Υποδομές στην Ελλάδα

Τετάρτη 25 Αυγούστου 2010

Αφιέρωμα: 6 χρόνια Προαστιακός: Ένα τρένο στην καθημερινότητα μας

κείμενο από το ypodomes.com
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΑΣΤΙΑΚΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΣ
Παγκοσμίως ο Προαστιακός Σιδηρόδρομος είναι η διαδρομή μεταξύ του κέντρου της πόλης και τα εξωτερικά προάστια και τις κοντινές πόλεις. Λειτουργεί με βάση την ηλεκτροκίνηση και είναι μέσο συμπληρωματικό στα δίκτυα Μετρό ή Τραμ. Στην Ευρώπη λειτουργούν αυτόνομα και στη Γερμανία το αποκαλούν S-Bahn, στην Ισπανία Cercanias ενώ το όνομα Προαστιακός Σιδηρόδρομος στην Ελλάδα είναι σχετικά άγνωστο στο ευρύ κοινό ακόμα και στην Αθήνα.

Σήμερα ο Προαστιακός στην Αθήνα μεταφέρει λιγότερους επιβάτες ακόμα και από το Τραμ. Τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχουν καν συγκρίσιμα στοιχεία που να αποτυπώνουν την εξέλιξη του μέσου. Οι μελέτες που είχαν γίνει μιλούσαν για 250.000 επιβάτες καθημερινά με την πλήρη ανάπτυξη του μέσου. Σήμερα αυτά τα νούμερα θεωρητικά είναι αδύνατον να επιτευχθούν λόγω της μεγάλης καθυστέρησης στην ολοκλήρωση των έργων και της ηλεκτροκίνησης.

Το μόνο τμήμα που λειτουργεί με ηλεκτροκίνηση είναι το Αεροδρόμιο- Άνω Λιόσια το οποίο υπάρχει και σαν δρομολόγιο . Η συχνότητα του ανά 15 λεπτά το κάνει αρκετά δημοφιλή ενώ η σύνδεση στους σταθμούς Πλακεντίας και Νερατζιώτισσα με το Μετρό θεωρείται επιτυχής. Το άλλο δρομολόγιο είναι το Πειραιάς-Κιάτο που γνωρίζει και σημαντική εμπορική επιτυχία αν κρίνουμε από τα γεμάτα τρένα που έρχονται και πάνε καθημερινά σε ωριαία βάση ανά κατεύθυνση. Ας δούμε αναλυτικά τις 2 γραμμές:

ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ- ΑΝΩ ΛΙΟΣΙΑ
Σταθμοί: Αεροδρόμιο, Κορωπί, Παιανία/Κάντζα, Παλλήνη, Πλακεντίας(ανταπόκριση με τη Γραμμή 3 του Μετρό), Πεντέλης, Κηφισίας, Νερατζιώτισσα(ανταπόκριση με τη Γραμμή 1 του Μετρό), Ηράκλειο, Μεταμόρφωση, Άνω Λιόσια(ανταπόκριση με το δρομολόγιο Πειραιάς -Κιάτο)

Τα δρομολόγια διεξάγονται κάθε 15 λεπτά και στις δύο κατευθύνσεις. Στις 05:31 ξεκινά το πρώτο δρομολόγιο από Αεροδρόμιο, 23:31 το τελευταίο. Αντίστοιχα από Άνω Λιόσια το πρώτο δρομολόγιο είναι στις 06:06 και το τελευταίο στις 23:50. Η τιμή του εισιτηρίου είναι 1 ευρώ . Το μειωμένο εισιτήριο είναι 0.50 ευρώ. Είναι εισιτήρια που ανήκουν στα αστικά και είναι τα ίδια που χρησιμοποιούμε στο Μετρό το Τραμ, τα Λεωφορεία και τα Τρόλευ με διάρκεια 90 λεπτά.

ΠΕΙΡΑΙΑΣ- ΚΙΑΤΟ
Σταθμοί: Πειραιάς (σύνδεση με Γραμμή 1 Μετρό), Λεύκα, Ρέντης, Ρουφ, Αθήνα (ανταπόκριση με Γραμμή 2 του Μετρό) , Άγιοι Ανάργυροι, Άνω Λιόσια(ανταπόκριση με το δρομολόγιο Αεροδρόμιο- Άνω Λιόσια) , Ασπρόπυργος, Μαγούλα, Νέα Πέραμος, Μέγαρα, Κινέττα, Αγιοι Θεόδωροι, Κόρινθος, Κιάτο

Τα δρομολόγια διεξάγονται ανά ώρα και 05:44 ξεκινά το πρώτο δρομολόγιο από Πειραιά, 22:44 το τελευταίο. Αντίστοιχα από Κιάτο το πρώτο δρομολόγιο είναι στις 05:36 και το τελευταίο στις 22:36. Η τιμή του εισιτηρίου είναι 4 ευρώ ενώ μετ` επιστροφής είναι 7 ευρώ. Το μειωμένο εισιτήριο είναι 2 ευρώ.

ΤΑ ΤΡΕΝΑ
Δύο τύποι τρένων έχουν δρομολογηθεί αυτή την στιγμή (από το 2004 μέχρι σήμερα). Το rail bus είναι τα τρένα που λειτουργούν με πετρέλαιο και θα υπάρχουν μέχρι να ηλεκτροκινηθούν όλες οι γραμμές. Αυτός ο τύπος τρένου μετακινείται στο δρομολόγιο Πειραιάς-Κιάτο. Τα desiro είναι τα τρένα που λειτουργούν με ηλεκτροκίνηση και έχουν δρομολογηθεί στο Αεροδρόμιο-Άνω Λιόσια. Προσφέρουν ταχύτητες μέχρι 160χ.α.ω. Αυτά τα τρένα θα δρομολογηθούν σε όλες τις γραμμές του Προαστιακού μέχρι την ολοκλήρωση της ηλεκτροκίνησης.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ
Ουσιαστικά ο Προαστιακός στην Αθήνα είναι ακόμα υπό κατασκευή. Όταν τελειώσουν τα έργα στον βασικό άξονα ΠΕΙΡΑΙΑ-ΑΘΗΝΑ-ΣΚΑ τότε θα μπορούμε να μιλάμε για πλήρως λειτουργικό δίκτυο το οποίο θα έχει την ικανότητα να μεταφέρει εκατοντάδες χιλιάδες επιβατών καθημερινά. Ο κεντρικός σταθμός στην Αθήνα είναι προς το παρόν εργοτάξιο και δεν προσφέρει τις υπηρεσίες που θα έπρεπε (σε σύγκριση πάντα με αντίστοιχους κεντρικούς σταθμούς άλλων Ευρωπαϊκών πόλεων).

Το ίδιο ισχύει και με το σταθμό του Πειραιά αλλά και με τον μελλοντικό υπερ-σταθμό ΣΚΑ (Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών). Η Ηλεκτροκίνηση ακόμα αργεί και για τον επόμενο χρόνο περιμένουμε να δούμε αν εντέλει ο Προαστιακός θα καταφέρει να γίνει το επίγειο Μετρό της πόλη που θα σε μεταφέρει με άνεση και ασφάλεια στον καθημερινό σου προορισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Το ξέρετε ότι....

Σε αυτή την ενότητα δημοσιεύονται πληροφορίες που έχουν σχέση με τις υποδομές και που λίγοι γνωρίζουν. Μπορείτε και σεις να στείλετε τις δικές σας "αποκλειστικές" πληροφορίες στο mail apollongr@gmail.com και οι καλύτερες θα δημοσιευτούν.

ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ....

...το μεγαλύτερο Δημόσιο έργο στην Ελλάδα είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης και το μεγαλύτερο ιδιωτικό είναι o Αγωγός ΤΑΡ;
...η Θεσσαλονίκη είναι η μοναδική πόλη στην Ευρώπη με πληθυσμό άνω του ενός εκατομμυρίου που δεν διαθέτει μέσα σταθερής τροχιάς;
...στις αρχές του αιώνα Τραμ στην Ελλάδα είχαν η Πάτρα, ο Βόλος, η Θεσσαλονίκη, η Αθήνα, η Καλαμάτα και άλλες Ελληνικές πόλεις;
...Ο διαγωνισμός για την επέκταση του Μετρό στον Πειραιά διήρκεσε περισσότερο από 5 χρόνια;
...Η μεγαλύτερη σιδηροδρομική σήραγγα στο κόσμο είναι η Seikan Tunnel στην Ιαπωνία με μήκος 53.850 μέτρα;
...Η Γερμανία έχει το μεγαλύτερο δίκτυο Σιδηροδρόμων σε όλη την Ευρώπη;
...Η Κοπεγχάγη έχει τους περισσότερους ποδηλατοδρόμους σε όλη την Ευρώπη με συνολικό μήκος 323χλμ;

H θέση μου για Αθήνα- Θεσσαλονίκη

Η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη είναι άναρχα δομημένες πόλεις και με την ταχεία αστικοποίηση των τελευταίων δεκαετιών μεταβλήθηκαν σε πόλεις εχθρικές για τους κατοίκους τους. Πιστεύω ότι με την ευρεία ανάπτυξη Μέσων Σταθερής Τροχιάς που θα καλύπτουν το μεγαλύτερο τμήμα των πολέων θα λυθεί μεγάλο μέρος των κυκλοφοριακών προβλημάτων. Αυτό θα πρέπει να συνδυαστεί με πολλά κίνητρα χρήση τους (παράλληλη χρήση δημόσιων πάρκινγκ, χρήση ποδηλάτων, Ποδηλατόδρομοι κλπ).

Ο Προαστιακός πρέπει να δικτυωθεί σε όλους του όμορους Νομούς και προκειμένου να υπάρξει μεγαλύτερη εμπορική επιτυχία του μέσου να πυκνώσουν τα αστικά δρομολόγια των Προαστιακών διαδρομών. Επίσης η επέκταση και ολοκλήρωση των αστικών και περιφερειακών Αυτοκινητοδρόμων( Αττική Οδός, Εξωτερική Περιφερειακή Θεσ/νίκης κ.α) θα αναπτύξει την Μητροπολιτική περιοχή με τις κοντικές πόλεις δορυφόρους.



ΑΘΗΝΑ (πληθυσμός Νομού 3.812.330.000 εγγεγραμένοι)

Σίγουρα έχουμε την εικόνα μιας πιο Ευρωπαικής πόλης συγκοινωνιακά και ...Ινδικής πολης για το κυκλοφοριακό. Υπάρχουν Μετρό, Τραμ, Προαστιακός, Τρόλευ, Λεωφορεία. Παρά την πληθώρα μέσων ο κορεσμός στους δρόμους πλησιάζει το 100%...

Στην Αθήνα αν δεν γίνουν εκτεταμένες επεκτάσεις προς τα προάστια που ζεί η πλειοψηφία του πληθυσμού θα έρθουν πολύ δύσκολα χρόνια στους δρόμους της πρωτεύουσας. Τραμ και Προαστιακός πρέπει να απογειώσουν τις υπηρεσίες τους και με στοχευμένες επεκτάσεις ενώ τα λεωφορεία και τα Τρόλευ σωστά αποφασίστηκε να έχουν υποστηρικτική λειτουργία στο συνολικό δίκτυο. Πρέπει να υπάρχει αλληλοσυμπλήρωση και όχι ανταγωνιστικότητα. Επιπλέον πρέπει κατά τη γνώμη μου να ιδρυθεί μια υπερκομματική διεύθυνση που θα προχωρά ομαλά τις διαδικασίες των έργων και να αποφασίζει τις περαιτέρω ανάγκες της Μητροπολιτικής περιοχής.



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ (πληθυσμός Νομού 1.104.460 εγγεγραμένοι)

Πόλη ενός εκατομυρίου κατοίκων Μητροπολιτικά και τα εξής μέσα: Λεωφορεία και ....Λεωφορεία. Στη Θεσσαλονίκη πρέπει να αναπτυχθεί ένα αρχικό πλάνο μέχρι το 2025 που να περιλαμβάνει επεκτάσεις του υπο κατασκευή δικτύου Μετρό ανατολικά και δυτικα, νέα βασική γραμμή που απο δυτικά να φτάνει κέντρο μέχρι την Πλατεία Αριστοτέλους και να συνεχίζει δυτικά μέχρι την Πυλαία. Επίσης δίκτυο Τραμ όπου δεν μπορεί να γίνει Μετρό και φυσικά ενίσχυση και ανάπτυξη του Προαστιακού Θεσσαλονίκης προς Ανατολικά του Νομού και Χαλκιδική. Νέος ρόλος που θα περιορίζει μετά απο όλα αυτά ( σε 30 χρόνια και..) τον βασιλικό χαρακτήρα που έχουν σήμερα τα λεωφορεία. Αποκλεισμός του κέντρου απο τα αυτοκίνητα με υπογειοποίηση σε όλες τις οδούς που το διασχίζουν, καθώς και πλήθος πεζοδρομήσεων, αστικών αυτοκινητόδρομων και ανισόπεδων κόμβων για την ομαλότερη κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών εντός της πόλης. Επίσης ένα πλέγμα γραμμών θαλάσσιας προαστιακής συγκοινωνίας με κοντινές περιοχές θα διευκόλυνε κατά πολύ την μετακίνηση από και προς την πόλη.



Νίκος Καραγιάννης

Υ.Γ Διαβάστε πιο κάτω την θέση μου για τις μεγάλες Ελληνικές πόλεις.

H θέση μου για μεγάλες Ελληνικές πόλεις

Σε αυτή την κατηγορία ανήκουν πολλές Ελληνικές πόλεις όπως η Πάτρα το Ηράκλειο η Λάρισα ο Βόλος τα Γιάννενα η Καλαμάτα κλπ.
Δυστυχώς διαθέτουν πολύ μεγάλα κυκλοφοριακά προβλήματα τύπου ¨Αθήνας¨ οπότε η ανάπτυξη Τραμ θα βοηθήσει στην εξομάλυνση της "ακινησίας" και θα απομονώσει τα ι.χ.
Ηδη σε κάποιες πόλεις (Πάτρα, Ιωάννινα, Βόλος) γίνονται σοβαρές κινήσεις και απ` ότι φαίνεται η δεκαετία που έρχεται θα είναι η δεκαετία του Τραμ στην περιφέρεια.

Επίσης η ολοκλήρωση των δικτύων Αυτοκινητοδρόμων και των Σιδηροδρόμων που προωθούνται θα ωθήσουν τις περιφερειακές οικονομίες της χώρας μας και τη σύνδεση τους με τα μεγάλα αστικά κέντρα καθώς και τα σημεία εισόδου εξόδου εμπορευμάτων (λιμάνια- αεροδρόμια) και θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στην περιφέρεια.
ΟΙ 10 ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ ΠΟΛΕΙΣ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ (ΕΓΓΕΓΡΑΜΕΝΟΙ 2011)
1. ΠΑΤΡΑ 214.580, 2.ΗΡΑΚΛΕΙΟ 173.450, 3.ΛΑΡΙΣΑ 163.380, 4. ΒΟΛΟΣ 144.420, 5.ΡΟΔΟΣ 115.290 6.ΙΩΑΝΝΙΝΑ 111.740, 7.ΧΑΝΙΑ 108.310, 8.ΧΑΛΚΙΔΑ 102.420, 9. ΚΕΡΚΥΡΑ 101.080, 10ΑΓΡΙΝΙΟ 93.930

Ψάχνοντας..

Προσαρμοσμένη αναζήτηση

Ενδιαφέροντα blogs & σελίδες

Dubai: Monorail

Dubai: Monorail

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Hague:Συρμός και Σταθμός Τραμ

Σχόλια- Ψηφοφορίες

Τα σχόλια σας
-Μπορείτε να σχολιάσετε ελεύθερα στα πλαίσια του πολιτισμένου λόγου και να εκφράσετε τη γνώμη σας σχετικά με τα θέματα αυτού του ιστολογίου.
-Σε αυτό το ιστολόγιο είναι καλοδεχούμενες όλες οι απόψεις , σχόλια, κριτική, σκέψεις σας.
Σχολιάστε λοιπόν!

Οροι Σχολιασμού
- Πολιτισμένα σχόλια και όχι υβρεις -αυστηρά- τόσο στο σχόλιο όσο και στο διάλογο που αναπτύσσεται με άλλους φίλους σχολιαστές.
- Όχι πολιτικά και κομματικά σχόλια. Το ιστολόγιο είναι υπερκομματικό :) Για τέτοιου είδους κουβέντες σας παραπέμπω στα πάμπολα σχετικά blogs. Οταν θα υπάρχει σχόλιο πολιτικό ή κομματικό θα σβήνεται επιτόπου.
- Όταν υπάρχει διάλογος είναι σωστό να υπάρχει υπογράφων και όχι ανώνυμος.
- Όταν με ρωτάτε πληροφορίες καλύτερα να γίνεται μέσω του mail.


Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Copenhagen: Σταθμός Μετρό

Καιρός στην Αθήνα