Το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ελλάδα προετοιμάζεται να αναπτύξει το δικό του δίκτυο monorail!! O ΟΛΠ (Οργανισμός Λιμένος Πειραιά) έστειλε πρόσκληση ενδιαφέροντος για την δημιουργία monorail περιμετρικά του λιμανιού, προκειμένου να μπορούν να εξυπηρετούνται οι δεκάδες χιλιάδες επιβατών του αλλά και η τοπική μετακίνηση των Πειραιωτών από τη μια γωνιά του λιμανιού στην άλλη. Το κόστος κατασκευής του αγγίζει τα 70 εκ € και η δημοπράτηση του αναμένεται να ολοκληρωθεί (εφόσον δεν υπάρξουν ενστάσεις κλπ) εντός του 2011. Οι εταιρείες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον είναι οι:
1.BOMBARDIER TRANSPORTATION ΕΛΛΑΣ Α.Ε., θυγατρική της BOMBARDIER TRANSPORTATION G.m.b.H. (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα τη Γερμανία).
2.Ένωση εταιρειών J&P ΑΒΑΞ Α.Ε. (Κατασκευαστική εταιρεία) – INTAMIN TRANSPORTATION LTD (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα το Λιχτενστάιν και εγκαταστάσεις σε Ελβετία, Γερμανία και Ολλανδία)
3.METRAIL AG (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα το Ην. Βασίλειο)
4.SCOMI ENGINEERING (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα τη Μαλαισία) – ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ
5.SIEMENS ΕΛΛΑΣ Α.Ε., θυγατρική της SIEMENS A.G. (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα τη Γερμανία)
6.Ένωση εταιρειών ARCHIRODON (Κατασκευαστική εταιρεία) – URBANAUT COMPANY (Εταιρεία ανάπτυξης μεταφορικών συστημάτων με έδρα τις Η.Π.Α.) – ROWIN Co (Εταιρεία κατασκευής μεταφορικών συστημάτων με έδρα τη Ν. Κορέα)
7.FCC CONSTRUCTION (Κατασκευαστική εταιρεία με έδρα την Ισπανία)
Η διαδρομή που έχει επιλεχθεί ύστερα από μελέτες που έχουν γίνει είναι η παρακάτω: Παλατάκι (σημείο που δένουν τα κρουαζιερόπλοια)- Ρολόι (κέντρο)- Ηετιώνια (περιοχή Δραπετσώνας).
Οι περιοχές του Πειραιά που θα καλύπτονται είναι το Χατζηκυριάκειο, η Αγορά του Πειραιά και η παραλιακή ζώνη της Δραπετσώνας. Από το Ρολόι και μετά θα κινείται παράλληλα με την μελλοντική επέκταση του Τραμ ενώ θα έχει ανταπόκριση μέσω της γέφυρας και με τον σταθμό του ΗΣΑΠ Πειραιάς (Μετρό Γραμμή 1).
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το δελτίο τύπου "ο ΟΛΠ ΑΕ έχει συγκροτήσει ομάδες εργασίας για την τεχνική, νομική και οικονομική επεξεργασία του έργου, το οποίο αναβαθμίζει ποιοτικά και οικολογικά τη διακίνηση επιβατών στον Πειραιά, με στόχο το ταχύτερο δυνατό να εκδοθεί η τελική προκήρυξη κατασκευής του έργου. Για το έργο αυτό έχουν ήδη εκδοθεί οι απαιτούμενοι περιβαλλοντικοί όροι και έχει καθολικά γίνει αποδεκτό από όλους τους φορείς της πόλης και του λιμανιού, αφού πέρα από τους διακινούμενους επιβάτες στα διάφορα σημεία του λιμανιού, θα το χρησιμοποιούν και οι κάτοικοι, αλλά κυρίως τα εκατομμύρια των τουριστών των κρουαζιερόπλοιων, τα οποία θα αποκτήσουν έτσι εύκολη πρόσβαση στο Κέντρο και την Αγορά του Πειραιά".
Τα επόμενα βήματα είναι η δημοπράτηση και η απόδοση οικονομικών και τεχνικών προσφορών, σε μελλοντικό φυσικά χρόνο. Η διάρκεια κατασκευής δεν θεωρείται μεγάλη αλλά ακόμα δεν έχει διευκρινιστεί.
ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ MONORAIL;
Το monorail είναι μέσο σταθερής τροχιάς (ΜΣΤ), το οποίο είναι υπερυψωμένο (τόσο η γραμμή όσο και οι σταθμοί) και είναι ιδανικό για περιοχές που έχουν μεγάλη πυκνότητα δόμησης όπως ο Πειραιάς. Το σύστημα κίνησης είναι ηλεκτρικό και έχει μια μεγάλου πλάτους σιδηροδρομική γραμμή πάνω στην οποία κινείται ο συρμός. Θεωρείται από τα πλέον ασφαλή μέσα μετακίνησης ενώ το πιο πρόσφατο παράδειγμα ανάπτυξης monorail το έχουμε στο Dubai. Η χωρητικότητα του είναι μεσαίας κατηγορίας (λιγότερο από μέτρο). Στα πλεονεκτήματα είναι το μικρότερο κόστος επένδυσης (λόγω της μονής γραμμής), το ότι είναι ανισόπεδο σύστημα οπότε δεν απαιτούνται ανισόπεδοι κόμβοι και είναι αθόρυβο καθώς οι ρόδες είναι κατά κύριο λόγο λαστιχένιες.
Στα μειονεκτήματα του είναι η αδύνατη έξοδος των επιβατών στη διαδρομή σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης και η ασυμβατότητα με οποιοδήποτε άλλο μέσο.