Υποδομές στην Ελλάδα

Τρίτη 8 Ιανουαρίου 2013

30 χρόνια έργα εκσυγχρονισμού στον Σιδηρόδρομο αλλά το ηλεκτροκίνητο τρένο άφαντο

κείμενο από το ypodomes.com
Για τα σιδηροδρομικά έργα έχουμε μιλήσει πολλές φορές στο παρελθόν, επανειλημμένα για την ανάγκη ολοκλήρωσης τους. Θα πρέπει να επισημάνουμε πως η Ελλάδα είναι ίσως η μοναδική χώρα στην Ευρωπαϊκή Ένωση που δεν διαθέτει υπεραστικά δρομολόγια με ηλεκτροκίνητο τρένο. Εκτός από αυτή τη θλιβερή πρωτιά έχει και το αρνητικό προνόμιο να είναι η μοναδική χώρα σε όλη την Σιδηροδρομική Ευρώπη που ο κεντρικός της σταθμός είναι ένα μόνιμο εργοτάξιο.

Τα προβλήματα του Σιδηρόδρομου είναι γνωστά και παλιά. Μέχρι σήμερα όμως δεν έχει γίνει κάποια γενναία κίνηση για να αφήσουμε πίσω αυτά τα προβλήματα και να προχωρήσουμε στον ηλεκτροκίνητο σιδηρόδρομο όπως έχουν κάνει οι υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης εδώ και 30 χρόνια τουλάχιστον.

Στην Ελλάδα η προσπάθεια αναβάθμισης του σιδηρόδρομου ξεκινά από την δεκαετία του 1980 αλλά 30 χρόνια μετά  δεν υπάρχει ούτε ένα υπεραστικό ηλεκτροκίνητο δρομολόγιο. Το μοναδικό ηλεκτροκίνητο τμήμα της χώρας είναι από την Θεσσαλονίκη μέχρι τον Δομοκό. Αυτό το τμήμα όμως δεν είναι αρκετό για να δρομολογηθούν ηλεκτροκίνητα τρένα μιας και το τμήμα Τιθορέα-Δομοκός είναι σε κατασκευή εδώ και 15 χρόνια χωρίς να έχει ολοκληρωθεί.

Η δημοπράτηση για την οριστική ολοκλήρωση των ατελείωτων έργων και της εγκατάστασης ηλεκτροκίνησης έχει γίνει και τα έργα αναμένεται να ξεκινήσουν μέχρι το καλοκαίρι και να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2015 ή το 2016. Σε συνδυασμό με ένα ακόμα έργο στο τμήμα Αχαρνές-Τιθορέα, ελπίζουμε πως το 2016 θα δούμε το πρώτο υπεραστικό δρομολόγιο με ηλεκτροκίνητα τρένα στο τμήμα Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Η ολοκλήρωση όμως του σιδηροδρομικού ΠΑΘΕ πρέπει να ολοκληρωθεί για πολλούς λόγους. Η χώρα μας έχει δαπανήσει δισεκατομμύρια ευρώ για το τμήμα Πάτρα-Αθήνα-Θεσσαλονίκη αλλά προς το παρόν η επένδυση αυτή δεν μπορεί να λειτουργήσει με αποτέλεσμα αυτά τα χρήματα να πηγαίνουν χαμένα και να μην επιστρέφουν στον πολίτη και το κράτος.

Η άμεση κήρυξη σε πλήρη προτεραιότητα αυτού του σχεδίου για την ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού του σιδηροδρομικού δικτύου που μετρά 30 χρόνια είναι απαραίτητος για να «τρέξουν» οι διαδικασίες. Σήμερα υπάρχουν ενδείξεις για χαλάρωση αυτής της πολιτικής.

Το έργο στο τμήμα Ροδοδάφνη-Ψαθόπυργος που είναι κρίσιμο για την έλευση του τρένου στην Πάτρα (το δυτικό άκρο του βασικού εθνικού μας δικτύου) παρά το γεγονός πως έχει δημοπρατηθεί από τον Μάιου του 2012 δεν έχει ακόμα υπογραφεί για να ξεκινήσει καθυστερώντας ακόμα περισσότερο τον χρόνο ολοκλήρωσης.

Επίσης δεν έχει δημοπρατηθεί το έργο-σκούπα Κιάτο-Ροδοδάφνη, έργο απολύτως απαραίτητο καθώς πέρυσι διαλύθηκαν δύο από τις βασικές εργολαβίες στο συγκεκριμένο τμήμα.

Ο Σιδηρόδρομος στην Ελλάδα κάποτε υπήρξε πολύ πιο «λαμπρός» ενώ σήμερα είναι σε μια διαρκή προσπάθεια να υπάρχει. Για να μπορέσει όμως να γίνει και πάλι ανταγωνιστικός στους αυτοκινητόδρομους και τα ΚΤΕΛ θα πρέπει να έχει μία αξιοπρεπή σύγχρονη ηλεκτροκίνητη γραμμή που θα πληροί της προϋποθέσεις του σήμερα. Σε άλλη περίπτωση τα δις ευρώ που έχουμε δαπανήσει ως χώρα θα είναι άλλη μία κακή επιλογή.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα