Στην Αθήνα η κατάσταση από τους συγκοινωνιολόγους έχει χαρακτηριστεί οριακή. Θεωρούν πως από το 2010 και μετά η πόλη θα βρίσκεται σε πολιορκία. Όχι από κάποιον εχθρικό λαό, αλλά από εμάς του ίδιους και τα ΙΧ μας. Είμαστε πολύ κοντά σε εκείνα τα χρόνια που τα ιχ θα είναι το εργαλείο για να ακινητοποιηθεί αυτή η πόλη για τα καλά.
Τι προτείνεται λοιπόν;
Μέσα σταθερής τροχιάς, πεζοδρομήσεις, ποδηλατοδρόμοι.
Ας ασχοληθούμε με τα μέσα σταθερής τροχιάς. Πιο συγκεκριμένα. Με το Τραμ. Ποια είναι η θέση του Τραμ στην Αθήνα σήμερα;
Το Τραμ μπήκε προβληματικά στη ζωή μας μέρες πριν την έναρξη των Ολυμπιακών του 2004. Ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ έχει δηλώσει την αντίθεση του στο Τραμ για την Αθήνα και δήλωσε θαυμαστής του Μετρό (άσχετο που και εκεί βλέπουμε επεκτάσεις κάθε 4 χρόνια). Εκτός από μια επέκταση γελοίας απόστασης (700μέτρα...) που είχε ξεκινήσει ούτως ή άλλως δεν υπάρχει ΤΙΠΟΤΑ. Και ρωτώ. Γιατί δεν υπάρχει σοβαρό πλάνο επέκτασης του Τραμ; παρά γενικόλογες εξαγγελίες προς τις συνοικίες του Πειραιά. Και μια εξαγγελία για δημοπράτηση προς τον Πειραιά που περιμένουμε εδώ και χρόνια ολόκληρα. Με τις ιδανικές συνθήκες το έργο αυτό δεν θα είναι έτοιμο πριν το 2012.
Γιατί το Τραμ αποκλείστηκε από τις συνοικίες της Αθήνας; Από τις ανατολικές και τις δυτικές συνοικίες; Τι είναι, αξιοθέατο της τουριστικής Αθήνας για την παραλιακή; Για αυτό φτιάχτηκε;
Κανένα σοβαρό πλάνο δικτύωσης του Τραμ δεν υπάρχει, καμία πρόβλεψη χρηματοδότησης (πέραν από την επέκταση για Πειραιά) του από το ΕΣΠΑ 07-13. Εκατομμύρια ευρώ θα ξοδευτούν και πάλι για την αγορά λεωφορείων. Εκατοντάδες εκατομμύρια. Για ρόδες που μετά από 10-15 χρόνια θα πρέπει να αντικατασταθούν με άλλες ρόδες που στοιχίζουν εκατομμύρια ευρώ.
Ξέρετε, μιας που θα φτιαχτούν οι αναθεματισμένες ράγες του Τραμ θα μείνουν εκεί. Θα απομακρύνουν τα αυτοκίνητα, κυρίως δε αυτά που είναι παράνομα παρκαρισμένα και δημιουργούν κυκλοφοριακό. Θα μπορούν να μεταφέρουν κόσμο διπλάσιο από ένα λεωφορείο και με τη σωστή διαχείριση της κυκλοφορίας με τη διπλάσια ταχύτητα.
Το Τραμ με την παρούσα υποδομή είναι εύκολο να φτάσει στου Ζωγράφου αλλά και στα Πατήσια, ακόμα και εκείνη η ωραία εξαγγελία για τη διαδρομή από τον πεζόδρομο της Αποστόλου Παύλου μέχρι το Θησείο αλλά και η Γραμμή που καταλήγει στο σταθμό Λαρίσης.
Όλα ξεκινούν από την αντίληψη μας για την πόλη της Αθήνας. Είναι μια πόλη για τα αυτοκίνητα ή για τους πολίτες; Σήμερα η τάση που επικρατεί είναι υπέρ των μέσων σταθερής τροχιάς και του Τραμ. Μπορεί εύκολα να αντικαταστήσει πολλές γραμμές λεωφορείων και μαζί με το Μετρό και τον Προαστιακό να κάνουν την Αθήνα πολύ καλύτερη συγκοινωνιακά.
Σήμερα ζούμε την απαξίωση του Τραμ που μοιάζει να είναι σαν βάρος στην πόλη και όχι βασικό μέσο μαζικής μεταφοράς. Η βούληση για γιγάντωση του μέσου αυτού δεν υπάρχει και θα πρέπει να περιμένουμε κάποια χρόνια για να δούμε αυτό το όμορφο οικολογικό μέσο να περνά και από άλλες γειτονιές της Αθήνας και να συνδέεται με τα υπόλοιπα μέσα περισσότερες φορές. Οι Τραμοφοβικοί που εξακολουθούν να πιστεύουν σε μονόδρομους (Μετρό) ενώ οι συνδυασμένες μεταφορές είναι πλέον το σύστημα που επικρατεί στις μεγαλύτερες Ευρωπαϊκές πόλεις.
Δεν είναι τυχαίο που το Λονδίνο των 10 εκ. πολιτών και εκατομμυρίων επισκεπτών ενόψει των Ολυμπιακών του 2012 θα αναπτύξουν γραμμή Τραμ.
Το Τραμ πρέπει να μεγαλώσει και να μπει σε πολλές περιοχές της πόλης. Να συμβάλλει ουσιαστικά στην δημόσια συγκοινωνία και στις μετακινήσεις των πολιτών της.
Τι είπε ο 49χρονος φιλόλογος στην αντιτρομοκρατική για τη γιάφκα στο
Παγκράτι
-
O 49χρονος φιλόλογος που συνελήφθη, καθώς εντοπίστηκε οπλοστάσιο σε υπόγειο
που νοίκιαζε στο Παγκράτι, ανέφερε στην αντιμοκρατική ότι δεν έχει καμία
σχέσ...
Πριν από 3 ημέρες
22 σχόλια:
Οι υπέρμαχοι του τραμ ανήκουν σε κάποια από τις παρακάτω κατηγορίες:
1 Άνθρωποι που το έχουν δει μόνο απ’ έξω ή στη φωτογραφία και δεν έχουν μπει ποτέ μέσα.
Πράγματι, το ντιζάιν του Πινινφαρίνα είναι εντυπωσιακό. Το ζητούμενο για ένα μέσο μεταφοράς όμως δεν είναι μόνο η ομορφιά, αλλά και η εξυπηρέτηση. Ο εργαζόμενος που πάει κι έρχεται κάθε μέρα στη δουλειά θέλει ένα γρήγορο μέσο για να κερδίσει μισή ή μία ώρα και να την αφιερώσει στα παιδιά του ή στην ξεκούραση.
2 Αργόσχολοι επιβάτες όπως τουρίστες, συνταξιούχοι και γονείς με μικρά παιδιά
Όσοι δε βιάζονται να φθάσουν στον προορισμό τους αλλά θέλουν μόνο να απολαμβάνουν με το πάσο τους τη θέα εκτιμούν το τραμ
3 Εργολάβοι που το κατασκεύασαν
Εδώ το όφελος που προσδοκούν είναι οικονομικό, γι’ αυτό και έχουν κάθε λόγο να κάνουν προπαγάνδα υπέρ των επεκτάσεων. Η τεχνογνωσία τους δε φτάνει για το μετρό, με αποτέλεσμα να το κατηγορούν. Μια και είπα για τεχνογνωσία, οι νέες επεκτάσεις προς Βούλα αλλά και αυτή που θα γίνει προς Πειραιά είναι με προκατασκευασμένα τμήματα, πράγμα που σημαίνει ότι η μόνη ομορφιά του δικτύου, δηλαδή το χορτάρι ανάμεσα στις ράγες, δεν θα υπάρχει.
Προσωπικά συμφωνώ με το Γιώργο Σουφλιά: ΟΧΙ ΑΛΛΟ ΤΡΑΜ.
Αν θέλουμε να εκτοπίσουμε τα ΙΧ μπορούμε να κατασκευάσουμε λεωφορειοδρόμους, π.χ. στην Πατησίων. Το πιο κουφό που θα μπορούσε να γίνει θα ήταν να καταστραφεί ο εντυπωσιακός περίπατος γύρω από την Ακρόπολη για να μπουν οι ακαλαίσθητες γραμμές τραμ με τα καλώδια τους. Πού θα περπατούν οι τουρίστες; Πάνω στις γραμμές του τραμ με κίνδυνο να παρασυρθούν;
Όντως,φριχτή προοπτική το να κατασκευαστεί τραμ στη Δ.Αρεοπαγίτου...Και σκέψου ότι το είχα προτείνει σε παλιότερη εργασία μου...
Πάντως πραγματικά,το τραμ θεωρείται από πολλούς αξιοθέατο της παραλιακής και ουκ ολίγες φορές έχω ακούσει τουρίστες να λένε μεταξύ τους ότι κανονικά θα έπρεπε να κάνει ξενάγηση εκεί που περνάει,κάτι σαν τουριστικό τρενάκι...
To τραμ επρεπε να έχει επεκταθεί σε πολλές περιοχές ειδικά στο κέντρο.
Αλλα έχεις δίκιο.. μάλλον θα κάνουμε πολλα χρόνια να το δούμε σε κάποια συνοικία της Αθήνας
Ρε παιδιά αυτές οι ανοησίες που γράφουν κάποιοι σαν τον Τάσο είναι αστείες. Ρε φίλε έχεις βγει ποτέ στην Ευρώπη ή είσαι απο τα Γκράβαρα. Τι νομίζεις ότι ειναι το Τραμ ράλλυ;
Ελεος..
ρε τασο στο μιλανο που εχουν 100
γραμμες τραμ,τι ειναι υποαναπτυκτοι?δεν νομιζω,μαλλον εμεις το ειμαστε.δυστυχως αυτη ειναι η αληθεια.
Η πολιτική Σουφλιά και ΝΔ εις βάρος του τραμ είναι συνειδητά καταστροφική. Είναι η παράταξη που το ξήλωσε από τους δρόμους της όμορφης τότε Αθήνας και Θεσσαλονίκης προς όφελος των λεωφορειούχων, γκρέμισε νεοκλασσικά αριστουργήματα και έφτιαξε πόλεις κολασμένες και απαίσιες, γεμάτες τσιμέντο, καυσαέριο και θάνατο. Τις χειρότερες στην Ευρώπη! Ο Σουφλιάς είναι πολιτικός παρωχημένων αντιλήψεων και αν και εμφανίζεται μετριοπαθής, είναι ένας σκληρός δεξιός όπως όλοι τους. Πιστεύω με κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ, που δεν θα αργήσει, το τραμ να μπει στην ΑΘήνα και να εκτοπίσει τα ΙΧ και τον θάνατο που εκπέμπουν καθημερινά κάνοντας τη ζωή μας κόλαση. Οσο για το Μετρό, επί της ουσίας ούτε αυτό προωθεί η ΝΔ, μιας και ακυρώθηκε μετά από 2.5 χρόνια ο διαγωνισμός για την επέκταση προς Πειραιά και όλα πηγαίνουν στις καλένδες. Η Δεξιά κατέστρεψε αυτόν τον τόπο, προωθεί μόνο το ΙΧ και εξακολουθεί να τον βιάζει καθημερινά. Σε μία ψήφο κρέμεται. Εύχομαι να βρεθεί σύντομα δεύτερος Τατούλης και να πάνε για πάντα στον αγύριστο! Ολοι τους!...Σουφλιάδες, Εφραίμ και Καραμανλήδες. Αει σιχτίρ ψεύτες, ανίκανοι, θλιβεροί επαρχιώτες που δεν ξέρετε πού πάνε τα 4 και παριστάνετε τους Ευρωπαίους. Ξέρετε ρε ότι ολόκληρος ο πολιτισμένος κόσμος το τραμ χρησιμοποιεί ως βασικό μέσο μεταφοράς; Τραμ γρήγορο εκεί. Εδώ το έχετε αργό επίτηδες! Ομως το τραμ εκδικείται.. Καιρός τώρα να ξηλωθούν οι δικές σας υπουργικές... ράγες! Με τον γκασμά...παραδοσιακά.
πότε επιτέλους θα καταλάβουν ορισμένοι που έχουν και καλά άποψη ότι είναι ακριβώς αυτές οι απόψεις τους που σε μεγάλη κλίμακα συντηρούν το σύστημα και δίνουν βάση σε δημαγωγούς πολιτικούς τύπου Σουφλιά να λένε τις βλακείες που λένε.Οι πολιτικοί που έχουμε είναι καθρέφτης πεντακάθαρος της ελληνικής κοινωνίας που αμφιταλαντεύεται διχασμένη ανάμεσα στο συντηρητισμό και στην ασυδοσία,λες και κατι καλυτερο δεν υπάρχει.Τα στερεότυπα ("πόλεις κολασμένες και απαίσιες, γεμάτες τσιμέντο")και οι αναπόφευκτες άκυρες συγκρίσεις όλων με όλα καλά κρατούν.Έχει καταλάβει κανείς ότι μιλάμε για Υποδομές; Κάθε μια με τα χαρακτηριστικά της, το κόστος της,τις δυνατότητες της και την προσαρμογή της σε συγκεκριμένες πόλεις (ναι... αυτές τις απαίσιες με το τσιμέντο για όσους επιμένουν να βαυκαλίζονται με τις καρτ ποσταλ από τα κουκλόσπιτα του Αμστερνταμ ή τις γκραβούρες της παλιάς Αθήνας με τα 5 σπίτια όλα κι όλα, καθένα με τον κισσό και την αυλή του...)Θα πρότεινα να κουνηθούμε όλοι απ' τη θέση μας και να σταματήσουμε να βλέπουμε παντού εικόνες.Η Αθήνα χρειάζεται συγκεκριμένα πράγματα σε κάθε τομέα υποδομών.Όλα τα υπόλοιπα, και κυρίως οι αποσπασματικές τοποθετήσεις και τα "καλλιστεία" τύπου "τραμ,μετρό ή αυτοκίνητό;" υποκρύπτουν το λιγότερο άγνοια και το χειρότερο σκοπιμότητα...
Προς κ. Φραγκάκη
γιατί σας κακοφάνηκε κύριε πως αποκάλεσα την Αθήνα απαίσια; Δεν είναι; Το τραμ θα την ομόρφαινε και θα ήταν αποτελεσματικότατο γιατί, αν δούλευε σωστά, πολλοί οδηγοί ΙΧ θα το προτιμούσαν και θα έπαιρναν το ποδήλατό τους να πάνε σε αυτό πρώτα και μετά στη δουλειά τους. Δεν σας αρέσει το Αμστερνταμ; Παντού Μετρό δηλαδή να γίνεται στους δρόμους μπάχαλο από ακίνητα ΙΧ; Αφού όλοι εσείς που υποστηρίζετε την πανάκριβη και ανέφικτη λύση του Μετρό αφού δεν υπάρχουν χρήματα, πρέπει να γνωρίζετε όσο και κακοί να είσαστε στα μαθηματικά, ότι με 200.000 καινούργια ΙΧ το χρόνο στους ίδιους δρόμους, η ακινησία στους δρόμους θα διατηρείται όσο Μετρό και να γινόταν. Και γιατί δηλαδή να σκάβουμε άχρηστες τρύπες και να συνταξιδεύουμε παρέα με τα ποντίκια αντί να χαρούμε πάλι μια όμορφη Αθήνα; Αντί να γίνει η γραμμή 4, 5 κλπ με τα ίδια χρήματα γίνονται 10πλασια χιλιόμετρα τραμ να εξυπηρετηθεί όλο το λεκανοπέδιο. Σας είπε κανείς ότι οι δρόμοι ανήκουν στα ΙΧ μόνο και όχι στο τραμ και στο ποδήλατο; Οχι στους πεζούς και αμέα;
Ε τότε σας είπε λάθος!
Το επιχείρημα ότι το μετρό δεν μειώνει τα αυτοκίνητα που κυκλοφορούν, άρα είναι άχρηστο, είναι εντελώς βλακώδες. Η αξία του μετρό φαίνεται τις μέρες που απεργούν και οι δύο φορείς εκμετάλλευσης του μετρό (Αττικό Μετρό και ΗΣΑΠ). Τότε γίνεται το έλα να δεις στους δρόμους. Δεν κουνιέται φύλλο.
Εξάλλου το μετρό ανταμείβει αυτούς που το χρησιμοποιούν με τους γρήγορους χρόνους μετακίνησης που επιτυγχάνει. Αυτοί που επιμένουν να χρησιμοποιούν το ΙΧ τους τα θέλουν και τα παθαίνουν. Γιατί πρέπει να στερηθούν το μετρό αυτοί που το προτιμούν επειδή κάποιοι άλλοι προτιμούν το ΙΧ τους;
Ο καλύτερος τρόπος για να μειωθούν τα ΙΧ στους δρόμους είναι να πάει η βενζίνη στα 3 Ευρώ το λίτρο, με υποχρεωτικές ταμειακές μηχανές στα πρατήρια για να μη γίνονται λαθροχειρίες.
Το τραμ είναι εντελώς άχρηστο μέσο, μόλις οριακά γρηγορότερο από τα τρόλεϊ. Αυτή τη στιγμή η Αθήνα διαθέτει πάνω από 200 χιλιόμετρα γραμμές τρόλεϊ. Λύνουν κανένα πρόβλημα;
Και 500 χιλιόμετρα γραμμές τραμ να φτιάξουμε, δε θα κερδίσουμε τίποτα στους χρόνους μετακίνησης. Οι λεωφορειόδρομοι (όχι λεωφορειολωρίδες διότι παραβιάζονται) είναι πολύ φθηνότεροι από τις γραμμές τραμ και δεν έχουν ακαλαίσθητα καλώδια από πάνω. Μην πει κανείς ότι τα λεωφορεία ρυπαίνουν. Αν θέλουμε να βελτιώσουμε την ατμόσφαιρα πρέπει να ξεκινήσουμε από τα ντιζελοκίνητα φορτηγά και ταξί που ρυπαίνουν ασύστολα και μετά να πάμε στα λεωφορεία.
Προς Τάσος
Προφανώς δεν καταλαβαίνεις αυτά που διαβάζεις. 450 πόλεις στον κόσμο που αναβάθμισαν ή επανέφεραν τραμ είναι γεμάτες ηλίθιους και εσύ μαζί με τον Σουφλιά από τη Λάρσα είστε οι έξυπνοι;
Το μετρό στο λεκανοπέδιο είναι ελάχιστο συγκριτικά με τον πληθυσμό και την έκταση και δεν πρόκειται να γίνει άλλο γιατί δεν υπάρχει φράγκο! Το Παρίσι με 16 γραμμές μετρό έχει μποτιλιαρισμένους δρόμους και σκέφτονται να βάλουν τραμ για να εξορίσουν τα ΙΧ και να καθαρίσει ο αέρας.
Το τραμ συνδυάζεται με αστικές αναπλάσεις, πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους και θα μπορούσε να ομορφύνει την ΑΘήνα και να την καθαρίσει από τη βρώμα που της επέβαλαν η ΕΡΕ και οι λοιποί μαλάκες που την κατέστρεψαν.
Πήγαινε πρώτα ζήσε στην Ευρώπη σε μια πόλη με τραμ, εκεί είναι τάχιστο, και μετά έλα εδώ να μας ξαναπείς για μετρό.
Οι περισσότερες πόλεις που έχουν τραμ το έχουν από κεκτημένη ταχύτητα. Στο πρώτο μισό του 20ου αιώνα το τραμ ήταν όντως αποτελεσματικό μέσο. Από την επικράτηση του ΙΧ και μετά όμως φάνηκε η αδυναμία του, γι’ αυτό και ξηλώθηκε σε πόλεις όπως το Λονδίνο, το Παρίσι, η Μαδρίτη, η Στοκχόλμη, το Δυτικό Βερολίνο και πολλές άλλες.
Η ενέργεια του Καραμανλή του πρεσβύτερου να αρχίσει να ξηλώνει το τραμ της Αθήνας το 1953 ήταν σωστή για τα δεδομένα εκείνης της εποχής. Το πέρασμα από τα θορυβώδη τραμ στα αθόρυβα τρόλεϊ θεωρήθηκε μεγάλη πρόοδος. Αυτό που δεν είχε προβλεφθεί ήταν η εξάπλωση των ΙΧ που έκανε τα τρόλεϊ αλλά και τα λεωφορεία να πήζουν μέσα στην κίνηση.
Αν δεν είχε ξηλωθεί το δίκτυο των τραμ θα ήταν σχετικά εύκολο να αναβαθμιστεί. Αλλά και πάλι δεν θα εξασφάλιζε μεγάλες ταχύτητες. Όσοι είναι υπέρμαχοι του τραμ περιφρονούν το χρόνο των επιβατών και κατ’ επέκταση ΤΗ ΖΩΗ ΤΟΥΣ. Φαντάζεται κανείς να πηγαίνει από τη Βάρκιζα ως τον Άγιο Στέφανο με τραμ; Ή από το Πέραμα στο Γέρακα;
Η τεράστια έκταση του πολεοδομικού συγκροτήματος της πρωτεύουσας μπορεί να καλυφθεί αποτελεσματικά μόνο με προαστιακό και μετρό. Κάθε ευρώ που επενδύεται σε τραμ είναι ΧΑΜΕΝΟ. Εγώ έκανα τη διαδρομή Γλυφάδα-Πειραιά τη δεκαετία του 80 τακτικά με το λεωφορείο λόγω σπουδών. Συνηθισμένος χρόνος ήταν τα 40 λεπτά. Όταν ολοκληρωθεί η επέκταση του τραμ ως το κέντρο του Πειραιά, η διαδρομή μεταξύ Γλυφάδας και Πειραιά θα διαρκεί πάλι 40 λεπτά. Δηλαδή μια επένδυση εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ δεν προσφέρει τίποτα απολύτως στην ταχύτητα μετακίνησης. Αυτό σημαίνει ότι τη δεκαετία του 2010 θα είμαστε εκεί που ήμασταν τη δεκαετία του 80 στη διαδρομή της παραλιακής.
Για μένα πρότυπο πόλης με καλές δημόσιες συγκοινωνίες είναι η Μαδρίτη. Με πληθυσμό 5 εκατομμυρίων έχει το δεύτερο σε μήκος μετρό της Ευρώπης (284 χιλιόμετρα). Εκτός αυτού διαθέτει προαστιακό σιδηρόδρομο (339 χιλιόμετρα) και λεωφορεία. Τραμ ανέπτυξαν τώρα τελευταία σε μερικά προάστια και δεν περνάει καν από το μυαλό τους να το βάλουν στο κέντρο της πόλης.
Επίσης θαυμάζω το Μόναχο που με πληθυσμό 2,6 εκατομμυρίων έχει μετρό μήκους 93 χιλιομέτρων και προαστιακό 442 χιλιομέτρων, με τον οποίο μπορείς να βγεις από την πόλη προς 12 κατευθύνσεις! Έχει βεβαίως και τραμ, αλλά ποιος κάθεται να ασχοληθεί μαζί του.
Η εμπάθεια ορισμένων εναντίον του τραμ υπερβαίνει κάθε όριο γελοιότητας. Από τη μία επαινούν τον καταστροφέα της χώρας Καραμανλή, που, εξυπηρετώντας συμφέροντα εργολάβων και λεωφορειούχων, κατέστρεψε τις πόλεις μας, και από την άλλη, μας λένε ότι ίσως αν τα τραμ είχαν αναβαθμιστεί θα ήταν αποτελεσματικά!
Δεν μας λένε όμως τα εξής:
1. με ποιό δικαίωμα οι δρόμοι να είναι τίγκα στο ΙΧ και να μην μπορείς ούτε να περπατήσεις;
2. το τραμ είναι το μόνο μέσο το οποίο εκτοπίζει το ΙΧ, είναι πολλαπλάσιας μεταφορικής ικανότητας από λεωφορείο και τρόλεϋ και μπορεί να συνδυαστεί με πεζόδρομους και ποδηλατόδρομους, ο χώρος που δεσμεύεεται δε, δεν μπορεί να παραβιαστεί από κανέναν εν αντιθέσει με λεωφορειολωρίδες κλπ
3. προσφανώς δεν αναφέρουν το παραμικρό για την ταχύτητα του τραμ σε ευρωπαίκές πόλεις κλπ Στη Βιέννη για παράδειγμα το μετρό το χρησιμοποιούν ως επί το πλείστον λαθρομετανάστες! Οι ντόπιοι το αποφεύγουν. Κάτι ξέρουν!
4. Ρε καταλάβε τέ το. Οι μέρες της Δεξιάς στην κυβέρνηση είναι μετρημένες. Το τραμ μεγαλοπρεπεώς θα ξαναμπεί στην Αθήνα και θα στείλει στα τσακίδια λεωφορεία, τρόλεϋ και ΙΧ. Η Αθήνα ανήκει πρωτίστως στο τραμ, στους πεζούς και στους ποδηλάτες. Κυρίως δε, το τραμ θα πηγαίνει πολύ γρήγορα με το "πράσινο κύμα" που το βλαχαδερό του ΥΠΕΧΩΔΕ αρνείται(!!!) τώρα να εκχωρήσει.
Επειδή στη Βιέννη έχω πάει αρκετές φορές, σε πληροφορώ ότι το μετρό της το έχω θαυμάσει για την πλήρη κάλυψη του ιστορικού κέντρου. Το χρησιμοποιούν και ντόπιοι, και τουρίστες και μετανάστες. Έχει μήκος 70 χλμ. για μια πόλη με πληθυσμό γύρω στα 2 εκατομμύρια.
Τα τραμ της Βιέννης καλύπτουν όλη την πόλη, όμως είναι πιο αργά από το τραμ της Αθήνας, αφού κατά μεγάλο μέρος κινούνται στη μέση του δρόμου και ανακατεύονται με τα ΙΧ. Για τους τουρίστες έχουν το πλεονέκτημα ότι με την αργή τους ταχύτητα τους επιτρέπουν να θαυμάζουν με το πάσο τους τις πανέμορφες προσόψεις των κτιρίων. Ειδικά η γραμμή 2 που κάνει το γύρο του ιστορικού κέντρου είναι πολύ εντυπωσιακή. Αν κατοικούσα μόνιμα όμως εκεί θα είχα μπουχτίσει τις προσόψεις και δεν θα είχα κανένα κίνητρο να χρησιμοποιώ το τραμ.
Καλό είναι να μην το πολιτικοποιούμε το θέμα. Εγώ κοιτάζω ποιοι πολιτικοί προωθούν χρήσιμα δημόσια έργα, ανεξάρτητα από το κόμμα στο οποίο ανήκουν.
Αν βαρέθηκες όπως λες τις προσόψεις των αριστουργηματικών κτιρίων της Βιέννης, τότε τι να λέμε εμείς για τις αηδίες της Αθήνας, αφού τίποτα δεν σώζεται εκτός από κάποια νεοκλασσικά της Πλάκας...
ενέσκηψε βλέπεις λεφούσι βαρβάρων...αν υπήρχε στοιχειώδες μυαλό η παλιά Αθήνα του '50 θα είχε διατηρηθεί, ακόμη ακόμη και δύο με τρεις γραμμές παλαιού γραφικού τραμ, αναπαλαιωμένου, τουλάχιστον για να εισρέει συνάλλαγμα τουριστικό στη χώρα.
Αλλά πού μυαλό; Μετά δεν πολιτικοποιώ εγώ το θέμα αλλά το ξεκίνησαν πρώτοι κάποιοι Σουφλιάδες και Μεϊμαράκηδες που μας γύρισαν στα χρόνια του '50. Εξοργίζομαι ακόμη γιατί ενώ άφησαν το τραμ να δουλεύει χωρίς προτεραιότητα, το κατηγορούν μετά ως αργό μέσο!
Φίλε άκου κάτι
το τραμ δεν είναι Φερράρι ή Πόρσε. Εγώ άλλωστε προσωπικά δεν θα χρησιμοποιούσα Πόρσε αν είχα στους ελληνικούς κωλόδρομους αλλά στη Γερμανία, ΕΙΝΑΙ ΟΜΩΣ Ο ΓΛΥΚΟΣ ΤΡΑΜΟΥΛΗΣ ΤΟ ΚΑΤ' ΕΞΟΧΗΝ ΠΟΛΙΤΙΣΜΕΝΟ ΜΕΣΟ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ!
Μπες μέσα ρε να δεις μανούλες με μωρά στα καρότσια, ανήμπορους γέροντες, ανάπηρους με αμαξίδια, ποδηλάτες...μπορεί να μπουν όλοι αυτοί σε λεωφορείο ή τρόλεϋ;
Οταν οι δρόμοι μποτιλιάρονται από τους ανεγκέφαλους, αυτός ο γλυκός τραμούλης διατηρεί βρέξει χιονίσει σταθερή ταχύτητα 25 χλμ/ώρα όταν έχει προτεραιότητα ασφαλώς και σε πάει στην ώρα σου...
Το λεωφορείο τόχεις δοκιμάσει υπό βροχή ή χιόνι να δεις αν σε πάει; Είπες ότι πήγαινες παλιά στον Πειραιά με λεωφορείο από Βούλα σε 40 λεπτά. Προφανώς ηλιόλουστη μέρα χωρίς κίνηση. Το τραμ όμως αν το βάλουν με "πράσινο κύμα" θα σε πηγαίνει σε λιγότερο από 40 βρέξει χιονίσει, όση κίνηση και νάχει ο δρόμος. Κατάλαβες τη διαφορά;
Τώρα μη μου λες για μετρό, γιατί όπως και χιλιάδες άλλοι είμαι κλειστοφοβικός και σεβάσου το. Αλλωστε οι ταχύτητες του Μετρό με τρομάζουν. Είδες τι έγινε στη Ρώμη και στη Βαλένθια. Ενώ τραμ αν τρακάρει με τα 25 του δεν θα ανοίξει μύτη!
Ε, πες το Χρυσόστομε ότι είσαι κλειστοφοβικός για να καταλάβω γιατί μισείς το μετρό. Όπως και να το κάνουμε, είσαστε μια μικρή μειονότητα και δε μπορείτε να καθορίσετε εσείς τι έργα θα γίνουν στην πόλη.
Αυτό που προτείνω εγώ για τη βελτίωση των επιφανειακών μέσων, δηλαδή η δημιουργία λεωφορειοδρόμων, σας καλύπτει άνετα. Αν στην παραλιακή στη θέση των γραμμών του τραμ είχαμε λεωφορειόδρομο, το λεωφορείο θα πήγαινε Γλυφάδα-Πειραιά σε 30 λεπτά.
Προφανώς δεν είσαι ευφυής!
Δεν είπα εγώ πουθενά ότι μισώ το Μετρό. Το χρησιμοποιώ πού και πού αλλά δεν νοιώθω άνετα. Αλλά επειδή έχω ζήσει χρόνια έξω ξέρω τι σημαίνει σύγχρονο τραμ, για την ταμπακιέρα δεν απαντάς, και για το πόσο ανθρώπινο μέσο είναι το τραμ και τι συντριπτικά πλεονεκτήματα έχει έναντι του κωλολεωφορείου, οι Πειραιώτες κατά 80% ψήφισαν υπέρ του τραμ παρά τους μαλάκες της Αμυνας και τέλος, ως Ευρωπαίος πολίτης προτιμώ το τραμ από τα ρυπογόνα λεωφορεία σας τα οποία να τα βάψετε πιο μπλε και να τα πετάξετε στη θάλασσα!
Ευτυχώς είστε μια μικρή μειοψηφία ανόητων και δεν μπορείτε σε καμμιά περίπτωση να επιβάλλετε εσείς σε μας με ποιό επιφανειακό μέσο θα κινούμεθα. Το βέλτιστο είναι το τραμ! Το βροντοφωνάζει όλος ο πολιτισμένος κόσμος! Είστε και κουφοί συν τοις άλλοις...σαν τον πεχωδούλη σας.
όταν κανείς δεν μπορεί να βρει ουτε μια δόση αλήθειας σ'αυτά που λέει κάποιος άλλος, όταν στήνονται "καυγάδες" εκτός θέματος και όταν αλληλοσκοτωθούμε για το ποιό φουστάνι είναι το πιο
trendy (της Βιέννης,του Μιλάνου ή των Παρισίων)μπορεί να καταλάβει ο καθένας ότι βρίσκεται σε μια χώρα όπως η Ελλάδα όπου διάλογος ουσιαστικός και μη στείρα πολιτικοποιημένος δεν πρόκειται ποτε να γίνει.Ο καθένας με τις εικόνες του και τις επιφανειακές εμπειρίες του, έτοιμος να τις εφαρμόσει σε μήκος εκατοντάδων χιλιομέτρων, εξοστρακίζοντας ΙΧ,θεωρώντας το μετρό ποντικότρυπα και το τραμ φολκλορ...ένα δεν ακούσαμε ακόμα απο τα αθάνατα στερεότυπα του Νεοέλληνα: να γκρεμίσουμε την πόλη ολόκληρη, να ξεκινήσουμε απο το μηδέν και να γίνει μετά το "έλα να δεις" για το πως θα την ξαναχτίσουμε.Σας θυμίζω ότι υπήρχε και υπαρχει και τέτοια τάση...πότε θα κατανοήσουμε επιτέλους ότι οι συγχρονες πόλεις δεν φτιάχτηκαν για να είναι ούτε όμορφες ούτε βολικές ουτε φιλικές σε όλους.Πάντα κάποιοι θα βολευονται και κάποιοι θα υποφέρουν σ'αυτές.Ακόμα και στις πιο αναπτυγμένες.Μόνο ένα είναι σίγουρο για τις σύγχρονες μητροπόλεις - και για την Αθήνα: ότι, παρ΄ότι παρουσιάζουν κοινές αστοχίες και τεράστια ζητήματα διαχείρισης, η καθεμιά είναι μοναδική ως το πιο σύνθετο δημιουργημα πολιτιστικής και ιστορικής έκφρασης.Το ίδιο και η Αθήνα.Τα κινηματογραφικά σεναρια καταστροφής και επανέναρξης (όπως το reset στον υπολογιστή),όσο συναρπαστικά κι αν είναι πολλές φορές,είναι για το Θεαθήναι.Ας ξεκινήσουμε να λύνουμε προβλήματα και να κάνουμε προσαρμογές, κι ας αποδειχθούν λάθος.Ειναι αυτό δε πολύ πιθανόν να συμβεί στην ιστορία και έχει ξαναγίνει πολλάκις.Ας μην το ενοχοποιούμε περισσότερο από όσο πρέπει.
Κλείνοντας θα ήθελα να απευθυνθώ στον/στην χρήστη "Νέμεσις" που μου απευθύνει το σχόλιο του/της: το λιγότερο που θα μπορούσατε να κάνετε είναι ενυπόγραφα σχόλια, ιδίως όταν απευθύνεστε προσωπικά σε κάποιον.Έστω και ετσι, σας απαντώ -και ας με συγχωρήσετε- ότι είστε εκτός θέματος αν όλα όσα μου αντιπαραθέτετε υπονοείτε ότι είναι δικές μου απόψεις - γιατί δεν είναι.Σε ότι σας αφορά, σχολίασα μόνο τις απόψεις σας για την "πόλη κόλαση" που δεν είναι τόσο όμορφη όσο θα θέλατε κτλ.Και εξακολουθώ να λέω ότι παρόλο που για μένα δεν είναι αποδεκτή, τη σέβομαι ως άποψη και δε με εκπλήσει καθόλου (μιας και είναι πασίγνωστη εδώ και 30 χρόνια).Ευχαριστώ.
Ο κ. Φραγκάκης εκφράζει μια ψύχραιμη άποψη. Στην Ελλάδα οι υπερβολές ασφαλώς δεν απουσιάζουν. Αλλά δεν είμαστε η μόνη χώρα όπου υπάρχουν υπερβολές. Παράδειγμα, ο χαμός που έγινε στη Γαλλία με το πρωτοποριακό για κάποιους κέντρο Πομπιντού μέσα στο ιστορικό Παρίσι. Για μένα προσωπικά το κτίριο αυτό είναι μια αηδία, για άλλους art moderne! Περί ορέξεως κολοκυθόπιτα. Η Αθήνα όμως κύριε Φραγκάκη όπως φτιάχτηκε μετά τον πόλεμο είναι παγκόσμιο παράδειγμα προς αποφυγή! Και είναι μέγιστο έγκλημα η καταστροφή της νεοκλασσικής Αθήνας. Υπήρχαν την εποχή εκείνη κορυφαίοι πολεοδόμοι-αρχιτέκτονες εν ζωή, όπως ο Λε Κορμπυζιέ, που η τότε ηγεσία, αν δεν χαρακτηριζόταν από αγροίκους, θα είχε συμβουλευθεί για το πώς θα έπρεεπ να είχε αναπτυχθεί η νέα πόλη. Και οι άλλες πόλεις της περιφέρειας ασφαλώς. Και ο εμφύλιος δεν αποτελεί δικαιολογία, μιας και η Ισπανία γνώρισε εμφύλιο κι έγινε ερείπια, αυτό το κακό όμως δεν συνέβη εκεί.
Οσον αφορά στο τραμ, πιστεύω ότι -στη σύγχρονη εκδοχή του- θα βοηθούσε την Αθήνα να γίνει πιο ανθρώπινη πόλη με τις αναπλάσεις, πεζοδρομήσεις, ποδηλατόδρομους κλπ που συνήθως το συνοδεύουν. Πρέπει άμεσα να αντιμετωπιστεί και το κυκλοφοριακό. Δεν είναι δυνατόν αυτό να γίνει μόνο με το Μετρό διότι δεν υπάρχουν ούτε πόροι, ούτε χρόνος. Γιατί στο κάτω κάτω να διατηρηθεί ακέραια η επιφανειακή ασχήμια της πόλης; Το τραμ το πρότειναν ειδικοί του ΕΜΠ και όχι κάποιος τυχαίος άσχετος. Εκείνο που λείπει είναι η πολιτική βούληση και το κόμπλεξ απέναντι στο μέσο από τη σημερινή κυβέρνηση, η οποία έχει φροντίσει με παπαγαλάκια της να το διαβάλλει όσο μπορεί. Αλλωστε ποτέ δεν δούλεψε σωστά το τραμ ως τώρα. Ετσι λειτουργεί το τραμ έξω; Να περιμένει στο φανάρι της παραλιακής για παράδειγμα δύο ολόκληρα λεπτά να περάσει ο κάθε κομπλεξοέλληνας με το ΙΧ του πρώτα; Μην τρελαθούμε! Ας έβαζαν εκεί έναν τροχονόμο. Ακόμη και οι Τούρκοι το κάνουν για το δικό τους τραμ στην Πόλη.
Κύριε Βρύσινα,
να σας πω και εγώ με τη σειρά μου ότι χαίρομαι που η άποψη σας εμπεριέχει σοβαρά επιχειρήματα πάνω στα οποία ο διάλογος είναι συνεχής ιδίως στα πανεπιστημιακά ιδρύματα (όπως το Ε.Μ.Π. που αναφέρετε και από το οποίο αποφοίτησα)Παρότι εγώ εχω σε αρκετά από τα ζητήματα που θέτετε αντίθετη άποψη (π.χ. για τα αποτελέσματα που θα είχε ένας εισαγόμενος πολεοδομικός σχεδιασμός από τον Corbusier στην ελληνική πραγματικότητα, και αν θα ήταν δυνατόν να έχει συμβεί κάτι τέτοιο)εκτιμώ ιδιαίτερα τη συμμετοχή σας στη συζήτηση.Θα μπορούσαμε ενδεχομένως να συνεχίσουμε τη σχετική συζήτηση σε άλλη δημοσίευση του blog εάν συμφωνεί ο διαχειριστής.Για να επιστρέψω όμως στο θέμα του τραμ για την Αθήνα,θα ήθελα να πω (και το έχω πει και παλιότερα) ότι δεν είμαι καθόλου αντίθετος ούτε στην ανάπτυξη του δικτύου στην Αθήνα ούτε υποστηρίζω την απαξίωση του(που συμφωνώ ότι επιχειρείται πανταχόθεν). Θα πώ όμως ένα πράγμα: το Τραμ έχει πρωτίστως αξία ως ΜΣΤ (μέσο σταθερής τροχιάς)όπως σε μεγαλύτερη κλίμακα και το μετρό.Αυτό, για όσους δεν γνωρίζουν τί σημαίνει,θα ήθελα να πω ότι τα λέει όλα: Μέσο σταθερής
τροχιάς θα είναι ένα Τραμ που εμπλέκεται όσο το δυνατόν λιγότερο με την υπόλοιπη κυκλοφορία χρησιμοποιώντας α) τοπικές υπογειες ή υπέργειες οδευσεις β)αποκλειστικούς διαδρόμους με απόλυτη προτεραιότητα έναντι των ΙΧ γ) πολλαπλή δικτύωση και όχι τεράστιες γραμμές δ) δεν θα ταυτίζεται με το μετρό (αυτό πια είναι ελληνικό παράδοξο να έχει το Τραμ 3 ανταποκρίσεις με τη γραμμή 2 του μετρό ακολουθώντας σχεδόν παρόμοια διαδρομή) ε)θα αναπτύσσεται με ευρύτερες πολιτικές περιορισμού της χρήσης ΙΧ και δεν θα χρησιμοποιείται ως "φονικό όπλο" κατά του ΙΧ πιστεύοντας ότι η κοινωνία ξαφνικά θα συνετιστεί και θα ακολουθήσει.
Κύριε Φραγκάκη
χαίρομαι που είστε νουνεχής. Το γεγονός ότι κάποιοι θέλουν να παρουσιάσουν το τραμ ως εχθρό του ΙΧ αποτελεί συνειδητή στρέβλωση της πραγματικότητας. Στην Ευρώπη η τάση είναι το ΙΧ πιο πολύ να κινείται περιφερειακά στην πόλη σε δρόμους ταχείας κυκλοφορίας και το κέντρο αντίθετα, να αναβαθμίζεται περιβαλλοντικά με τραμ, πεζόδρομους κλπ Αυτό δεν σημαίνει ότι τα δύο δεν μπορούν να συνυπάρξουν χωρίς να παρακωλύει το ένα το άλλο. Αλλά εδώ είναι Ελλάδα...για παράδειγμα η μεγαλύτερη κατά τη γνώμη μου βλακία που έγινε στο υφιστάμενο δίκτυο του τραμ είναι η παντελής απουσία ανισόπεδων κόμβων! Στα 26 χλμ μονάχα ένας υπάρχει κι αυτός κοντά στο ΣΕΦ. Θα μπορούσαν να είχαν υπάρξει τουλάχιστον άλλοι δύο. 1. Υπογειοποίηση των γραμμών στο ύψος του ΙΚΑ Νέου Κόσμου για να αποφευχθεί μία πολύ δύσκολη διασταύρωση 2. στην παραλιακή στο ύψος του Πράπα, όπου θα έπρεπε να είχε κατασκευασθεί ήδη κόμβος με τοπική βύθιση της Ποσειδώνος για τη λοιπή κυκλοφορία. Και αν το επιχείρημα της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ ήταν ότι δεν προλάβαινε, το ερώτημα που τίθεται είναι γιατί η σημερινή δεν το έπραξε ως τώρα. Την απάντηση θα τη βρείτε στο προηγούμενο σημείωμά μου, καθότι δεν επιθυμώ να επαναλάβω τα ίδια πράγματα. Πάντως ναι! είναι ακόμη ένα μεγάλο πλεονέκτημα του τραμ η μοναδική ευελιξία του. Μπορεί να γίνει υπέργειο ή υπόγειο όπου χρειαστεί, όχι σε βάθη μετρό ασφαλώς αλλά αυτό το καθιστά και πολύ περισσότερο οικονομικό ως κατασκευή.
Απο καιρο σε καιρο ελεγχω την συγκεκριμενη ιστοσελιδα, και αυτο λογω του οτι τα νεα απο τν ιστοσελιδα του Υπεχωδε η του Μεταφορων ειναι ιδιαιτερα περιορισμενα.
Θα ηθελα να γραψω και εγω με λιγα λογια την αποψη μου για το Τραμ. Εχω ζησει 15 χρονια στο εξωτερικο απο τα οποια 3 στην Μ.Βρεταννια, 5 στην Γερμανια, 3 στις ΗΠΑ και 4 στην Γερμανια και αυτο λογω σπουδων και επαγγελματος.
Στην Ελλαδα επεστρεψα το 2005 και εκτοτε ακολουθω με μεγαλο ενδιαφερον τισ λιγες αχτιδες αισιοδοξιας στην χωρα, την αναπτυξη και τις υποδομες.
Δυστυχως πολλα πραγματα εχουν τεθει επι δεκαετιεσ σε λανθασμενη βαση, και αυτο μας εχει φερει στην οδυνηρη καθημερινοτητα πυ καθυμερινα αντιμετοπιζουμε. Ομως μερος του προβληματος ειναι δημιουργια δικη μας, κοιταχτε την συμπεριφορα μας στους δρομους η ακομη και στα σχολια σε αυτο το σημειο, ποσο ευκολα μειωνοθμε τον αλλο ποσο ευκολα προσβαλλουμε αλληλους, ποσο ευκολα βγαζουμε καταδικαστικες αποφασεις για ολους και ολα. Ας επιχειρησουμε να κανουμε κατι αλλο, να ειμαστε πιο ανοιχτοι σε κριτικη και σε σχολια που δεν συμβαδιζουν με τα δικα μας.
Το μετρο ειναι ενα ονειρο στην Αθηνα, για ολους τους απλους και συνθετους λογους. Για μενα γιατι ειναι ενας χωρος που ο Ελληνας δεν μπορει να βρισει και να επιτεθει σε αλλον Ελληνα, μια πολιτισμενη περιοχη οπου αναγκαζομαστε να μην βωμολοχουμε και να μην καπνιζουμε και να μην ριπτουμε τισ ακκαθαρσιες μας οπου τυχει. Αναποφεκτα επερχεται λοιπον μια καλλιεργεια, το περιεργο ειναι οτι οι περισοτεροι δεν το καταλαβαινουν καν.
Το τραμ ειναι, οπως εγραψε καποιος αλλος αναγνωστης η επαφη με την πολη αλλα και με το φως. Ειναι αδυνατον και δεν εχει συμβει σε καμμια πολη να λυσει κανεις το κυκοφοριακο με το μετρο. Αλλες ομορφες και μη μεγαλουπολεις το αποδυκνειουν. Το τραμ ειναι ενα βημα περα προς την εξημερωση των κατοικων μιας πολης. Οσο για την ταχυτητα, για την οποια ολη αναγνωστες παραπονουνται, ας αναλογιστουμε οτι ειμαστε η πιο αντιαποδοτικη εργασιακα χωρα της Ευρωπης και ομως τρεχουμε με το αυτοκινητο (οταν μπορουμε) και πολλες φορες σκοτωνομαστε κιολας για ποιον λογο? Ισως επειδη αφηνουμε τα παντα την τελευταια στιγμη. Το τραμ με τα γνωστα ωραρια του μπορει να μασ παει στον προορισμο μας σε συγκεκριμενο χρονο, ο οποιος μπορει να γινει συντομοτερος αν του δωθει η απολυτη προτεραιοτητα. Σε αυτον το χρονο μποριε κανεις να κανει οτι κανουν οι Ευρωπαιοι στο τραμ ... να διαβαζουν, αυτο το παρατηρουμε πια στο μετρο! Οι ευρωπαιοι αυτοι που περνουν το μετρο πανε στην δουλεια τουσ για να φτιαξουν τα ογκωδη αυτοκινητα που με τοσο παθος και απερισκεψια χρησιμοποιουμε στο κεντρο της μολυσμενης πολης μας.
Το τραμ ειναι ο μονος τροπος να εξοριστει το αυτοκινητο τεχνητα καθως ειμαστε ακομη ανωριμοι να σκεφθουμε οτι περιορισμνεη χρηση του αυτοκινητου βελτιωνει την ζωη μας, αποφυγη νευρικων επιθετικων κρισεων και απειρων τσιγαρων στο τιμονι.
Ο συνδιασμος μετρο, τραμ και η επιβολη λωριδων για ποδηλατα ειναι ο μονος τροπος να γινει η Αθηνα ομορφη.
Αγαπητοι φιλοι το ξερουμε οτι η πολη μας θα μπορουσε να ειναι ενα στολιδι της Ευρωπης, οπως ειναι η Αρεοπαγιτου αλλα θελει αισιοδοξια και εργα οχι εμφυλιους και φωνες.
Καλες γιορτες
Το τελευταίο ανώνυμο σχόλιο το προσυπογράφω απόλυτα. Ολα είναι ζήτημα Παιδείας. Δυστυχώς και πολιτικής βούλησης. Οσον αφορά στο τραμ, που στη σύγχρονη εκδοχή του είναι ένα πολύτιμο πολεοδομικό εργαλείο, η σημερινή κυβέρνηση το άφησε να απαξιωθεί, το εξαφάνισε από τα ελεγχόμενα κρατικά κανάλια, έστω και ως φευγαλέα εικόνα, δεν προσπάθησε έστω να πείσει τον κόσμο για τη χρησιμότητά του, δεν του δίνει προτεραιότητα και ο πολίτης συχνά πυκνά πέφτει θύμα ελεεινής προπαγάνδας και παραπληροφόρησης με στόχο τη δαιμονοποίηση του μέσου. Αλλά μήπως προωθείται το Μετρό; Επί της ουσίας όχι! Μετά από 2.5 ολόκληρα χρόνια ακυρώθηκε ο διαγωνισμός της πρώτης σημαντικής επέκτασης μετά το 2000, αυτής προς Πειραιά. Μας δουλεύουν! Δεν θέλουν συγκοινωνίες ετούτοι, είναι φως φανάρι. Μονάχα τον Ελληνα σκλάβο του ΙΧ να τα 'κονομάει το κράτος. Ξυπνήστε!
Δημοσίευση σχολίου