Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη, 12 Μαΐου 2016

Μεταμόρφωση φέρνουν το άνοιγμα της Σιδηροδρομικής αγοράς, η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τα μεγάλα έργα

κείμενο από το ypodomes.com
Αλλάζουν ραγδαία τα πράγματα στην ελληνική σιδηροδρομική κοινότητα. Όπως και άλλοι κλάδοι στο παρελθόν, θα περάσουν σε νέα εποχή και η μονοκρατορία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ είναι δεδομένο πλέον πως τελειώνει οριστικά.
Το ίδιο είχε συμβεί προ 15ετίας στον αεροπορικό χώρο όταν η Ολυμπιακή κυριαρχούσε (με ελλείματα και κακοδιαχείριση επίσης) στη χώρα. Μόλις άνοιξε η αγορά και εισήλθε η Aegean, σήμανε και το τέλος της κρατικής επιχείρησης.
Η μεγάλη διαφορά με την Ολυμπιακή είναι πως η ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχει τηνε ευκαιρία να μακροημερεύσει μέσω της ιδιωτικοποίησης της που θα την απαλλάξει από δεσμεύσεις και χρέη και με μία χρηστή διοίκηση θα μπορέσει να ανταγωνιστεί στο δύσκολο με πολλαπλούς παίκτες μέλλον.
Πριν από μερικές εβδομάδες η Επίτροπος Μεταφορών Βιολέτα Μπουλτς, ανακοίνωσε την έγκριση του 4ου πακέτου μέτρων που ουσιαστικά ενώνει όλα τα Ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά δίκτυα και ανοίγει ακόμα περισσότερο τις Ευρωπαϊκές αγορές.
Από το 2018 και μετά σπάει ούτως η άλλως το καμποτάζ στις σιδηροδρομικές μεταφορές και είναι το πλέον πιθανό να δούμε για πρώτη φορά μία ιδιωτική εταιρεία να εκτελεί επιβατικά δρομολόγια στο (μικρό) δίκτυο της χώρας, διεκδικώντας μερίδιο από την μικρή σημερινή πίτα.
Το ίδιο έχει ήδη συμβεί στις εμπορευματικές μεταφορές καθώς η ΤΡΑΙΝΟΣΕ νιώθει την καυτή ανάσα 2 νέων σχημάτων που έχουν θέλουν να ξεκινήσουν άμεσα δρομολόγια. Πρόκειται για την Κοινοπραξία OBB(Aυστριακοί Σιδηρόδρομοι)- Goldair που έχει ήδη λάβει την άδεια και έχει ξεκινήσει διαδικασίες απόκτησης τροχαίου υλικου και προσωπικού.
Διαδικασίες για άδεια έχει ξεκινήσει και η Piraeus Europe Asia Logistics-Rail Cargo Logistics και οι 2 με προφανή στόχο την μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από το αναβαπτισμένο λιμάνι του Πειραιά προς την Κεντρική Ευρώπη.
Εδώ αναδεικνύονται 2 σημαντικοί παράγοντες. Από τη μία η εκρηκτική αύξηση στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων λόγω της παρουσίας της Cosco με τα νούμερα να αναμένεται να διπλασιαστούν μέχρι το 2020 με ότι αυτό σημαίνει.
Από την άλλη έχουμε την ανάγκη ολοκλήρωσης των αιώνιων σιδηροδρομικών έργων στον βασικό διάδρομο της χώρας, τον ΠΑΘΕΠ. Εδώ τα πράγματα δεν είναι και τόσο ρόδινα καθώς τα έργα που έχουν ξεκινήσει εδώ και 30 σχεδόν χρόνια έχουν ακόμα μέλλον.
Στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Ειδομένη έχουμε 2 εργολαβίες που η μία αφορά στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός και πρόκειται να ολοκληρωθεί στην καλύτερη περίπτωση στο τέλος του 2017 (με αυτή ολοκληρώνονται τα έργα από Αθήνα μέχρι Θεσσαλονίκη) και μία που ακόμα δεν έχει ξεκινήσει και αφορά έργο-σκούπα για σηματοδότηση-ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη.
Ένα τρίτο έργο που αφορά κατά τόπους επεμβάσεις για τη σηματοδότηση και ηλεκτροκίνηση πρόκειται να ολοκληρωθεί φέτος.
Στον διάδρομο Αθήνα-Πάτρα (ευτυχώς μικρότερου ενδιαφέροντος για τις εμπορευματικές μεταφορές) τα έργα σταδιακά θα παραδοθούν από το 2017 μέχρι το 2022 (για την Πάτρα).
Από την πλευρά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της επιτρόπου Μπουλτς στόχος που εκφράζεται σε κάθε ευκαιρία είναι να ανοίξουν οι αγορές για την αύξηση των κινήσεων με το σιδηρόδρομο που θα φέρει κίνηση στην πραγματική οικονομία και στην απασχόληση.
Για τις επιβατικές μεταφορές η ΤΡΑΙΝΟΣΕ εφόσον καταφέρει να ιδιωτικοποιηθεί θα τη δούμε να μεταμορφώνεται για να μπορέσει να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος ενώ θα έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να δούμε ποιος παίκτης θα προσπαθήσει να εισβάλλει στο χώρο των επιβατικών μεταφορών και τελικά κερδισμένοι να είναι οι επιβάτες και ο σιδηρόδρομος εν γένει.
Στην Αγγλία μέρος των σιδηροδρομικών μεταφορών εκτελείται από την γνωστή (για τα αεροπορικά της κατορθώματα) Virgin που έχει αναλάβει δρομολόγια στο main east coast line της χώρας, με μεγάλη επιτυχία και μάλιστα έχει αυξήσει σε λίγα μόλις χρόνια όχι μόνο τα δρομολόγια της αλλά και την χωρητικότητα των τρένων της που από συρμούς των 9 βαγονιών έχει φτάσει σε συρμούς των 11 βαγονιών.
Η χώρα μας θα μπορούσε στις επιβατικές μεταφορές όταν ολοκληρωθούν τα έργα ηλεκτροκίνησης και το άνοιγμα των αγορών με κέντρο τη Θεσσαλονίκη να συνδεθεί με 4 πρωτεύουσες γειτονικών κρατών (Σκόπια, Βελιγράδι, Σόφια, Κωνσταντινούπολη) με πολύ καλύτερους όρους από αυτούς που ισχύουν σήμερα και ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για την αύξηση του τουριστικού ρεύματος στη χώρα και ειδικότερα στη Βόρεια Ελλάδα.
Άλλωστε η τοποθέτηση της Trenitalia ως βασικού διεκδικητή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν είναι καθόλου τυχαία καθώς η χώρα μας είναι "παρθένο εμπορικό μέρος" για τις σιδηροδρομικές μεταφορές.
Το βέβαιο είναι ότι βρισκόμαστε μπροστά από συναρπαστικές εξελίξεις για τον σιδηρόδρομο που εφόσον γίνουν οι σωστές επιλογές, επιταχυνθεί η ολοκλήρωση των βασικών έργων και συνεχιστεί η αύξηση στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα