Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 21 Ιανουαρίου 2013

Μετρό Θεσσαλονίκης: Τα αρχαία του "Βενιζέλου" πάνε στο Στρατόπεδο του "Π.Μελα"

κείμενο από το ypodomes.com
Δύο  πλακόστρωτοι βυζαντινοί  δρόμοι -ο  ένας  από τους  οποίους μήκους 75  μέτρων-  πρόκειται  να μεταφερθούν  από τη  θέση  τους  στα «βάθη» της  Θεσσαλονίκης  όπου  εντοπίσθηκαν,  σε  άλλο  σημείο  της  πόλης για  τις  ανάγκες του  μετρό.  Πρόκειται για  άκρως  εντυπωσιακά  μνημεία,  τον λιθόστρωτο Cardo  και  τον  κατασκευασμένο  εξ  ολοκλήρου   από  μαρμάρινες  πλάκες Decumanus,  οδούς  οι  οποίοι  μάλιστα  διασταυρώνεται  και  επιπλέον  διατηρούν  ορατά όχι  μόνον τα  επισκευαστικά  έργα  που  γίνονταν  σ΄ αυτούς  κατά  εποχές  με  υλικό από λατομείο του Χορτιάτη, αλλά  και τα  ίχνη των αμαξοτροχιών  που  κυλούσαν  επάνω  τους.  Μαζί  τους όμως και  όλα  όσα  συνόδευαν  τους  κεντρικούς  δρόμους  της  Θεσσαλονίκης  κατά τα  τέλη του 6ου με αρχές του 7ου π.Χ.  αιώνα:

Τα στεγασμένα πεζοδρόμια που  ακολουθούσαν την πορεία των οδών από τα  οποία διασώζονται  έξι πεσσοί,  πεσμένοι στο  έδαφος.  Το  τετράπυλο  που  βρέθηκε  στη συμβολή των  δύο  δρόμων μαζί με τους  οκτώ  πεσσούς που  το  στήριζαν. Την  μνημειώδη είσοδο  ενός κτιρίου με  επιστρωμένες μαρμάρινες  πλάκες,  «δάνειο»  από  κάποιο  άλλο  οικοδόμημα  ή  ακόμη  και  από τον  μαρμαρόστρωτο  δρόμο. Βάσεις κιόνων. Τον αποχετευτικό  αγωγό  του  δρόμου  καλυμμένο  με κεραμίδες. Ακόμη  και τις  χαράξεις των  παιχνιδιών επάνω  στις  μαρμάρινες  πλάκες,  όπου  έπαιζαν τα  παιδιά,  μια  συνήθεια  που  άρχισε  από την αρχαιότητα  και  έφθασε  ως    και  τις  μέρες  μας. Με  λίγα  λόγια βλέποντας  κανείς  αυτά τα  ευρήματα διαπιστώνει , ότι  έχει  ολόκληρη την  βυζαντινή πόλη  μπροστά του!  

Το  ζήτημα  είναι,  ότι   το  βάθος  όπου  βρέθηκαν αυτά τα  μνημεία _ περί τα οκτώ  μέτρα _ αλλά και το  σημείο,  δηλαδή στο σκάμμα του σταθμού «Βενιζέλου  δεν  επιτρέπουν  την  διατήρησή  τους  πολλώ δε  μάλλον  την  ανάδειξη. Την απόφαση  της  μεταφοράς τους  λοιπόν  έλαβε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο   με  την προοπτική  η  επανεγκατάστασή τους να  γίνει στο Στρατόπεδο  Παύλου  Μελά  άδειο  σήμερα  πλην  ανήκον στο υπουργείο Αμυνας,  το  οποίο θα  πρέπει  να συμφωνήσει για την παραχώρησή  του στην Γενική Γραμματεία Πολιτισμού απ΄ ευθείας,  είτε στο ΥΠΕΚΑ αρχικώς ώστε να καταστεί δυνατή η χρήση του.

Να σημειωθεί μάλιστα,  ότι το πρώην στρατόπεδο,  το  οποίο  καταλαμβάνει  έξι στρέμματα γης , στα τρία εκ  των  οποίων υπάρχουν  στεγασμένοι  και  ημιυπαίθριοι χώροι  κρίνεται κατάλληλα  για  την ανάδειξη  όλων των ευρημάτων  που ήρθαν στο φως από τις  ανασκαφές του  μετρό  ή την συντήρηση και την αποθήκευσή  τους.  Και  ήδη,  όπως  είναι  ο γνωστό  ο  όγκος  των  ευρημάτων  είναι τεράστιος.

Η πρόταση  αυτή  όμως  είχε  και αντιρρήσεις  καθώς  μέλη του συμβουλίου  διατύπωσαν την γνώμη,  ότι τέτοιου  είδους  αρχαία  είναι  ορθό να  διατηρούνται και  να αναδεικνύονται στη  θέση  τους καθώς  η απομάκρυνσή  τους όχι  μόνο από το  σημείο αλλά και από τον πολεοδομικό ιστό της  πόλης της  Βυζαντινής  εποχής μειώνει στη  σημασία τους. Οπως όμως  είπε ο  καθηγητής και  ακαδημαϊκός Μιχάλης Τιβέριος,  ο  οποίος είναι  σύμβουλος της  Αττικό Μετρό στα αρχαιολογικά  ζητήματα,  οι  δύο  σταθμοί _Βενιζέλος  και Αγίας Σοφίας_ δεν  έπρεπε καν  να  γίνουν! Γιατί από τη στιγμή που  αποφασίστηκαν,  το  μέλλον των ευρημάτων  ήταν σαφές.  Εδώ να  σημειώσουμε  εξάλλου,  ότι  η εταιρεία Αττικό Μετρό  ήταν ανένδοτη στην  μετακίνηση  ή στην κατάργηση των σταθμών.

 «Από το 1999 ήδη αλλά  και κυρίως το 2006   οι εισηγήσεις των Εφορειών Αρχαιοτήτων ήταν αρνητικές στη διαδρομή του μετρό από αυτά τα  σημεία  και προειδοποιούσαν για  την  ύπαρξη  σημαντικών αρχαιοτήτων αλλά  δεν  εισακούσθηκαν»  επισήμανε  μάλιστα χαρακτηριστικά  η γενική γραμματέας κυρία Λίνα Μενδώνη. Ετσι , αν  υπήρξαν  καθυστερήσεις, αυτές δεν  οφείλονταν στους αρχαιολόγους,  οι  οποίοι ήξεραν για τα  αρχαία  που θα  βρεθούν και γι΄ αυτό έκρουαν κώδωνα  κινδύνου,  πλην δεν εισακούσθηκαν.

Οσον αφορά εξάλλου τον σταθμό «Δημοκρατία»,  όπου εντοπίσθηκαν 21 ταφές διαφόρων  τύπων δεν  πρόκειται να  διατηρηθούν  ει  μη μόνον  ένα εξαιρετικό εύρημα, τα αποτυπώματα ανθρώπινων πελμάτων και οπλών ζώων,  τα  οποία διασώθηκαν  επάνω στο  έδαφος  και πρόκειται να  μεταφερθούν.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα