Αν εντυπωσιαστήκατε από τις υποδομές της Κοπεγχάγης και μελαγχολήσατε τότε για την Στοκχόλμη ετοιμαστείτε για βαθιά μελαγχολία. Πρόκειται για μια πόλη που είναι 1,2εκατομύρια κατοίκους και Μητροπολιτικά φτάνει τα 2 εκατομμύρια. Δηλαδή το μισό πληθυσμό από την Αθήνα. Η έκταση της (Stockholm County) ίσως να είναι ίση με το Νομό Αττικής καθώς τα προάστια απλώνονται κυκλικά από την πόλη σαν ένα δίκτυο από μικρές κωμοπόλεις.
Το δίκτυο των συγκοινωνιών είναι ιδιαίτερα εξελιγμένο. Έχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακό, Τοπικά Τρένα και Λεωφορεία. Στο Αεροδρόμιο Arlanda υπάρχουν ΜΣΤ όπως μια υπερταχεία που σε μεταφέρει σε 20` στο κέντρο της πόλης αλλά και απλά commuter τρένα που σε πάνε στο κέντρο. Μπορείς επίσης να χρησιμοποιήσεις και πούλμαν. Για όποια πληροφορία θές υπάρχει ειδική υπηρεσία πληροφόρησης στο Αεροδρόμιο που όχι μόνο σου λένε πως να πας αλλά στο εκτυπώνουν κιόλας. Με χαμόγελο..
Ο κεντρικός τους σταθμός ονομάζεται Τ-Centralen και ακριβώς στο κέντρο της πόλης κυρίως υπόγεια αλλά και σε ανοιχτό χώρο καταλαμβάνοντας ένα τεράστιο χώρο σε έκταση (και περιλαμβάνει φυσικά και τα υπεραστικά τρένα με την ονομασία του Σταθμού Stockholm C. Εκεί συναντιούνται τα πάντα και από κει εξαπλώνονται σε όλη τη Στοκχόλμη.
Το Μετρό τους είναι ένα καταπληκτικό δίκτυο έξυπνα ανεπτυγμένο αφού έχουν 3 βασικές γραμμές με πολλές απολήξεις που συνιστούν ένα δίκτυο 7 γραμμών Μετρό. Η συχνότητα ήταν συνεχής και όλο το 24ωρο ενώ το μήκος της αποβάθρας και των τρένων είναι μεγαλύτερο κατά ένα συρμό από το Μετρό της Αθήνας (περίπου 140 μέτρα). Τα τρένα τους τα έχουν αντικαταστήσει με καινούργια συνεχόμενα (όπως τα δικά μας της β` γενιάς).Σε κάποιες επεκτάσεις έχουν μεταμορφώσει του σταθμούς σε έργα τέχνης κάνοντας τες να μοιάζουν με σπηλιές και χιονισμένες εκτάσεις με διάφορα χρώματα. Πάρα ταύτα το δικό μας Μετρό είναι απείρως πιο όμορφο. Αρκετοί σταθμοί σε προάστια είναι είτε επίγειοι είτε υπέργειοι ενώ το έδαφος (τουλάχιστον αυτό που είδα εγώ) ήταν σκέτος γρανίτης. Είναι σχετικά καθαρό Μετρό και πολύ εξυπηρετικό με ευγενέστατους υπαλλήλους.
Τα λεωφορεία καλύπτουν όποιο μέρος της πόλης δεν καλύπτεται από ΜΣΤ. Στις στάσεις είναι αναρτημένο το πρόγραμμα άφιξης του λεωφορείου που τηρείται πιστά. Ένα πράγμα που με εντυπωσίασε είναι πως όταν χρειάστηκε να κινηθούμε με λεωφορείο και αυτά λόγω έργων είχαν μετατοπιστεί υπήρχαν ειδικευμένοι υπάλληλοι στις στάσεις των λεωφορείων (!!) για να δίνουν κατευθύνσεις στους επιβάτες που ρωτούσαν. Μελαγχολήσατε; Επίσης τα λεωφορεία αναγράφουν όπως και στο Μετρό την επόμενη στάση βοηθώντας πολύ στο να μην χαθείς.
Γενικά η Στοκχόλμη είναι μια Μητρόπολη της Σκανδιναβίας η οποία λειτουργεί με ακρίβεια ρολογιού. Παρότι δεν είναι μια τουριστική πόλη έχει όλα εκείνα τα μέσα που θα βοηθήσουν τον τουρίστα να περάσει καλά και να αισθανθεί μέρος της πόλης.
ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΕ ΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΤΗΣ ΑΘΗΝΑΣ
Πρόκειται μάλλον για άνιση σύγκριση καθώς το Μετρό της Στοκχόλμη άρχισε να δημιουργείται την δεκαετία του 1960 και πλέον είναι σχεδόν ολοκληρωμένο. Επίσης το Τραμ , ο Προαστιακός τα Τοπικά τρένα και τα λεωφορεία δημιουργούν ένα ισχυρό δίκτυο που σε προσελκύει να το χρησιμοποιήσεις παρότι πανάκριβο.
Η Αθήνα σαφώς έχει δημιουργήσει τις υποδομές αλλά χρειάζεται πολλά παραπάνω για να θεωρήσει ότι ο πολίτης έχει σοβαρό κίνητρο να πάρει τη συγκοινωνία και να μετακινηθεί. Είμαστε νομίζω ακόμα στο 40% από το δίκτυο που θα μπορούσε να παρομοιαστεί με αυτό της Στοκχόλμης. Και μην ξεχνάμε ότι σε επίπεδο Μητροπόλεων η Αθήνα είναι ένα επίπεδο παραπάνω από αυτό της Στοκχόλμης. Είναι πάνω από 4 εκατομμύρια και βρίσκεται στη β` κατηγορία μεγαλουπόλεων της Ευρώπης (η πρώτη αφορά πόλεις με παραπάνω από 8 εκατομμύρια (Λονδίνο, Παρίσι, Μόσχα, Κωνσταντινούπολη). Και πάλι εγώ θα πω πως τα καλά παραδείγματα πρέπει να τα ακολουθούμε. Είπαμε πως σε αισθητική και λειτουργία πλέον όλα τα μέσα μας είναι μια χαρά. Λείπει το ολοκληρωμένο δίκτυο και το κυριότερο ΜΙΑ πολιτική ανάπτυξης ασχέτως αλλαγής κομμάτων στην εξουσία. Αν είναι να αναθεωρούμε με κάθε αλλαγή κυβέρνησης και την ανάπτυξη των συγκοινωνιών τότε δεν θα μπορέσουμε ποτέ να αποκτήσουμε το δίκτυο που θα άξιζε η πόλη.
Αυτά , και σας προτείνω ανεπιφύλακτα αυτή την όμορφη πόλη με τους ευγενικούς Σουηδούς που σε κάνουν να αισθάνεσαι σαν την πόλη σου...
8 σχόλια:
Στη Θεσσαλονίκη, στην Κατερίνη και στη Λάρισα ήδη υπάρχει αυτό το σύστημα στα λεωφορεία: Πίνακας με χρόνο άφιξης στις στάσης, και αναγγελία στάσεων εντός του οχήματος! Πολύ εξυπηρετικό όντως!
Τα νεα λεωφορεία της Αθήνας (αυτά με τα φιμέ τζάμια), έχουν την υποδομή για αναγγελία επόμενης στάσης τόσο ηχητικά, όσο και με τον πίνακα κοντά στην θέση του οδηγού...
Ασφαλώς, δεν θα ενεργοποιηθεί ποτέ...
Επίσης, η ΗΛΠΑΠ είχε ξεκινήσει πιλοτικό πρόγραμμα τηλεματικής στις στάσεις της... Μετά από καιρό, το σύστημα ξεχάστηκε και σήμερα δεν λειτουργεί σχεδόν καθόλου, χώρια που ήταν τελείως αναξιόπιστο.
Το γιατί είναι γνωστό...
Τα ΜΜΜ στην Ελλάδα ΔΕΝ πρέπει να προσφέρουν ποιοτικές υπηρεσίες για να ΜΗΝ προτιμώνται...
Ευχαριστώ...
Όντως πολύ εξυπηρετικό. Όχι τόσο η αναγγελία μέσα στο όχημα όσο ο πίνακας με τον χρόνο άφιξης στις στάσεις. Βέβαια αν εκεί στον ΟΑΣΘ κοιτούσαν τους πολίτες της Θεσσαλονίκης και τους ενδιέφερε η εξυπηρέτησή τους και όχι η τσέπη τους δεν φερόταν έτσι με το staseis.gr
Δείτε σε αυτά τα link και θα καταλάβετε...
http://www.wiggler.gr/2009/12/08/staseis-gr/
Και το τέλος εδώ
http://www.wiggler.gr/2009/12/28/staseis-gr-the-end/
Πλάκα κάνετε κύριε Ανδρεά! Ούτε που γνώριζα πως υπήρχε κάτι τέτοιο! Πραγματικά κρίμα που έκλεισε.
Η εξυπηρέτηση και η ποιότητα παρεχόμενων υπηρεσιών των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης είναι πολύ ανώτερη από αυτή της Αθήνας...
Να είναι σύμπτωση;
Να φταίει που ο ΟΑΣΘ είναι ιδιωτικός;
Μάλλον το τελευταίο...Δυστυχώς, το Ελληνικό Δημόσιο, ακόμη και χρυσό να πιάσει, κάρβουνο γίνεται...
Η αλήθεια είναι ότι την τελευταία φορά που βρέθηκα με τους γονείς μου στην Αθήνα, οι εντυπώσεις που μου άφησαν τα λεωφορεία(μόνο μέτρο σύγκρισης με τη Θεσσαλονίκη) δεν ήταν οι καλύτερες. Πέρα από τη μη ύπαρξη ηλεκτρονικών πινακίδων για την ενημέρωση των επιβατών, ιδιαίτερη εντύπωση μου προκάλεσε η έλλειψη μηχανημάτων για έκδοση εισητηρίων μέσα στο όχημα! Έτσι, ο μπαμπάς μου αναγκάστηκε σε μία στάση(παραλιακή) να κατέβει και να τρέξει να αγοράσει εισητήρια ενώ το λεωφορείο περίμενε, μιας και στην αφετηρία το περίπτερο δεν είχε!
Δυνατότητες ανάπτυξης μέσων σταθερής τροχιάς υπάρχουν στην Αθήνα και μάλιστα με πολύ μικρότερο κοστολόγιο από τα φαραωνικά έργα του προαστιακού, και με πολύ πιο σύντομο χρόνο υλοποίησης (ας πούμε(γράψουμε) έως να βρεθούν χρήματα για την επέκταση του προαστιακού και των υπόλοιπων μέσων σταθερής τροχιάς (Μ.Σ.Τ.)). Έχουμε και λέμε: Επαναλειτουργία της μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Κορωπί - Λαύριο: Ως γνωστόν οι ΣΕΚ/ΣΠΑΠ μεταβίβασαν στην Κτηματική Υπηρεσία Δημοσίου την γη και εκατέρωθεν αυτής, της, καταργημένης από το 1957, μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής Αγίων Αναργύρων - Ηρακλείου - Λαυρίου. Με μια πράξη νομοθετικού περιεχομένου δύναται να επιστρέψει η γη στον ΟΣΕ και ταυτόχρονα να επικαιροποιηθεί το χωροταξικό του 1985, το οποίο προέβλεπε την επαναλειτουργία της μετρικής σιδηροδρομικής γραμμής Αγίων Αναργύρων - Λαυρίου. Με τα υγιή υλικά που περίσσεψαν από την ανακατασκευή του συνόλου του μετρικού δικτύου της Πελλοπονήσου (μεταλικοί στρωτήρες και ράγες), επεκτείνοντας την εργολαβία από την Πελοπόννησο στην Αττική, δύναται να επαναστρωθεί στην ίδια ακριβώς χάραξη και χρησιμοποιώντας τους ίδιους σιδ/κους σταθμούς (με τις όποιες παραλλαγές εξαιτίας της κατασκευής νέων οδικών δικτύων στην Αττική) η μετρική σιδ/κη γραμμή του Λαυρεωτικού Σιδηροδρόμου στο τμήμα Κορωπί - Λαύριο μήκους 31 μόλις χιλιομέτρων. Με ένα απολύτως εφικτό, συντηρητικό όριο ταχύτητας στα 60km/h, η διαδρομή μαζί με τις στάσεις θα μπορεί καλύπτεται σε 40, βία 45 πρώτα λεπτά της ώρας, με τις υπάρχουσες μετρικές αυτοκινητάμαξες ΜΑΝ της Πελοποννήσου που αράζουν στο μηχανοστάσιο Καλαμάτας! Για ωριαία δρομολόγια από/προς Κορωπί προς/από Λαύριο δε θα χρειαστούν περισσότερες από 4 αυτοκινητάμαξες! Οι ίδιες μετρικές αυτοκινητάμαξες δύνανται να εξυπηρετούν ανταποκρινόμενες με τον προαστιακό σιδηρόδρομο στο σταθμό των Αγίων Αναργύρων και την Ελευσίνα καθώς και την πόλη των Μεγάρων χωρίς ΚΑΜΜΙΑ κατασκευή υποδομής. Τέλος οι ίδιες αυτοκινητάμαξες μπορούν να μεταφέρουν τον κόσμο (χωρίς ΚΑΜΜΙΑ κατασκευή υποδομής) από τον προαστιακό (νέο) σιδ/κο σταθμό στον παλιό σιδ/κο σταθμό που είναι μέσα στην πόλη της Κορίνθου και να συνεχίζουν τα δρομολόγιά τους προς Ισθμό - Λουτράκι (έως να επεκταθεί εκεί ο προαστιακός). Έτσι ο ΟΣΕ θα κερδίζει τα δίευρα (2€) που καταβάλουν, οι μετακινούμενοι με τον προαστιακό, κάτοικοι της πόλης της Κορίνθου προκειμένου να μετακινηθούν με το "αστικό" λεωφορείο από/προς τον Νέο προαστιακό Σιδ/κο Σταθμό στην/από Κόρινθο, με δυνατότητα επέκτασης του σιδηροδρομικού δρομολογίου στον Ισθμό και στην πόλη του Λουτρακίου. Λύσεις υπάρχουν πολλές αρκεί κάποιοι να θέλουν να τις εφαρμόσουν (οι οποίοι αποδεδειγμένα ΔΕΝ ΘΕΛΟΥΝ)...
Τρενομανή....
πες τα χρυσόστομε! (αλλά ποιος ακούει?)
Δημοσίευση σχολίου