Υποδομές στην Ελλάδα

Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2010

Μετρό Αθήνας: Ο αδικημένος της κρίσης

κείμενα από το ypodomes.com
Το Μετρό της Αθήνας είναι ο μεγάλος αδικημένος αυτής της κρίσης. Σε μια πόλη που φτάνει τα 4,5 εκατομμύρια σε πληθυσμό και με 2-3 εκατομμύρια τουρίστες το χρόνο υπάρχει πολύ μεγάλη προοπτική ανάπτυξης αυτού του μέσου.

Μετά τις πρώτες παραδόσεις του 2000 και μέχρι το 2004 το Αθηναϊκό Μετρό φάνταζε σαν η αρχή σε ένα δίκτυο που θα κάλυπτε την πόλη μέσα σε 10-15 χρόνια. Οι επόμενες συμπληρωματικές επεκτάσεις των Γραμμών 2 και 3 ουσιαστικά είναι σχεδόν έτοιμες. Μένουν κάποιες μικρές επεκτάσεις στη Γραμμή 2 προς Βορρά και Νότο και η επέκταση του Πειραιά για την Γραμμή 3 και έχουμε 3 έτοιμες Γραμμές Μετρό στην Αθήνα.

Μετά; Ποιες είναι οι επόμενες κινήσεις ανάπτυξης του μέσου στην πρωτεύουσα; Καταρχάς η Γραμμή 4 η οποία φαίνεται ότι θα έχει διπλή αποστολή. Το άχαρο σχήμα που της δόθηκε το 2005 είναι ακόμα αμφίβολο αν είναι όντως εξυπηρετικό. Με μια κίνηση ματ το Υπουργείο Υποδομών κάνει ένα κλάδο από το σταθμό Ευαγγελισμό προς τα Νότιο-Ανατολικά προάστια της Αθήνας μέχρι το Βύρωνα. Αυτό δίνει μια νέα τεράστια προοπτική σε αυτό τον κλάδο να κατέβει πιο νότιο και μέσω Ηλιούπολης και Αγίου Δημητρίου να φτάσει στην παραλία του Αλίμου που υπάρχει ένα τεράστιο κενό εφοδιάζοντας με κόσμο την παραλιακή κίνηση του Τραμ.

Η Γραμμή 4 θα σαλαμοποιηθεί και δεν θα βγει ως ενιαίο έργο απ ότι φαίνεται και το πρώτο τμήμα θα είναι το Γαλάτσι- Ευαγγελισμός. Είναι σχεδόν η μισή γραμμή όμως με 9 σταθμούς και δίνει χρόνο στο να αποφασίσουμε αν θέλουμε η γραμμή αυτή να είναι U ή να γίνει με το σχεδιασμό για 2 γραμμές που η μια θα καταλήγει στην παραλία του Αλίμου και η άλλη να είναι μια γραμμή που να αρχίζει από την Κηφισίας στο Μαρούσι και μέσω Παγκρατίου να πήγαινε στα Δυτικά προάστια του Πειραιά.

Τα επόμενα χρόνια η Γραμμή 4 θα μονοπωλήσει το ενδιαφέρον για την ανάπτυξη του μέσου στην πόλη αλλά άλλη μια έκπληξη μπορεί να μας έρθει από τη Γραμμή 1, αυτή του ΗΣΑΠ. Διεξάγεται εκ νέου μια μελέτη για ένα νέο κλάδο από το Φάληρο προς τα Νότια Προάστια που έχουν πολύ κόσμο που εργάζεται στον Πειραιά και θα ήταν μια πολύ καλή προοπτική για την πόλη. Με μια χάραξη όχι παραλιακή γιατί θα ήταν ευθέως ανταγωνιστική στο Τραμ θα μπορούσε να λύσει το χρόνιο πρόβλημα της τιγκαρισμένης από αυτοκίνητα παραλιακής λεωφόρου και των πηγμένων δρόμων του Πειραιά.

Μια άλλη προοπτική που όμως δεν προβάλλεται καθόλου στα σενάρια για την ανάπτυξη του Μετρό στην Αθήνα είναι και η λεγόμενη «κυκλική» γραμμή που θα ένωνε τις 4 γραμμές της πόλης αλλά και το δίκτυο Προαστιακού και Τραμ. Είναι μια πολύ καλή σκέψη αλλά μάλλον είναι πολυτέλεια αυτή τη στιγμή για το λειψό δίκτυο του Μετρό που υπάρχει στην Αθήνα.

Θα ήταν ευθέως προτιμότερο να γίνει κάλυψη της πόλης στη Λεωφόρο Αθηνών που είναι εντελώς άδεια από μέσα σταθερής τροχιάς, του νότιου τμήματος της Αθήνας και των προαστίων που βρίσκονται βόρεια της Αττικής Οδού και δεν έχουν επίσης κανένα μέσο σταθερής τροχιάς.

Η Αθήνα με 6 γραμμές Μετρό θα είχε μια σχεδόν πλήρη κάλυψη της πόλης και με ένα συμπληρωματικό ? τροφοδοτικό δίκτυο Τραμ θα είχε λύσει σε μεγάλο βαθμό το κυκλοφοριακό της πρόβλημα.

Το ζήτημα είναι ότι πλέον για να καλυφθεί η Αθήνα με 3 ακόμα γραμμές και να ολοκληρώσει τις γραμμές 1,2 και 3 θα χρειαστούν μάλλον 20-30 χρόνια. Ως τότε η Αθήνα μπορεί να έχει επεκταθεί πολύ περισσότερο από ότι σήμερα και φυσικά να είναι και πάλι πίσω σε σταθμούς και δίκτυο.

Νομίζω ότι είναι ανάγκη να δοθεί μεγάλη βάση στην ανάπτυξη του Μετρό στην πόλη γιατί θα βοηθήσει ουσιαστικά στην γενικότερα ανάπτυξη της Αθήνας. Εν τω μεταξύ υπάρχουν πληθώρα δημοσιευμάτων με πληροφορίες και προτάσεις για το μέλλον των ΜΣΤ στην Αθήνα. Θα είναι πολύ ενδιαφέρον να δούμε εντέλει που θα καταλήξει όλη αυτή η κουβέντα και να περάσουμε από τους χάρτες στα εργοτάξια γιατί αυτά τελικά θα μας δώσουν νέες γραμμές και σταθμούς.

5 σχόλια:

Μετρόφιλος είπε...

Συμφωνώ με την ιδέα να σπάσει στα δύο η γραμμή 4! Είναι αφύσικο να πηγαίνουν και οι δύο κλάδοι προς το βορρά! Για να υπάρχει ισορροπία ο ένας πρέπει να πηγαίνει προς το νότο και να γίνει άλλη, τελείως χωριστή γραμμή πάλι βορρά-νότου. Η διασταύρωση των δύο γραμμών θα βόλευε να είναι στο Παγκράτι και όχι στον πηγμένο Ευαγγελισμό. Δηλαδή κάπως έτσι (δεν αναφέρω όλους τους σταθμούς):
Γραμμή 4: Γαλάτσι - Ακαδημίας (γραμμή 2) - Ευαγγελισμός (γραμμή 3) - Παγκράτι (γραμμή 5) - Βύρωνας - Αγ. Δημήτριος (γραμμή 2) - Καλαμάκι
Γραμμή 5: Μαρούσι (γραμμή 1) - Κατεχάκη (γραμμή 3) - Ζωγράφου - Παγκράτι (γραμμή 4) - Ν.Κόσμος (γραμμή 2) - Ν. Σμύρνη - Καλλιθέα (γραμμή 1)
Από κει δεν κρίνω σκόπιμη τη συνέχιση προς δυτικά προάστια, διότι το κομμάτι που θα πέρναγε από τη βιομηχανική ζώνη θα ήταν νεκρό (όπως ο σημερινός σταθμός Ελαιώνας της γραμμής 3).
Πάντως το κέντρο δεν χωράει πάνω από 4 γραμμές και καλώς πήγε στον κάλαθο αχρήστων το σχέδιο Σουφλιά! Ακόμα και αν υπήρχαν τα λεφτά, οι τεχνικές δυσκολίες θα ήταν τέτοιες που θα έκαναν το εγχείρημα μάταιο!

Ανώνυμος είπε...

Πάντως πάλι δεν βλέπω κουβέντα για την πιο προφανή επέκταση που έχω στο μυαλό μου: Την επέκταση του ΗΣΑΠ σε Δραπετσώνα, Ταμπούρια, Αμφιάλη και (γιατί όχι) Πέραμα.

Ανώνυμος είπε...

ΑΝ Η ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΜΕΤΡΟ ΤΗΣ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΚΗΜΕΝΗ ΤΙ ΝΑ ΠΟΥΜΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ΟΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΓΙΝΕΙ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΣΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΕΧΟΥΝ ΒΑΛΤΩΣΕΙ; Η ΑΘΗΝΑ ΜΕ 3-4 ΦΟΡΕΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΠΛΗΘΥΣΜΟ ΕΧΕΙ ΑΠΟΡΡΟΦΗΣΕΙ 20 ΦΟΡΕΣ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΠΟΣΑ ΓΙΑ ΜΕΓΑΛΑ ΕΡΓΑ ΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ 40 ΧΡΟΝΙΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ. ΠΟΙΑ ΠΟΛΗ ΛΟΙΠΟΝ ΕΙΝΑΙ ΑΔΙΚΗΜΕΝΗ;

Νίκος Καραγιάννης είπε...

Η Θεσσαλονίκη είναι σαφέστατα η ΠΙΟ αδικημένη πόλη σε σχέση με τον πληθυσμό της. Θα έπρεπε αυτά που έχουν ανακοινώσει ότι θα γίνουν τα επόμενα 15 χρόνια να έχουν ήδη γίνει.
Εγώ όμως αναφερόμουν καθαρά στο μέσο της Αθήνας.
Αν διαβάσεις παλαιότερες θέσεις μου θα ήξερες και τη γνώμη μου για την Θεσσαλονίκη

Ανώνυμος είπε...

Αλήθεια ποιά πόλη ήταν προτεραιότητα της προηγούμενης κυβέρνησης? Τι έκανε για σας ο Μακεδόνας πρωθυπουργός? Καθένας έχει ότι του αξίζει, συμπεριλαμβάνοντας και πολιτικούς και έργα. Όταν κάνει εξαγωγή σάπιων φρούτων είναι πρόβλημα.
(Κάνω έρανο για κανάλι Ψωμιάδη και λοιπών φωστήρων του έθνους. Αν γίνουν καναλάρχες θα ησυχάσουμε / ελπίζω)

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα