Το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ελλάδα προετοιμάζεται να αναπτύξει το δικό του δίκτυο monorail!! O ΟΛΠ (Οργανισμός Λιμένος Πειραιά) έστειλε πρόσκληση ενδιαφέροντος για την δημιουργία monorail περιμετρικά του λιμανιού, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετούνται οι δεκάδες χιλιάδες επιβατών του αλλά και η τοπική μετακίνηση των Πειραιωτών από τη μια γωνιά του λιμανιού στην άλλη. Το κόστος κατασκευής του αγγίζει τα 70 εκ € και η δημοπράτηση του αναμένεται να ολοκληρωθεί (εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις κλπ) εντός του 2011. Οι εταιρείες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον είναι οι:
1.BOMBARDIER TRANSPORTATION ΕΛΛΑΣ Α.Ε., θυγατρική της BOMBARDIER TRANSPORTATION G.m.b.H. (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα τη Γερμανία).
2.Ένωση εταιρειών J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. (Κατασκευαστική εταιρεία) – INTAMIN TRANSPORTATION LTD (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα το Λιχτενστάιν και εγκαταστάσεις σε Ελβετία, Γερμανία και Ολλανδία)
3.METRAIL AG (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα το Ην. Βασίλειο)
4.SCOMI ENGINEERING (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα τη Μαλαισία) – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ
5.SIEMENS ΕΛΛΑΣ Α.Ε., θυγατρική της SIEMENS A.G. (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα τη Γερμανία)
6.Ένωση εταιρειών ARCHIRODON (Κατασκευαστική εταιρεία) – URBANAUT COMPANY (Εταιρεία ανάπτυξης μεταφορικών συστημάτων με έδρα τις Η.Π.Α.) – ROWIN Co (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα τη Ν. Κορέα)
7.FCC CONSTRUCTION (Κατασκευαστική εταιρεία με έδρα την Ισπανία)
Η διαδρομή που έχει επιλεχθεί ύστερα από μελέτες που έχουν γίνει είναι η παρακάτω: Παλατάκι (σημείο που δένουν τα κρουαζιερόπλοια)- Ρολόι (κέντρο)- Ηετιώνια (περιοχή Δραπετσώνας).
Οι περιοχές του Πειραιά που θα καλύπτονται είναι το Χατζηκυριάκειο, η Αγορά του Πειραιά και η παραλιακή ζώνη της Δραπετσώνας. Από το Ρολόι και μετά θα κινείται παράλληλα με την μελλοντική επέκταση του Τραμ ενώ θα έχει ανταπόκριση μέσω της γέφυρας και με τον σταθμό του ΗΣΑΠ Πειραιάς (Μετρό Γραμμή 1).
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το δελτίο τύπου "ο ΟΛΠ ΑΕ έχει συγκροτήσει ομάδες εργασίας για την τεχνική, νομική και οικονομική επεξεργασία του έργου, το οποίο αναβαθμίζει ποιοτικά και οικολογικά τη διακίνηση επιβατών στον Πειραιά, με στόχο το ταχύτερο δυνατό να εκδοθεί η τελική προκήρυξη κατασκευής του έργου. Για το έργο αυτό έχουν ήδη εκδοθεί οι απαιτούμενοι περιβαλλοντικοί όροι και έχει καθολικά γίνει αποδεκτό από όλους τους φορείς της πόλης και του λιμανιού, αφού πέρα από τους διακινούμενους επιβάτες στα διάφορα σημεία του λιμανιού, θα το χρησιμοποιούν και οι κάτοικοι, αλλά κυρίως τα εκατομμύρια των τουριστών των κρουαζιερόπλοιων, τα οποία θα αποκτήσουν έτσι εύκολη πρόσβαση στο Κέντρο και την Αγορά του Πειραιά".
Τα επόμενα βήματα είναι η δημοπράτηση και η απόδοση οικονομικών και τεχνικών προσφορών, σε μελλοντικό φυσικά χρόνο. Η διάρκεια κατασκευής δεν θεωρείται μεγάλη αλλά ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ MONORAIL;
Το monorail είναι μέσο σταθερής τροχιάς (ΜΣΤ), το οποίο είναι υπερυψωμένο (τόσο η γραμμή όσο και οι σταθμοί) και είναι ιδανικό για περιοχές που έχουν μεγάλη πυκνότητα δόμησης όπως ο Πειραιάς. Το σύστημα κίνησης είναι ηλεκτρικό και έχει μια μεγάλου πλάτους σιδηροδρομική γραμμή πάνω στην οποία κινείται ο συρμός. Θεωρείται από τα πλέον ασφαλή μέσα μετακίνησης ενώ το πιο πρόσφατο παράδειγμα ανάπτυξης monorail το έχουμε στο Dubai. Η χωρητικότητα του είναι μεσαίας κατηγορίας (λιγότερο από μέτρο). Στα πλεονεκτήματα είναι το μικρότερο κόστος επένδυσης (λόγω της μονής γραμμής), το ότι είναι ανισόπεδο σύστημα οπότε δεν απαιτούνται ανισόπεδοι κόμβοι και είναι αθόρυβο καθώς οι ρόδες είναι κατά κύριο λόγο λαστιχένιες.
Στα μειονεκτήματα του είναι η αδύνατη έξοδος των επιβατών στη διαδρομή σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και η ασυμβατότητα με οποιοδήποτε άλλο μέσο.
17 σχόλια:
Μα που πήγε το όραμα!!
Ο κόσμος απαιτεί MAGLEV!
Χαχα, κοίτα να δεις που μπορεί και να γίνει...
Πλάκα πλάκα, θα είναι αρκετά χρήσιμο ένα τέτοιο μέσο μεταφοράς στο λιμάνι του Πειραιά, καθως είναι μεγάλο σε μήκος και τα λεωφορεία δεν εξυπηρετούν λόγω των επίγειων εμποδίων.
Πιστεύω ότι 2 είναι οι βασικές ερωτήσεις που πρέπει να θέσουμε. Πόση θα είναι η χωρητικότητά του (δλδ όταν φτάνει ένα κρητικο πλοίο, θα μπορεί εύκολα να μεταφέρει τους επιβάτες στο σταθμό?)
Αυτό σε συνδυασμό του ποια θα είναι η συχνότητά του (γιατί αν είναι μονής γραμμής τότε κινδυνεύει να μην είναι πολύ συχνό, κάθε 20λεπτα? )
Πάντως είναι μια καλή ιδέα που θα δώσει πνοή στο λιμάνι του Πειραιά - και από άποψη υποδομών, αλλά και εικόνας.
Χρειαζόμαστε τέτοιες ιδέες και την δυνατότητα να τις πραγματοποιούμε. Αλλά συγχρόνως να τις μελετήσουμε ώστε να είμαστε σίγουροι ότι εξυπηρετούν τις ανάγκες μας!
Πρακτικά είναι ψιλοάχρηστο γιατί όταν θα σκάνε τα μεγάλα πλοία πχ τα Κρητικά, που μεταφέρουν 1000+ επιβάτες, η πλειονότητα των οποίων δεν έχει μεταφορικό μέσο και πάει για τον ηλεκτρικό ή τα λεωφορεία, αν υποθέσουμε ότι όλοι αυτοί είναι 500+ άτομα, πόσους θα χωράει το monorail??
100,150,200??? Θα χρειάζονται τουλάχιστον 3-4 κολλητά δρομολόγια monorail με διαφορά 1 λεπτου μαξ (δεν θα περιμένει ο άλλος 20 λεπτά το επόμενο δρομολόγιο, σε 20 λεπτά και με βαλίτσα με ροδάκια έχεις φτάσει με τα πόδια στον ηλεκτρικό).
Για εμένα πρέπει ή να επισπεύσουν/συνεισφέρουν σε περιμετρική γραμμή τραμ εντός του λιμανιού (είναι νομίζω πιο φθηνή λύση να στρώσουν σιδηροτροχιά από αυτό το υπεργειο εκτρωμα που σιγουρα θα κοστιζει παραπανω) ή να πιεσουν για την γραμμη μετρο του Πειραια της οποια η χαραξη θα πρεπει οπωσδηποτε να περναει απο τον Αγιο Διονυσιο (με σταθμο εκει ωστε να ειναι κοντα στα Κρητικα) και επόμενη σταση/μετεπιβιβαση στον ηλεκτρικο του Πειραια και επόμενη στάση στην Αγία Τριάδα (και μετά ας ανηφορίζει αν θελει προς Δημοτικό Θέατρο και από εκει για Πασαλιμάνι και γειτονιές Πειραϊκής και ας τερματίζει από την ανάποδη μεριά στο Χατζηκυριάκειο.
Μεχρι τότε πυκνα δρομολογια λεωφορείων εντός λιμανιου (αυτα τα μεγαλα του αεροδρομιου) και ολα ειναι οκ.
Είναι πολύ πρακτικό και όμορφο!
Αφού πρόκειται να το φτιάξει ο ΟΛΠ, αυτό σημαίνει πως θα το δούμε σύντομα!
Η εξυπηρέτηση θα είναι όντως μεγάλη!
ΝΟΜΙΖΩ, ΟΤΙ ΤΟ MONORAIL ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΛΗ ΚΑΙ ΦΘΗΝΗ ΛΥΣΗ ΚΑΙ ΓΙΑ ΑΛΛΕΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ, ΟΠΩΣ Η ΔΙΑΔΡΟΜΗ ΑΠΟ ΜΟΝΑΣΤΗΡΑΚΙ- Ν. ΦΙΛΑΔΕΛΦΙΑ ΜΕΣΩ ΠΑΤΗΣΙΩΝ Ή ΑΧΑΡΝΩΝ, ΑΝΤΙ ΤΟΥ ΤΡΑΜ ΠΟΥ ΚΑΤΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΠΟΛΥ ΧΩΡΟ ΣΤΗΝ ΕΠΙΦΑΝΕΙΑ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ.
Πριν φτιαξε ο ΟΛΠ το περίφημο υπεργειο τρενο καλο θα ηταν να ξήλωσει τα καθίσματα απο τα λεωφορεια στο λίμανι για να εξοικονομηθεί χώρος για τις αποσκευες και τους ανθρώπους.Καθημερινα ταλαιπωρείται ο κόσμος απο την υπαρξη καθισμάτων τα οποία είναι αχρηστα για μια τόσο μικρη διαδρομη.Ας υπάρχει ενα μικρος αριθμός καθισμαάτων για υπερήλικες η άτομα με ειδικές αναγκες, τραυματισμένους κλπ Εκτιμω οτι 4 καθίσματα είναι αρκετα.Ελπίζω οτι θα το διάβασουν την αποΨη μου καποι απο τον ΟΠΛ η άκομα και ο διαχειριστης του πολύ καλου blog ας το μεταβιβάσει.
Μπράβο! Να και μια πρωτότυπη πρόταση για μέσο μαζικής μεταφοράς. Το τραμ θα έπιανε περισσότερο χώρο στο έδαφος κι έπειτα είναι πολύ μπανάλ. Τραμ έχουν εκατοντάδες πόλεις ενώ μονορέιλ έχουν ελάχιστες!
είμαι κάργα υπέρ κάθε υποδομής, αλλά αυτό είναι λίγο άχρηστα... σιγά μην γίνει
Ψωμί δεν έχουμε,ας φάμε παντεσπάνι. Αρχιτεκτονικά δε δένει με τη φυσιογνωμία του λιμανιού μας.
Συμφωνώ πλήρως με την ιδέα! Εκτός από την πρακτικότητά του, μπορεί επίσης να γίνει και ένα σήμα κατατεθέν για τον Πειραιά. Πάντα ήμουν ένθερμος οπαδός των κατασκευών που αντιπροσωπεύουν το κάτι διαφορετικό και γίνονται πόλος έλξης και μέσο επιπλέον διαφημιστικής προβολής.
Το τελευταίο όμως σχόλιο ήταν ανησυχητικό:
"Αρχιτεκτονικά δε δένει με τη φυσιογνωμία του λιμανιού μας."
Με κάνει να φοβάμαι ότι έστω και 10-20 άτομα σε ολόκληρο τον Πειραιά να το αντιμετωπίσουν έτσι, θα τραβήξουν μία προσφυγή στο ΣτΕ, το οποίο φυσικά εννοείται ότι με την λογική "κράτος εν κράτει" που έχω ξαναγράψει εδώ μέσα, θα το ακυρώσει!
Μετρόφιλος ΚΑΙ Τραμόφιλος
Και ποια είναι η φυσιογνωμία του Πειραιά?
Εγώ πιστεύω από την άλλη πως ταιρίαζει απόλυτα με τα βιομηχανικού τύπου κτήρια των κεντρικών γραφείων του ΟΛΠ, την πεζογέφυρα στο σταθμό και το κτήριο του π. Υπουργείου Ναυτιλιας
Το monorail όπου έχει φτιαχτεί κυρίως εξυπηρετεί τουριστικούς λόγους γιατί λόγω της ιδιομορφίας του και λόγω της χωρητικότητας του είναι ελάχιστα χρηστικό... στην συγκεκριμένη περίπτωση χρειαζόμαστε κάτι που θα έχει μεγάλη χωρητικότητα για να εξυπηρετεί σε ώρες αιχμής πολύ κόσμο... δεν νομίζω να χωράει πάνω από 100 άτομα το δρομολόγιο και αυτό σε συνδιασμό με την αραιή δρομολόγιση το κάνει ακατάλληλο...φανταστείτε 500 τόσα άτομα με βαλίτσες να ανεβαίνουν και να κατεβαίνουν σκάλες και να περιμένουν σε υπέργεια αποβάθρα για 10-15 λεπτά πότε θα καταφτάσει το monorail...
Αν μιλάμε για τουριστικό αξιοθέατο αλλάζει το θέμα αλλά στις δύσκολες εποχές που ζούμε ποιός νοιάζετε για τέτοια? Η καλύτερη λύση είναι μακράν το τραμ...
Για το λιμάνι του Πειραιά ιδανική λύση θα ήταν η ανάπτυξη του τραμ μεταξύ πύλης Ε6 και Ε4 με ανισόπεδο κόμβο στην τελευταία και ακολουθία παλιάς χάραξης προς Πέραμα. Εσωτερικά στον μαντρότοιχο κανέναν δεν "ενοχλεί" και δεν εμπλέκεται με την λοιπή κυκλοφορία. Στους επιβάτες του μονορέϊλ πρέπει να μοιράζονται αλεξίπτωτα σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Περιττή πολυτέλεια...
Μια κυκλική μονή γραμμή τραμ θα είναι πολύ οικονομικότερη σε κατασκευή, θα δύναται να εξυπηρετεί πολύ περισσότερους επιβάτες και θα δώσει πνοή στα οικονομικά του τραμ, ειδικά την θερινή περίοδο. Τα μονορέιλ είναι κατάλληλα για εκθεσιακούς χώρους (λ.χ. νέα HELEXPO) και όχι για λεμένες που εξυπηρετούν χιλιάδες κόσμου με αποσκευές κ.λ.π.. Πολύ εύστοχο το σχόλιο "δεν έχουμε ψωμί, ας φάμε παντεσπάνι" ή αλλιώς: βρακί δεν έχει ο πισινός μας, λουλούδια ζητά ο μπροστινός μας!
Θα ήθελα να κάνω το εξής σχόλιο για την ανάπτυξη monorail στο λιμάνι του Πειραιά.
Ενώ το τραμ αναμένεται εδω και 8 χρόνια και το Μετρό αλλά 5 έρχονται να βάλουν ένα μέσο μάλλον βιτρίνα και αχρηστο για τον Πειραιά. Αντί του monorail καλό θα ήταν να προβλέψουν σύνδεση με το Τραμ και να γίνει αντίστοιχη γραμμή Τραμ η οποία θα μπορεί μελλοντικά να συνεχίσει προς Δραπετώνα και Κερατσίνι.
To monorail είναι εντυπωσιακό αλλά για τις ανάγκες του Πειραιά είναι μάλλον υπερβολικό και χωρίς ουσιαστική χρησιμότητα. Δεν έχει καν προβλεφθεί μια σύνδεση με Δημοτικό Θέατρο και Πασαλιμάνι. Είναι μάλλον ένα ξεκομένο μέσο με αποκλειστική αποστολή την εξυπηρέτηση τν επιβατών και δύσκολα των πολιτών...
Μην ξεχνάμε πως δεν είναι μια δημόσια κατασκευή για το συμφέρον όλων των πολιτών, αλλά μια ιδιωτική κατασκευή για το συμφέρον των πελατών του ΟΛΠ. Ευκαιριακά θα μπορούν να το χρησιμοποιούν και οι κάτοικοι...
Συμφωνώ με τον Κο Καραγιάννη. Σε μια τέτοια εποχή θα έπρεπε να γίνονται έργα για το σύνολο και όχι ευκαιριακά! Πειράζει που ο ΟΛΠ είναι ΔΕΚΟ δημοσίων συμφερόντων και ΟΧΙ ιδιωτική εταιρεία για να κινεί τα κεφάλαια της όπως αυτή θέλει;
Βεβαια ο ΟΛΠ παραμένει μια δημόσιο εταιρία που ώς στόχο έχει τη διοικηση και εκμεταλευση του λιμένα Πειραιώς. Αυτός είναι ο σκοπός της ιδρυσής της.
Που σημαίνει ότι αν η διοίκηση αποφασίζει για άλλα πράγματα και όχι για τη βελτίωση της θέσης του Πειραιά, τότε πρέπει να είναι υπόλογη και να διωχθεί.
Θα μπορούσε για το στόχο του Πειραιά να συνεργαστεί με τις τοπικές αρχές για λόγους οικονομιών κλίμακας, αλλά προφανώς θα σήμαινε τη συνεργασία και σε χρηματοδοτικό επίπεδο.
Δεν είμαι εναντίον του εγχειρήματος, αν και πιστεύω ότι για 5χλμ, 70 εκ (12εκ/χλμ) είναι πολλά και ενδεχομένως να μην είναι και τόσο χρήσιμο.
Συμφωνώ ότι θα μπορούσε να κάνει κάτι σε συνεργασία με το δήμο, για τον Πειραιά γιατί συνυπάρχουν στον ίδιο χώρο.
Αλλά ο ΟΛΠ παραμένει μια εταιρία (το δημόσια σημαίνει ότι ανήκει στο κράτος και κατ επεκταση στους ελληνες ως σύνολο) και στόχο έχει την οικονομική της βιωσιμότητα. Γιατί αν αρχίζει να κάνει έργα για το κοινό συμφέρον και οχι το δικό της, σύντομα μπορεί να καταλήξει κι εκείνη σαν την ολυμπιακή και τον ΟΣΕ...
Δημοσίευση σχολίου