Ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας προς το παρόν φαίνεται να παγώνει. Πρόκειται για μια απόφαση που απογοήτευσε τους φίλους του Σιδηροδρόμου αλλά και των κατοίκων της Δυτικής Ελλάδας και της Ηπείρου η οποία είναι η μοναδική περιφέρεια της Ευρώπης χωρίς Σιδηροδρομική σύνδεση.
Μήπως όμως υπάρχει δικαιολογία για το -προσωρινό- πάγωμα αυτού του φιλόδοξου πλάνου; Ναι και μάλιστα πολύ σοβαρή. Τα έργα στην Ευρωπαϊκή Ένωση προωθούνται βάσει της εμπορικής τους επιτυχίας και σπανίως για την κοινωνική επέκταση τους. Η Δυτική Ελλάδα είναι από τις πλέον αραιοκατοικημένες περιφέρειες, πράγμα που πιθανότατα κάνει αντιεμπορικό και ιδιαιτέρως ζημιογόνο το τρένο. Και όπως γνωρίζουμε η λέξη "ζημιογόνο" ειδικά σε αυτή τη χρονική στιγμή στον ΟΣΕ προκαλεί ρίγος στο Υπουργείο Μεταφορών που προσπαθεί μανιωδώς να βρει λύσεις στα τραγικά οικονομικά του ΟΣΕ. Αυτό που δεν γνωρίζω είναι αν θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σαν ένα είδος "άγονης γραμμής" όπως συμβαίνει και με τις αεροπορικές ή ναυτιλιακές συνδέσεις με απομακρυσμένα μέρη της χώρας μας. Αυτό θα απελευθέρωνε άραγε κονδύλια για την κατασκευή και την επιδότηση της γραμμής;
Ο Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας όμως έχει και 2 πολύ σοβαρούς αντιπάλους πλέον που σίγουρα δεν θα είναι χαρούμενοι με την κατασκευή του. Ο πρώτος είναι ο Αυτοκινητόδρομος της Ιόνιας Οδού που θα θέλει όσο το δυνατό μεγαλύτερη διέλευση αυτοκινήτων (ήδη οι μελέτες τον θέλουν ζημιογόνο δρόμο, γιαυτό άλλωστε στην Κ/Ξ δόθηκε και το χρυσοφόρο κομμάτι του δρόμου Μεταμόρφωση- Σκάρφεια). Ο δεύτερος αντίπαλος είναι ο γνωστός και μη εξαιρετέος του ΟΣΕ σε όλη την Ελλάδα. ΤΑ ΚΤΕΛ. Τα ΚΤΕΛ είναι ο βασιλιάς της περιφέρειας στις μεταφορές προς την Αθήνα και τα λοιπά αστικά κέντρα και έχουν γίνει συνείδηση στην κοινή γνώμη. Σίγουρα θα έχαναν ένα μεγάλο κομμάτι της πελατείας τους με την ανάπτυξη Σιδηροδρόμου.
Έτσι έχω φτάσει στο συμπέρασμα ότι το τρένο για να σφυρίξει στην Δυτική Ελλάδα πρέπει να περάσει ....τα σύνορα.
Και εξηγούμαι: οι οικονομικοί μετανάστες Αλβανοί στην Ελλάδα αλλά και οι Βορειοηπειρώτες ανέρχονται περίπου στο 1 εκατομμύριο και μετακινούνται πυκνά-συχνά στην Αλβανία χρησιμοποιώντας την Δυτική Ελλάδα ως διάδρομο μετακίνησης προς τη γειτονική χώρα. Επίσης στον Σιδηροδρομικό χάρτη της Ελλάδα η Αλβανία διαθέτει τρένο μέχρι τα Τίρανα.
Γιατί λοιπόν ο Δυτικός Άξονας να μην φτάσει μέχρι την Αλβανία και μάλιστα στην πρωτεύουσα της , τα Τίρανα;
Η αρχική σχεδίαση του Δυτικού Άξονα είναι από το Αντίρριο μέχρι τα Ιωάννινα. Με τη συμμετοχή της γειτονικής χώρας (και φυσικά χρηματοδοτούμενος από την ΕΕ) με μία επέκταση της γραμμής από τα Ιωάννινα μέχρι τα Τίρανα μήκους 300χλμ περίπου θα άνοιγε ένα διευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό διάδρομο που θα έβαζε την Δυτική Ελλάδα στο Σιδηροδρομικό χάρτη της Ευρώπης, θα δημιουργούσε συνθήκες κερδοφορίας -ίσως- και θα δημιουργούσε χιλιάδες θέσεις εργασίες γύρω από το δίκτυο.
Ακούγεται λίγο ανορθόδοξο αλλά είμαστε στα χρόνια της διεθνοποίησης και μια τέτοια σκέψη ίσως φαντάζει προχωρημένη αλλά πιστεύω θα είχε μεγάλη εμπορική και επιβατική επιτυχία μεταξύ της Ελλάδας και της Αλβανίας όπου οι σχέσεις τα τελευταία χρόνια είναι ιδιαιτέρως ανεπτυγμένος λόγω των εμπορικών δραστηριοτήτων Ελληνικών επιχειρήσεων στη χώρα αυτή αλλά και των εκατοντάδων χιλιάδων μεταναστών που ζουν στη χώρα μας.
Πέραν τούτου όμως ένα βασικό πρόβλημα του δικτύου είναι και η απουσία σύνδεσης από τον Δυτικό Άξονα τόσο με την Ηγουμενίτσα που λόγω και της Εγνατίας μετατρέπεται σε βασική πύλη εισόδου στην Ελλάδα αλλά και του Αστακού που είναι ένα 100% εμπορικό λιμάνι.
ΣΥΡΙΖΑ: Παραιτήθηκε και ο Θάνος Μωραΐτης από διευθυντής της
Κοινοβουλευτικής Ομάδας
-
Την παραίτησή του από διευθυντής της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΣΥΡΙΖΑ
ανακοινώνει με επιστολή του πρός τον Πρόεδρο της ΚΟ Νίκο Παππά, ο βουλευτής
Θάνος...
Πριν από 1 εβδομάδα
2 σχόλια:
ΣΩΣΤΟΣ Ο ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ!
Πολύ καλή ιδέα. Όντως μια σιδηροδρομική γραμή μέχρι τα Τίρανα και ίσως ένας άξονας που θα αγκαλιάζει την ανδριατική και θα μας ενώνει με την Δ.Ευρώπη θα είναι ενα έργο που θα δώσει αξία στις περιοχές απο όπου θα περάσει. Αλλά κομματάκι δύσκολο το βλέπω να συνενοηθούν τόσες βαλκανικές κυβερνήσεις μεταξύ τους.
Δημοσίευση σχολίου