί οι φορείς της Θεσσαλονίκης να πάρουν πιο ζεστά το θέμα της θαλάσσιας αστικής συγκοινωνίας.
Υ.Γ Το ζήτημα που θα ανακύψει είναι εάν με την οριστική ματαίωση του έργου η κ/ξ Θερμαική Οδός εγείρει αποζημίωση όπως δικαιούται,εάν το ΥΠΕΧΩΔΕ δώσει τα χρήματα αυτά ή σε αντάλλαγμα δώσει άλλα έργα στην κ/ξ στην περιοχή της Θεσσαλονίκης όπως πχ η εξωτερική περιφερειακή ή ο κόμβος που πρόκειται να γίνει εκεί που διασταυρώνεται η δυτική είσοδος με την εσωτερική περιφερειακή στα φανάρια της Λαχαναγοράς.
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΓΝΩΜΗ ΜΟΥ ΕΠΡΕΠΕ ΕΔΩ ΚΑΙ 30 ΧΡΟΝΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ Η ΔΙΑΠΛΑΤΥΝΣΗ ΤΗΣ ΛΕΩΦΟΡΟΥ ΝΙΚΗΣ ΣΕ 6 ΛΩΡΙΔΕΣ ΚΑΙ Η ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΠΑΡΚΩΝ ΑΝΑΨΥΧΗΣ, ΟΠΩΣ ΕΓΙΝΕ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΝΕΑ ΠΑΡΑΛΙΑ.
Εύχομαι αυτή η ακύρωση να ανοίξει πλέον τον δρόμο σε ένα παραθαλάσσιο τραμ.
Το παραθαλάσσιο τραμ θα ήταν θεαματικό για τους τουρίστες (που είναι έτσι κι αλλιώς ελάχιστοι στη Θεσσαλονίκη), αλλά θα είχε μικρή χρησιμότητα για τους ντόπιους. Εξίσου άχρηστη θα ήταν και η θαλάσσια συγκοινωνία. Θα εξυπηρετούσε μόνο τις περιοχές σε ακτίνα 500 μέτρων γύρω από τα μέρη όπου θα έκαναν στάση τα σκάφη. Έπειτα, σε περίπτωση κακοκαιρίας αυτό το είδος αστικής συγκοινωνίας αχρηστεύεται.
Μόνο το μετρό μπορεί να σώσει τη Θεσσαλονίκη.
Το έργο της υποθαλάσσιας ήταν απαράδεκτο και πολύ καλά έκανε και ακυρώθηκε. Αυτοκινητόδρομος τέτοιου μεγέθους μέσα στην πόλη και μάλιστα στην παραλιακή!!! Είμαστε σοβαροί??? Με τα ίδια λεφτά θα διπλασιαζόταν το δίκτυο του μετρό
Για αλλη μια φορα ενα μεγαλο εργο δεν γινετε.....
τι προτασεις ειναι αυτες που κανουν οι φιλοι ,θαλλασια συγκοινωνια στην ελλαδα....που ειμαστε στο παρισι?
στην ελλαδα βρισκεστε....πρωτα πρεπει να βελτιωθει η κατασταση και μετα να σκεφτεστε τουριστικα...οταν εχει 5-6 μποφορ η θαλασσα τι θα κανουν?παλι τα αμαξια τους δεν θα περνουν?ας την καθαρισουν πρωτα και ας επενδυσουν στο μετρο...προς καλαμαρια και μετα προς σταυρουπολη...υπομονη θελει...το νερο μπηκε στο αυλακι με το μετρο ,εγνατια ανακαινιση αεροδρομιου
αυτα ευχαριστω για τον βημα
Δεν διαφωνώ αλλά ούτε συμφωνώ, δεν γνωρίζω για την χρησιμότητα του έργου αυτού.
Σημασία έχει ότι η Αθήνα (Υπουργεία) δεν υπολογίζει την περιφέρεια.
Μεγάλη ντροπή για την πόλη της Θεσσαλονίκης και τους πολίτες της αυτή η εξέλιξη.
600 εκ. Ευρώ για μια μικρή οδική παράκαμψη του κέντρου της Θεσσαλονίκης; Και τι ακριβώς θα κερδίσει η πόλη; Μια γρήγορη μετάβαση από τα δυτικά προς Καλαμαριά; Καλό αυτό, αλλά λίγο για τέτοιο τεράστιο κόστος.
Με αυτά τα λεφτά μπορούν να φτιαχτούν συμπληρωματικές υποδομές που θα έχουν ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΠΟΛΛΑΠΛΑΣΙΑΣΤΙΚΗ αξία. Καλό παράδειγμα: PARKING για ΧΙΛΙΑΔΕΣ αυτοκίνητα στους σταθμούς μετρό και δημιουργία σταθμών μετεπιβίβασης ανάμεσα σε ΜΜΕ σε κεντρικές λεωφόρους περιμετρικά του κέντρου, για να ΜΗ χρειάζεται να κατέβει ο καθένας με το ΙΧ του στο κέντρο και να μη βρίσκει να παρκάρει, με επακόλουθο το χάος που όλοι ξέρουμε.
Αλλά, αυτά είναι πιο μικρά έργα και δεν έχουν τα πολιτικά οφέλη που κουμαντάρει ο κύριος-Δεν ακούω καλά-ΥΠΕΧΩΔΕν για μοίρασμα της πίτας στους μεγάλους εργολάβους. Κοίτα κάτι φονιάδες των εθνικών μας νταβατζίδων...
Δεν νομίζω ότι είναι ντροπή για την Θεσσαλονίκη όπως αναφέρεις φίλε Ανώνυμε 5 Ιούλιος 2009 7:32 μμ.
Αν είναι δυνατόν εκατομμύρια ευρώ να πεταχτούν για να κάνουμε περισσότερους δρόμους, γιατί; Για να αυξηθούν τα αυτοκίνητα; Γιατί δηλαδή να σκάψουν με μετροπόντικες έναν υποθαλάσσιο δρόμο και να μην πάνε αυτά τα χρήματα για Προαστιακό (στην Χαλκιδική και σε όλο τον νομό Θεσσαλονίκης), για επεκτάσεις του Μετρό, για την κατασκευή Τραμ, για ποδηλατόδρομους για την Θαλάσσια συγκοινωνία;
Φτάνει πια με τους αυτοκινητόδρομους! Δεν βαρεθήκατε να βλέπετε τα αυτοκίνητα να αυξάνονται; Όσο γίνονται νέοι δρόμοι τόσο θα αυξάνονται και τα αυτοκίνητα! Ας φτιάξουμε ΜΜΜ να βελτιώσουμε την ζωή μας λίγο που πάει από το κακό στο χειρότερο.
Αλέξης Παπαζήσιμος
Πάλι καλά που ακυρώνετε... Μακάρι όταν θα την ξανασχεδιάσουν να βγάζει στο Μ. Μουσικής ή και πιο ανατολικά... Μπας και αποκτήσουμε κανονικό περιφερειακό γιατί αυτό το ημικύκλιο δεν μπορεί να το λέμε περιφερειακό.
Ήθελα να διευκρινίσω κάτι και να κάνω και μία ερώτηση.
Πιστεύετε οτι τα χρήματα από την ακύρωση αυτού του έργου θα πάνε αλλού ή δεν συνδέεται το ένα κονδύλη με το άλλο.
Κατα την ταπεινή μου γνώμη δεν συνδέεται το ένα έργο με το άλλο οικονομικά.
Απλά τα χρήματα χάθηκαν τουλάχιστον τα ευρωπαικά.
Και δεν χάθηκαν μόνο τα ευρωπαϊκά χρήματα, αλλά χάθηκε και η μοναδική ευκαιρία να αποκτήσουμε μια πεζοδρομημένη Νίκης, αντάξια της πόλης. Φαίνεται προτιμούμε το πεζοδρόμιο του 1,5 μέτρου, το οποίο συνεχώς είναι κατειλλημένο από τραπεζοκαθίσματα, τα οποία αγγίζουν σχεδόν τα παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα.
Τις ίδιες περίπου ενστάσεις με αυτές που διαβάζω παραπάνω, είχαν και αρκετοί (μάλλον οι ίδιοι που ενίστανται και τώρα), όταν επρόκειτο να ξεκινήσει το μετρό. Δεν κάνει για τη Θεσσαλονίκη λέγανε, χρειάζεται τραμ. Ναι χρειάζεται και τραμ και θαλάσσιες συγκοινωνίες και ποδηλατόδρομους. Αλλά ας ξεκινήσουμε πρώτα από τα βασικά. Δεν υπάρχει ευρωπαική πόλη άνω των 200.000 κατοίκων, της οποίας το κέντρο να μην παρακάμπτεται από υπόγειο δρόμο. Μόνο στη Θεσσαλονίκη αγνοούμε το τι εστί υπόγεια διάβαση και υπόγεια παράκαμψη. Λοιπόν η υποθαλάσσια πρέπει κατ' εμέ να γίνει τάχυστα.
"Φαίνεται προτιμούμε το πεζοδρόμιο του 1,5 μέτρου, το οποίο συνεχώς είναι κατειλημμένο από τραπεζοκαθίσματα, τα οποία αγγίζουν σχεδόν τα παρανόμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα."
Ενώ πιστεύεις ότι στην πεζοδρομημένη Λ.Νίκης δεν θα βάζανε τραπεζοκαθίσματα...
Πιστεύω, ότι σε μια πεζοδρομημένη Νίκης θα υπήρχε χώρος και για τραπεζοκαθίσματα και για πεζούς και για ποδήλατα. Αυτά που θέλω να εξαφανιστούν από τη Νίκης είναι τα αυτοκίνητα. Και γι' αυτό υποστηρίζω την κατασκευή της υποθαλάσσιας. Συμφωνώ πάντως μαζί σου Ανδρέα, ότι ο υπόγειος δρόμος θα έπρεπε να εκτείνετε ως το Μέγαρο Μουσικής και πιο ανατολικά. Τα αυτοκίνητα μπορούν να φύγουν από την επιφάνεια ενός κέντρου και να κινούνται σε υπόγειους δρόμους. Αυτό το βλέπουμε σε τόσες ευρωπαϊκές πόλεις (από τις μητροπόλεις όπως οι Βρυξέλλες μέχρι και τις "επαρχιακές" πόλεις όπως το Ντάρμσταντ) οι οποίες έχουν καταστήσει τα κέντρα τους πανέμορφα με τέτοιες παρεμβάσεις. Οραματίζομαι λοιπόν και για την δική μου πόλη κάτι αντίστοιχο και γι' αυτό είμαι υπέρ της υποθαλάσσιας και άλλων βυθίσεων και υπογειοποιήσεων δρόμων στη Θεσσαλονίκη.
Καλά για υπογειοποίηση δεν το συζητάμε. Και μακάρι να γίνει σε πολλούς δρόμους στο κέντρο (κυρίως στο ιστορικό κέντρο). Αλλά και μόνο στις διασταυρώσεις της Κ. Καραμανλή, της Εγνατίας και της Τσιμισκή να γίνει πάλι κερδισμένοι θα ήμαστε (προσωπικά ευχαριστημένος θα είμαι και με υλοποίηση σε μία έστω από τις τρεις οδούς). Και μάλιστα πολύ κερδισμένοι (κυρίως σε χρόνο).
Αλλά που... Όταν δεν υπάρχει καν σαν σκέψη μιλάμε για βάθος 10ετίας, μην πω 20ετίας...
Πιο πιθανό είναι όλοι μας να χρησιμοποιούμε ιπτάμενα αμάξια παρά να δούμε τέτοια έργα κυκλοφοριακού χαρακτήρα στην πόλη μας. (και φυσικά πάντα λέω μακάρι να πέσω έξω στις προβλέψεις μου και να γίνουν όλα αυτά και πολλά περισσότερα! )
Δημοσίευση σχολίου