Υποδομές στην Ελλάδα

Δευτέρα 23 Μαΐου 2016

ΒΟΑΚ: Η λογική και ηθική ματιά του αιτήματος κατασκευής αυτοκινητόδρομου χωρίς διόδια

κείμενο από το ypodomes.com
Η αλήθεια είναι ότι ζούμε σε μία μαγική χώρα. Στη χώρα που ότι θες μπορείς να το ζητήσεις. Λογικό ή παράλογο, λογικό ή τρελό. Ο καθένας έχει ένα αίτημα το πετάει, οι εντυπώσεις δημιουργούνται, όλοι είναι ευχαριστημένοι και η ζωή προχωρά στη χώρα με τους πιο έξυπνους κατοίκους της Γης.
Πριν λίγες μέρες έβγαλε μία ανακοίνωση η Περιφέρεια Κρήτης, όπου με λίγα λόγια κάνει αίτημα στο Υπουργείο Υποδομών και ζητάει την κατασκευή αυτοκινητόδρομου. Μέχρι εδώ όλα καλά, έχει την αμέριστη υποστήριξη όλων.
Όμως, πάμε ένα βήμα περισσότερο, δεν μένουμε εδώ. Ζητείται η κατασκευή αυτοκινητόδρομοy χωρίς όμως διόδια, χωρίς να "επιβαρύνονται" οι πολίτες. Λογικό; Λογικό θα πει κάποιος, γιατί να πληρώνουν οι κάτοικοι πανάκριβα για να μετακινούνται σε ένα κλειστό ανισόπεδο αυτοκινητόδρομο ευρωπαϊκών προδιαγραφών;
Ούτε εγώ και πιστεύω κανένας από εσάς δεν θέλει να πληρώνει για να μετακινηθεί υπεραστικά από το ένα σημείο στο άλλο. Άρα, πολύ ωραία, λεβέντικη κίνηση αυτή η απαίτηση,....
Είναι όμως τελικά λογικό το αίτημα; εκτός από λογικό είναι και ηθικό το αίτημα; Σε μία χώρα αυτό που θα πρέπει να διέπει τη σχέση των κατοίκων είναι η ισονομία. Η ίδια μεταχείριση σε όλους από το Κράτος. Φυσικά σε αυτό μπορούμε να εξαιρέσουμε κάποιες ιδιάζουσες περιπτώσεις.
Αυτό λοιπόν που ζητά η Περιφέρεια, πέρα από το δίκαιο αίτημα απόκτησης ενός σύγχρονου οδικού άξονα που θα την απαλλάξει από το δρόμο-καρμανιόλα που έχει τώρα, είναι να σπάσει αυτή η ισονομία. Σε όλη τη χώρα, από την Εγνατία στη Βόρεια Ελλάδα, την Ιόνια στην Ήπειρο μέχρι το Μορέα στην Πελοπόννησο είτε λειτουργούν είτε κατασκευάζονται τέτοιοι κλειστοί αυτοκινητόδρομοι.
Ένας από τους βασικούς όρους χρηματοδότησης των έργων με παραχώρηση είναι η πληρωμή διοδίων από τους χρήστες σε όλη τη διάρκεια λειτουργίας από τον ιδιώτη. Αυτό σημαίνει πως όποιος χρησιμοποιεί τον δρόμο πρέπει να πληρώνει ένα αντίτιμο, συμβάλλοντας στην αποπληρωμή του δρόμου. Στην Ολυμπία Οδό μάλιστα πληρώνουν και στο τμήμα που κατασκευάζεται εδώ και χρόνια.
Επίσης εμφανίζεται ως ένα δίκαιο σύστημα, ο χρήστης του Μορέα στην Πελοπόννησο που σε μεγάλο βαθμό θα είναι είτε από την περιοχή είτε με καταγωγή, να πληρώνει για να μην επιβαρύνει τον κάτοικο π.χ της Ρόδου που δεν χρησιμοποιεί τον δρόμο αυτό ή κάποιον άλλο. Όταν όμως και ο κάτοικος της Ρόδου βρεθεί με το όχημα του σε ένα από τους αυτοκινητόδρομους της Ηπειρωτικής Ελλάδας θα καλεστεί να πληρώσει το αντίτιμο για να χρησιμοποιήσει τον οδικό άξονα που επέλεξε.
Η Περιφέρεια Κρήτης ζητά λοιπόν, αυτό να μην συμβαίνει στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης. Δηλαδή ο οδηγός που θα πάει π.χ από το Ηράκλειο στα Χανιά να χρησιμοποιήσει τον (μελλοντικό) αυτοκινητόδρομο είτε μέ όχημα, είτε με φορτηγό, είτε με πούλμαν και να βγει χωρίς να έχει βγει από την τσέπη του ούτε ένα ευρώ.
Αντί για αυτό σύμφωνα με αυτή τη λογική, ζητείται να πληρώσει το Ελληνικό Κράτος με πληρωμές διαθεσιμότητας, δηλαδή με χρήματα όλων των Ελλήνων πολιτών, είτε χρησιμοποιήσουν αυτό τον δρόμο στη ζωή τους, είτε όχι.
Είναι λογικό; Δεν υπάρχει παράπλευρο οδικό δίκτυο θα πει κάποιος, ο οδηγός είναι αναγκασμένος να χρησιμοποιήσει τον αυτοκινητόδρομο, αρά δεν υπάρχει ισονομία με τον οδηγό της Ολυμπίας Οδού π.χ που μπορεί να πάει από την Παλιά Εθνική Κορίνθου-Πατρών.
Σωστό. Όμως θα μπορούσε να υπάρξει είτε κάποια διαφορετική όδευση για την αποφυγή του αυτοκινητόδρομου είτε κάποια ειδική μέριμνα του κράτους για κάποια μείωση διοδίων, θα έλεγε κάποιος, προκειμένου να υπάρχει αίσθημα δικαίου.
Είναι ηθικό; Η Περιφέρεια ζητώντας να μην υπάρχουν διόδια και πληρωμή αυτών, ζητά από τον χρήστη του κάθε αυτοκινητόδρομου της Ηπειρωτικής χώρας, πέρα από το να πληρώνει τον αυτοκινητόδρομο που οδηγεί, να επιδοτεί τον χρήστη του ΒΟΑΚ μέσω του Κράτους (αφού θα πληρώνει το Κράτος). Δηλαδή με λίγα λόγια ο Ξανθιώτης που θα πληρώσει στην Εγνατία για να μετακινηθεί θα πρέπει να καταβάλλει μέσω του κράτους την μετακίνηση π.χ. του Χανιώτη.
Αν το πάμε ακόμα παραπέρα, θα δούμε ότι αφού ζητείται η πληρωμή του δρόμου από το Κράτος και όχι από το χρήστη του ΒΟΑΚ, θα πρέπει ο συνταξιούχος σε ένα ορεινό χωριό στα Άγραφα, η ο μισθωτός π.χ στα Κύθηρα να συμβάλλει μέσω της φορολόγησης για να μετακινούνται δωρεάν οι οδηγοί στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης.
Επίσης από που θα πληρώνεται η ετήσια συντήρηση του δρόμου; από την ίδια τσέπη προφανώς, του Κράτους (το Κράτος δεν είναι αφηρημένη έννοια, αποτελείται από όλους τους πολίτες που είναι εγγεγραμμένοι και οι πληρωμές γίνονται από την άμεση και έμμεση φορολόγηση τους). Σήμερα στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους, όπως η Αττική Οδός, μέσα στο αντίτιμο είναι για τη συντήρηση και λειτουργία ενός υποδειγματικού δρόμου.
Στην εξασθενημένη από την υπερφορολόγηση ελληνική κοινωνία, είναι γενικά άδικο να επιβάλεις την πληρωμή για τη χρήση ενός κοινού αγαθού που είναι ο δρόμος. Πόσο άδικο είναι όμως  να ζητάς οι κάτοικοι μιας συγκεκριμένης περιφέρειας να μην πληρώνουν και αντί για αυτούς να επιβαρυνθούν όλοι οι υπόλοιποι, που την ίδια ώρα ήδη επιβαρύνονται για το ίδιο αγαθό; Αυτό αλήθεια πως λέγεται στην καθομιλουμένη;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα